لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

آغاز عملیات مشترک ارتش افغانستان و ناتو علیه طالبان


نیروهای بین المللی از ظهر چهارشنبه درگیر نبردهایی در ارقنداب شده اند. (عکس از AFP)
نیروهای بین المللی از ظهر چهارشنبه درگیر نبردهایی در ارقنداب شده اند. (عکس از AFP)

نيروهای ارتش افغانستان همراه با واحدهایی از ارتش کانادا از بامداد چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه عملیاتی را برای عقب راندن طالبان از چند روستا واقع در شمال قندهار آغاز کرده اند.


هدف این عمليات، مجموعه روستاهايی در ناحيه ارقنداب، واقع در ۲۰ کيلومتری شمال شهر قندهار است که هفته گذشته نیروهای طالبان موفق شدند حدود ۴۰۰ نفر از اعضای خود را از زندانی واقع در این منطقه آزاد کنند.


ژنرال ظاهر عظيمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که صبح روز چهارشنبه، نيروهای افغان و ائتلاف بين المللی وارد ناحيه ارقنداب شده اند.


گزارش ها از قول اهالی اين ناحيه حاکی است که اعضای طالبان طی چند روز گذشته با استقرار در اين روستاها مشغول مستحکم کردن مواضع خود بوده اند.


مارک لایتی، يک سخنگوی نيروهای ائتلاف بين المللی تحت فرمان ناتو (آيساف) نيز گفت که آنها ازحوالی ظهر امروز درگير نبردهای پراکنده ای با نفرات طالبان شده اند.


با وجود شروع اين عمليات سخنگوی آيساف تاکيد کرد: « هيچ نشانه ای مبنی بر افزايش حضور طالبان در اين منطقه در دست نيست و خبرهايی که از کنترل تعداد کثيری از روستاها توسط طالبان حکايت می کند، تنها شايعاتی برای ارعاب مردم است.»


اين سخنگوی نيروهای ائتلاف بين المللی تحت فرمان ناتو همچنين گفته است که هنوز دامنه اين عمليات و چالشی که نيروهای نبين المللی با آن رو به رو هستند روشن نيست ولی تاکنون اثری از تجمع واحدهای بزرگ نيروهای طالبان در اين منطقه ديده نشده است.


از قول ريش سفيدان اين روستاها نقل شده است (ننوشته چه کسی نقل کرده است؟) که نفرات طالبان يکشنبه شب سوار بر وانت و موتور سيکلت وارد روستاهای ناحيه ارقنداب شده اند و در اقدامات خود برای آمادگی جهت درگيری نظامی، پل ها را خراب و منطقه را مين گذاری کرده و اهالی روستاها را مجبور کرده اند که همراه آنها بجنگند.


همزمان جانشين فرمانده واحدهای ضربت آيساف در شهر قندهار طی بيانيه ای اعلام کرد: «امروزنيروهای بين المللی و واحدهای ارتش افغانستان عمليات نمايش قدرت در شهر قندهار و ناحيه ارقنداب را اجرا کردند.»


اين بيانيه می افزايد که هيچ نشانه ای از فعاليت طالبان ديده نمی شود و شهر قندهار در کنترل کامل دولت و مردم افغانستان است.


اين در حاليست که مقامات دولتی افغان اعلام کرده اند که برای عقب راندن طالبان، چند هزار نفر از نيروهای دولتی را همراه با واحدهای کمکی از کابل به منطقه اعزام کرده اند.


افزايش تلفات نيروهای بريتانيايی در افغانستان


وزارت دفاع بريتانيا روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه طی بيانيه ای، ضمن تاييد کشته شدن چهار سرباز بريتانيايی در افغانستان در روز سه شنبه ۲۸ خرداد ماه اعلام کرد که اين افراد در جريان انفجار بمبی در محل عبور خودروی آنان و در جريان عملياتی در ناحيه لشکرگاه واقع در ولايت هلمند جان خود را از دست داده اند.


با اين حاثه شمار تلفات نيروهای بريتانيا در افغانستان از سال ۲۰۰۱ به ۱۰۶ نفر رسيد.


تلفات تازه درست يک روز پس از آن اتفاق افتاد که گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، اعلام کرد شمار نيروهای اين کشور مستقر در افغانستان را از ۷۸۰۰ به ۸۰۳۰ نفر افزايش خواهد داد.


آقای براون پس از دیدار اخیر خود با جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، قول داد که این کشور نیروهای خود در افغانستان را تقویت می کند.


XS
SM
MD
LG