لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

بوتو خواستار کناره گیری مشرف از مقام ریاست جمهوری شد


خانم بوتو می گوید که پرويز مشرف خود مانعی بر سر راه دمکراسی است.
خانم بوتو می گوید که پرويز مشرف خود مانعی بر سر راه دمکراسی است.

بی نظيربوتو، رهبر حزب مردم پاکستان که در حبس خانگی به سر می برد، روز سه شنبه ۱۳ نوامبر، خواهان کناره گيری ژنرال مشرف از سمت رياست جمهوری شد.


اين نخستين بار است که خانم بوتو از ژنرال مشرف می خواهد از مقام رياست جمهوری کنار رود.


به گفته وی، «مخالفان اکنون دراين باره اتفاق نظر دارند.»


خانم بوتو که روز سه شنبه برای دومين بار برای يک هفته به حبس خانگی محکوم شده است، در مصاحبه ای تلفنی با يک شبکه تلويزيونی گفت: پرويز مشرف خود مانعی بر سر راه دمکراسی است.


نخست وزير سابق پاکستان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسيد آيا حاضر است در دولت مشرف فعاليت کند، گفت: « نه»


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين اظهارات به عقيده کارشناسان تمامی اميدها برای پيوستن احزاب متمايل به آمريکا برای مبارزه با اسلامگرايان تندرو را بر باد داده است.


وزيران امور خارجه کشورهای جامعه مشترک المنافع، ده روز به پاکستان فرصت داده اند تا وضعيت اضطراری را لغو کند و در غير اين صورت، عضويت پاکستان را در اين گروه به حال تعليق در می آورند.

دولت پاکستان برای جلوگيری از برگزاری راهپيمايی روز سه شنبه هواداران خانم بوتو از لاهور به اسلام آباد، تدابير امنيتی شديدی را اتخاذ کرده و برای خود وی نيز حکم يک هفته بازداشت خانگی صادر کرده است.


محاصره منزل بوتو


مقامات پاکستان برای جلوگيری از برگزاری تظاهرات ضد دولتی، محل سکونت بی نظير بوتو، رهبر «حزب مردم پاکستان» در شهر لاهور را به محاصره در آورده اند.


به گفته اين مقامات، يک هفته بازداشت خانگی خانم بوتو با هدف تامين امنيت وی صورت گرفته است.


گزارش های منتشره حاکيست که هزاران مامور پليس، راه های منتهی به محل سکونت خانم بوتو را مسدود کرده اند تا مانع از تظاهراتی شوند که قرار بود امروز با هدايت او و عليه اعلام وضعيت اضطراری صورت گيرد.


بنا به گزارش ها، پليس همچنين نزديک به ۲۰ تن از هواداران بی نظير بوتو را که قصد داشتند از موانع عبور کنند، بازداشت کرده است.


راهپيمايی طولانی ۳۰۰ کيلومتری از لاهور تا اسلام آباد با استفاده از وسايل نقليه با هدف فشار آوردن بر پرويز مشرف برای کناره گيری از مقام فرماندهی ارتش، پايان وضعيت اضطراری و آزادی هزاران وکيل و مخالف سياسی برنامه ريزی شده بود.


از سوی ديگر، وزيران امور خارجه کشورهای جامعه مشترک المنافع، ده روز به پاکستان فرصت داده اند تا وضعيت اضطراری را لغو کند و در غير اين صورت، عضويت پاکستان را در اين گروه به حال تعليق در می آورند.


پيشتر هنگامی که در سال ۱۹۹۹ پرويز مشرف، زمام قدرت را در پاکستان با کودتا به دست گرفت، عضويت پاکستان در گروه کشورهای مشترک المنافع، به مدت پنج سال معلق شده بود.


حالت فوق العاده تا یک ماه آینده


پرویز مشرف از اوایل ماه جاری شرایط فوق العاده ای را در سراسر کشور اعلام کرد و قانون اساسی را به حالت تعلیق در آورد.


وی دلیل اجرای حالت فوق العاده را شرایط ویژه حاکم بر کشور و رشد اسلامگرایان افراطی مطرح کرده است.


اما مخالفان وی می گویند ژنرال مشرف حالت فوق العاده را با هدف ابقای خود در سمت ریاست جمهوری برای یک دوره دیگر به اجرا گذاشته است.


پیش از اظهارات روز سه شنبه بی نظیر بوتو مبنی بر کناره گیری مشرف از سمت ریاست جمهوری، مخالفان دولت خواهان برگزاری انتخابات سراسری پاکستان در تاریخ مقرر که پیشتر اواسط ژانویه عنوان شده بود، لغو حالت فوق العاده و کناره گیری مشرف از فرماندهی کل ارتش پاکستان بودند.


پرویز مشرف در هفته جاری با برگزاری انتخابات سراسری در ماه ژانویه موافقت کرد، اما گفت که حالت فوق العاده تا یک ماه آینده ادامه خواهد یافت.


XS
SM
MD
LG