لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

وعده مشرف به برگزاری انتخابات پارلمانی در ژانویه


آقای مشرف می گوید که اعلام وضع فوق العاده، دشوارترين تصميم زندگی او بوده است.
آقای مشرف می گوید که اعلام وضع فوق العاده، دشوارترين تصميم زندگی او بوده است.

پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، روز يکشنبه ۱۱ نوامبر، در اسلام آباد اعلام کرد که انتخابات پارلمانی اين کشور در ماه ژانويه برگزار خواهد شد ولی زمانی را برای لغو «وضعيت فوق العاده» تعيين نکرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، پرويز مشرف که در اولين کنفرانس مطبوعاتی خود پس از اعلام وضعيت «فوق العاده » در پاکستان در هفته گذشته سخن می گفت، اعلام کرد که وی انتظار ندارد تحريم های خارجی عليه پاکستان به اجرا گذاشته شود.


  • «پارلمان پاکستان در هفته آينده منحل خواهد شد تا راه برای انتخابات آينده، پيش از نهم ژانويه سال آينده هموار شود.»
پرویز مشرف

وی افزود: پارلمان پاکستان در هفته آينده منحل خواهد شد تا راه برای انتخابات آينده، پيش از نهم ژانويه سال آينده هموار شود.


ژنرال مشرف که فرمانده نيروهای نظامی پاکستان نيز است، روز سوم نوامبر در کل کشور «وضعيت فوق العاده» اعلام کرده و دليل اين تصميم گيری را خطر روز افزون شورشيان طالبان و گروه القاعده خواند.


آقای مشرف، با اعلام «وضعيت فوق العاده» در سراسر اين کشور، قانون اساسی نيز را به حالت تعليق در آورد و به دنبال آن نيروهای ارتش در خيابان های شهر اسلام آباد پايتخت اين کشور، مستقر شدند.


برقراری «وضعيت فوق العاده» ، در آستانه اعلام نظر مهم ديوان کشور پاکستان انجام گرفت. قرار بود ديوان کشور، رای خود را درباره تاييد يا رد پيروزی پرويز مشرف در انتخابات اخير رياست جمهوری، اعلام کند.


اما متقدان ژنرال مشرف و بسياری از ناظران، هدف اصلی از اعلام وضع فوق العاده را سرکوب مخالفان دولت می دانند. هزاران نفر از مخالفان آقای مشرف در چند روز گذشته دستگير شده و مقامات قضايی مستقل نیز از مقام خود برکنار شده اند.


پرویز مشرف به خبرنگاران گفت: بر خلاف آنچه که منتقدان وی می گويند تصميم وی برای اعلام وضعيت فوق العاده برای منافع ملت پاکستان بوده و اين دشوارترين تصميم زندگی او بوده است.


آقای مشرف افزود: مقامات کشورهای خارجی با وی تلفنی گفت و گو کرده و گفته اند که وضعيت پاکستان را درک می کنند.


در همين حال بسياری از مخالفان دولت پاکستان می گويند که در حال حاضر هر گونه گردهمايی عمومی غير قانونی است و در چنين شرايطی امکان رقابت برای انتخابات آينده پاکستان وجود ندارد.


از سوی دیگر، دولت پاکستان سه خبرنگار بريتانيايی روزنامه ديلی تلگراف را، به دليل مطالبی که در مورد پرويز مشرف و وضعيت کشور به چاپ رسانده بودند از پاکستان اخراج کرد.


  • «وقتی توده های مردم با هم متحد شوند صدای چکمه های نظاميان در ميان صدای پای آنها گم می شود.»
بی نظیر بوتو

«راهپيمايی طولانی برای دمکراسی»


در همین حال، بی نظير بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان، مهمترین حزب منتقد دولت پرویز مشرف، روز يکشنبه به شهر لاهور در مرکز پاکستان رفت تا راهپيمايی اعتراضی به طرف اسلام آباد، پايتخت، را سازماندهی کند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، بی نظير بوتو می خواهد مردم معترض به ژنرال مشرف را در راهپيمايی اعتراضی که وی آن را «راهپيمايی طولانی برای دمکراسی» می نامد، از لاهور تا اسلام آباد رهبری کند.


فاصله اين دو شهر در حدود ۲۷۵ کيلومتر است .خانم بوتو به خبرنگاران گفت: «وقتی توده های مردم با هم متحد شوند صدای چکمه های نظاميان در ميان صدای پای آنها گم می شود.»


در فرودگاه لاهور تدابير امنيتی شديدی برای محافظت بی نظير بوتو به اجرا گذاشته شد. ماه گذشته زمانی که خانم بوتو پس از هشت سال دوری از پاکستان به این کشور بازگشت، بر اثر انفجار بمب ۱۴۰ نفر جان خود را از دست دادند، ولی به وی آسيبی نرسيد.


XS
SM
MD
LG