لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

افزايش ۳۶ درصدی ارزش واردات ايران


ارزش واردات ايران در شش ماهه اول سال جاری به ۲۹.۸ ميليارد دلار رسيده است. (عکس از RFE/RL)
ارزش واردات ايران در شش ماهه اول سال جاری به ۲۹.۸ ميليارد دلار رسيده است. (عکس از RFE/RL)

بر اساس گزارش تازه گمرک ايران، واردات ايران از کشورهای خارجی در شش ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۳۶ درصد افزايش يافته است.

بر اساس گزارش رسمی گمرک جمهوری اسلامی ايران که روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه منتشر شد، ارزش واردات ايران در شش ماهه اول سال جاری از کشورهای جهان در مجموع به ۲۹.۸ ميليارد دلار رسيده است که با توجه به واردات ۲۱.۸ ميلياردی در مدت مشابه سال قبل، ۳۶.۴ درصد افزایش یافته است.



اين تغييرات در مبادلات بازرگانی ايران در حالی صورت می گيرد که تنش در روابط ايران با جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای اين کشور افزايش يافته و در يک سال گذشته شورای امنيت سازمان ملل دو قطعنامه عليه ايران صادر کرده است که در یکی از این قطعنامه ها تحریم هایی علیه ایران در نظر گفته شده بود.

همچنين آمريکا به طور يک جانبه برخی بانک ها و صنايع ايران را مود تحريم قرار داده و متحدانش را به تحريم بيشتر ايران تشويق می کند.

با وجود افزايش تحريم ها عليه ايران، محمود احمدی نژاد و کارگزاران دولت او بارها اعلام کرده اند که تحریم ها تاثيری بر اقتصاد ايران نداشته است.

اما شهريور ماه گذشته، روزنامه «سرمايه» چاپ تهران، به نقل از محمد نهاونديان رييس اتاق بازرگانی، صنايع و معادن ايران نوشت: «تحريم های بين المللی در تغيير رفتار سياسی ايران ناکام بوده، ولی هزينه های اقتصادی بسياری برای کشور به همراه داشته است.»

اين روزنامه همچنين از قول محمد نهاونديان نوشته بود: «با مقايسه بين قيمت متوسط کالاهای وارداتی در چهارماهه اخير با دوره مشابه سال قبل نشان می دهد در ارقام دلاری، متوسط قيمت کالاهای وارداتی حدود ۴۸ درصد و در قيمت يورويی ۲۵ درصد گران تر از سال گذشته شده است.»


گزارش گمرک ایران هم از کاهش وزن کالاهای وارداتی در شش ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر می دهد. اگر چه کاهش وزن در مجموع ۲.۴ درصد اعلام شده است اما وزن کالاهای وارداتی از کشور هایی نظیر فرانسه، سوئیس و بریتانیا از حداکثر درصد ۴۷ (فرانسه) تا ۱۴ درصد (سوئيس) کاهش داشته است.


امارات و آلمان بزرگترين صادر کنندگان به ايران

در تازه ترين گزارش گمرک ايران، امارات متحده عربی با صادراتی به ارزش ۸.۲ ميليارد دلار همچنان بزرگترين صارد کننده کالا به ايران است. ارزش کالاهای وارداتی از امارات به ايران نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد افزايش يافته است. امارات، صادر کننده بنزین و واسطه صادرات کالاهای دیگر کشور های جهان به ایران است.

پس از امارات متحده عربی، آلمان بيشترين حجم صادرات به ايران را دارد. ارزش واردات ايران از آلمان نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۲۰ درصد بیشتر شده است.


بزرگ ترین صادر کنندگان کالا به ایران (میلیارد دلار):امارات: ۸.۲آلمان: ۳چین: ۲.۶سوئیس: ۱.۶کره جنوبی: ۱.۵بریتانیا: ۱.۱

در ميان اروپايی، سوئيس، بريتانيا، فرانسه و ايتاليا، بزرگترين صادر کنندگان کالا به ايران هستند که از ميان آنان ارزش صادرات بريتانيا و ايتاليا به ترتيب ۲۱ و ۱۸ درصد افزايش يافته است.

همچنين ارزش کالاهای صادراتی فرانسه به ايران که در ماه های اخير ايران را تهديد به تشديد تحريم های اقتصادی کرده است، حدود ۹ درصد افزايش داشته است.

چين هم پس از آلمان، سومین صادر کننده بزرگ کالا به ايران است که در شش ماه گذشته ارزش صادرات خود به ايران را تا ۴۶ درصد افزايش داده است اما از وزن کالاهای وارداتی چين نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۷ درصد کاسته شده است.

افزايش ۹۰ درصدی واردات از آمريکا

بر اساس گزارش گمرک ايران، حجم صادرات آمريکا به ايران که تهران را متهم به تلاش برای توليد سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای خود می کند (ايران همواره اين اتهام را رد می کند و برنامه هسته ای خود را صلح آمير می خواند) و از کشور های ديگر می خواهد تحريم های اقتصادی عليه ايران را افزايش دهند، در شش ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزايش يافته و از حدود ۷۳.۵ ميليون دلار به ۱۴۰ ميليون دلار رسيده است.


صادرات آمريکا به ايران طی هفت سال رياست جمهوری جرج بوش، از هشت ميليون دلار در سال ۲۰۰۱ به حدود ۱۴۵ ميليون دلار در سال ۲۰۰۷ رسيده است.


اين مسئله اوايل مهر ماه جاری مورد توجه دو نماينده کنگره آمريکا قرار گرفت و آنان از بازرسان کنگره خواسته اند در باره اين مسئله تحقيق کنند.

همچنين بر اساس اين گزارش، بيشترين تراز منفی تجاری ايران به ترتيب عبارت است از امارات منفی ۷ ميليارد دلار، آلمان منفی ۲.۹ و چين منفی ۱.۵ ميليارد دلار.

ايران با عراق تراز تجاری مثبت به مبلغ ۹۲۴ ميليون دلار دارد که بزرگترين نرخ تراز تجاری ايران با کشور های جهان است.

تراز تجاری از کسر حجم صادرات و واردات مبادلات تجاری دو کشور به دست می آید و نشان می دهد که کدام کشور در مبادلات تجاری پيروز بوده است.


XS
SM
MD
LG