لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

ايران خواهان اقدام سازمان ملل در قبال ناآرامی‌های بحرين شد


تظاهرات روز پنج‌شنبه روحانیون و طلاب در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران
تظاهرات روز پنج‌شنبه روحانیون و طلاب در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران
جمهوری اسلامی ايران روز پنج‌شنبه ضمن فراخواندن سفير خود از بحرين، خواهان اقدام سازمان ملل متحد در قبال سرکوب اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در بحرين شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در حالی که پيشتر بحرين سفير خود را در اعتراض به آن چه «دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی خود» خواند از تهران فراخوانده بود، ايران هم در اقدامی که مقابله به مثل تلقی شده، سفيرش از منامه را فراخوانده است.

علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، با نوشتن نامه‌هايی به بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، و نيز اتحاديه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی، از «مداخله نظامی در بحرين» ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف آن شده است.

حاکمان بحرين می‌گويند در راستای توافق‌های امنيتی با کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، پذيرای نيروهای نظامی است تا بتواند امنيت خود را حفظ کند. دو روز است که يک هزار نيروی نظامی از عربستان سعودی و حدود ۵۰۰ نيروی نظامی از امارات متحده عربی در بحرين مستقر شده‌اند.

وزير خارجه جمهوری اسلامی در نامه خود گفته است: «چگونه ممکن است کشوری به نيروهای خارجی اجازه دهد برای مقابله با مردم وارد اين کشور شوند؟ اين مسئله نيازمند اقدام سازمان ملل است و تمامی نيروهای نظامی بايد (از بحرين) اخراج شوند.»

عربستان سعودی و بحرين از متحدان جدی آمريکا در منطقه‌اند. بحرين پذيرای نيروهای نظامی و دريايی آمريکايی در آب‌های خود است و عربستان سعودی ۱۲ درصد نفت مصرفی آمريکا را تامين می‌کند.

در همین زمینه شماری از طلبه‌ها و روحانيون هم روز پنج‌شنبه در مقابل سفارت‌های عربستان و بحرين در تهران تجمع کرده و اعتراض خود نسبت به سرکوب‌ها در بحرين را اعلام کردند.

برخی تحليل‌گران می‌گويند اعزام نيرو از سوی عربستان سعودی، نشان هراس رياض از هرگونه نارضايتی و اعتراض و تظاهرات اقليت شيعه در اين کشور است. حاکميت اقليت بحرين سنی است و حدود دو سوم جمعيت بحرين را شيعيان تشکيل می‌دهند.

تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی در گزارشی گفت که شماری از نمايندگان مجلس هم خواهان واکنش ايران به عربستان سعودی و امارات متحده عربی شده‌اند.

علی‌اکبر صالحی نیز گفته است که با سران کشورهای عربی و اتحاديه عرب مکالمه تلفنی داشته و درخواست کرده تمامی خشونت‌ها متوقف شود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، در گزارشی گفته است که پیامی از سوی پادشاه عربستان سعودی به رئيس جمهوری سوريه تحويل داده شده که قرار است توسط وزير خارجه سوريه به ايران داده شود.

حاکمان بحرين از روز سه‌شنبه اين هفته وضعيت اضطراری اعلام کرده و تجمع مردم در ميدان اصلی «لولو» يا مرواريد را متفرق کردند.
XS
SM
MD
LG