لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

رییس بازرسان آژانس در پرونده ایران کنار گذاشته شد


دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنار نماینده ایران در آژانس. آقای البرادعی اعلام کرده کنار گذاشتن بازرسان در حوزه اختیارات وی است.
دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنار نماینده ایران در آژانس. آقای البرادعی اعلام کرده کنار گذاشتن بازرسان در حوزه اختیارات وی است.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، در گفت و گو با رادیو فردا با تایید خبر کناررفتن کریس شارلیه، از سمت ریاست تیم بازرسی آژانس از ایران، اعلام کرد این کار در حوزه اختیارات دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است.


پیتر ریکوود، در ادامه خبر داد که محمد البرادعی، اجازه دارد که به اختیار خود، حوزه کاری افراد را عوض کند و این کار فقط برای موثر بودن بازرسی ها و استفاده نیروی انسانی مفید برای انجام وظایف افراد است.


کریس شارلیه که ملیت بلژیکی دارد، رییس تیم بازرسی آژانس از ایران بود که از نه ماه پیش، با مخالفت جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بازرسی ها مواجه شده بود و روز سه شنبه اعلام شد که دیگر مسوولیت تیم بازرسی از ایران را به عهده ندارد.


آقای شارلیه به ریاست تیم بازرسی از تاسیسات هسته ای برزیل و آرژانتین منصوب شده است.


پیتر ریکوود به رادیو فردا گفت: محمد البرادعی، اجازه دارد که به اختیار خود، حوزه کاری افراد را عوض کند و این کار فقط برای موثر بودن بازرسی ها و استفاده نیروی انسانی مفید برای انجام وظایف افراد است

مقامات ایرانی، نه ماه گذشته طی نامه ای به مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، خواستار تعویض آقای شارلیه شده بودند.


این در حالی است که یک مقام آژانس به خبرگزاری رویترز گفته است محمد البرادعی برای اجرای بازرسی ها از ایران، تصمیم گرفته کریس شارلیه را از مقام فعلی کنار بگذارد و به جای آن، روند مطلوب بازرسی ها از ایران را ادامه دهد.


پیشتر، مقامات ایرانی ضمن اعتراض به اقدامات آقای شارلیه، گفته بودند که وی مدارک محرمانه فعالیت های هسته ای ایران را در اختیار کشورهای غربی قرار داده است.


یک مقام رسمی آژانس که نام خود را فاش نکرده، به رویترز گفته که این اتهام ها صحت ندارد اما راه حل دیگری هم وجود نداشته است. جمهوری اسلامی ایران برای کریس شارلیه ویزا صادر نمی کرده و در نتیجه وی قادر به انجام وظایف خود نبوده است.


این مقام رسمی همچنین گفته کریس شارلیه، یک هفته پیش از این تصمیم مطلع شده است.


کریس شارلیه سابقه ۲۵ سال کار با آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد و به زودی مسوولیت پرونده ایران به عهده یکی از افراد باسابقه گذاشته می شود که تجربه کار بر روی بازرسی ها از عراق در زمان حکومت صدام حسین را دارد.


مشکل مقامات جمهوری اسلامی با آقای شارلیه از جایی شروع شد که وی در گفت و گو با یک روزنامه آلمانی اعلام کرد احتمال این که مقامات جمهوری اسلامی، مواردی از فعالیت های هسته ای خود را مخفی کنند، زیاد است

اختیارات ایران


مقام رسمی آژانس اعلام کرده که آژانس با همه کشورهایی که در همکاری با آژانس هستند، نوعی تعامل دارد و اگر کشوری با بازرسان مشکل داشته باشد، نمی توان بازرس یاد شده را با «چتر نجات» روی کشورها پیاده کرد.


مشکل مقامات جمهوری اسلامی با آقای شارلیه از جایی شروع شد که وی در گفت و گو با یک روزنامه آلمانی اعلام کرد احتمال این که مقامات جمهوری اسلامی، مواردی از فعالیت های هسته ای خود را مخفی کنند، زیاد است.


وی همچنین در گفت و گویی که در یک فیلم مستند شبکه تلویزیونی بی بی سی، استفاده شده، از این که ماموران سازمان انرژی اتمی، بادوربین، بازرسان آژانس را دنبال می کنند، انتقاد کرده است.


هرچند ایران در ماه گذشته، اجازه حضور ۳۸ بازرس آژانس بین المللی را نداد، اما محمد البرادعی، به شبکه تلویزیونی سی ان ان، گفته در حال حاضر حدود ۱۰۰ بازرس اجازه حضور در ایران را دارند که برای بازرسی های آژانس کافی است.


XS
SM
MD
LG