لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

توافق مشرف و بوتو بر سر تقسیم قدرت در پاکستان


بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان با پرویز مشرف، بر سر تقسیم قدرت، به توافق رسیده اند
بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان با پرویز مشرف، بر سر تقسیم قدرت، به توافق رسیده اند

پرویز مشرف رییس جمهوری پاکستان و بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق این کشور، روز چهارشنبه ۲۹ اوت، بر سر تقسیم قدرت به توافق رسیدند.


بی نظیر بوتو و دیگر مخالفان دولت پاکستان خواستار آن هستند که پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان، که فرماندهی کل ارتش این کشوررا نیزعهده دار است، تا پایان سال ۲۰۰۷ از سمت خود کناره گیری کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ رشید احمد، وزیر راه پاکستان و ازنزدیکان پرویز مشرف به خبرنگاران گفته است که«هر دو طرف به توافق مشترکی در زیمنه مسئله لباس نظامی رییس جمهوری دست یافته اند.»


براساس گزارش ها در توافق حاصل شده، قرار است پرویز مشرف رییس جمهوری پاکستان که از سوی آمریکا حمایت می شود، ممنوعیت قانونی ریاست جمهوری بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان را لغو کند.


آقای احمد و خانم بوتو هر دو در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرده اند که دو طرف به حصول یک قرارداد نزدیک هستند، اماهنوز مسایل حل نشده ای وجود دارد.


حدود یک ماه پیش خبرگزاری ها از مذاکرات پشت پرده بی نظیر بوتو و پرویز مشرف خبر دادند.


بی نظير بوتو در آن زمان گفت که «اگر قرار است آقای مشرف در سمت رياست جمهوری باقی بماند، بايد از مقام فرماندهی کل قوا استفا دهد».


بريايه گزارش ها، هدف از مذاکرات صورت گرفته آن است که خانم بوتو ضمن اعلام حمايت از رياست جمهوری پرويز مشرف بتواند به پاکستان بازگردد و سمت نخست وزيری را بر عهده بگيرد.


اما برخی تحلیل گران براین عقیده اند که حضور دوباره خانم بوتو در صحنه سیاسی پاکستان، اقدامی پیشگیرانه است تا نواز شریف رهبر مخالفان دولت که پس از سالها تبعید هفته گذشته اجازه بازگشت به کشور را یافت، به قدرت نرسد.


پرويز مشرف که در جريان يک کودتای نظامی به قدرت رسید، هم اکنون در ضعيف ترين دوره هشت ساله رياست خود بر پاکستان به سر می برد. او در حال حاضر با چالش هایی چون فعالیت های افراطیون اسلامگرا و همچنین ابقاء مجدد رييس ديوان عالی پاکستان رو به رو است که چهار ماه پيش از مقام خود خلع شده بود.


آقای مشرف خواستار آن شده است که وی توسط مجالس پاکستان بار ديگر به مقام رياست جمهوری برگزيده شود در حالی که همچنان فرماندهی نيروهای نظامی را در اختيار دارد. ولی اين مسئله با مخالفت گروه های اپوزيسيون رو به رو شده و آنها، از جمله بی نظير بوتو، خواستار شرکت وی در انتخابات به عنوان يک شهروند عادی هستند.


بی نظير بوتو که از سال ۱۹۹۸ در دوبی و لندن در تبعيد خودخواسته به سر می برد در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوايل دهه ۱۹۹۰ نخست وزير پاکستان بود.


از زمان تحولات اخير در پاکستان پيرامون حکم بازگشت رييس برکنار شده ديوان عالی به سمت خود که نشانه ای از ضعيف تر شدن پرويز مشرف ارزيابی شده است، خانم بوتو اميدواری بيشتری برای بازگشت به پست نخست وزيری یافته است.
XS
SM
MD
LG