لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

سارا شورد و شين باوئر، نامزدی در اوين و ازدواج در آمريکا


از چپ: سارا شورد و همسرش شین باوئر، به همراه جاش فتل
از چپ: سارا شورد و همسرش شین باوئر، به همراه جاش فتل
سارا شورد و شین باوئر، دو شهروند آمریکایی که زمان زندانی شدن در ایران اعلام کردند با هم نامزد شده‌اند، در کالیفرنیا و با حضور جاش فتل که با آنها در ایران زندانی بود، ازدواج کردند.

چهار سال پیش و در سال ۲۰۰۹ بود که سارا شورد در زندان اعلام کرد با شین باوئر نامزد شده است. خانم شورد نزدیک به ۱۴ ماه در ایران زندانی بود و سپس با واسطه کشور عمان و با قید وثیقه نیم میلیون دلاری از زندان آزاد شد و به آمریکا رفت.

شین باوئر و جاش فتل اما پس از او به سرعت آزاد نشدند و با مذاکرات و رایزنی‌ها، سپتامبر سال گذشته میلادی، شهریور ماه سال پیش از زندان آزاد شدند.

این سه شهروند آمریکایی که در رسانه‌های غربی از آنها به عنوان سه کوهنورد یاد می‌شود، در مردادماه سال ۸۸ از سوی ایران متهم به عبور غیرقانونی از مرز و نیز جاسوسی شده بودند.

این سه شهروند آمریکایی گفتند مشغول کوهپیمایی در کوهستان‌های کردستان عراق بوده و متوجه خط مرزی و یا عبور از آن نشده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این زوج پس از عروسی راهی ماه عسل شده‌اند اما مکان و مقصد خود را اعلام نکرده‌اند.

خانم شورد در بیانیه کوتاهی که روی وبسایت «کوهنوردان را آزاد کنید» منتشر شده، گفته است: «حالا که روز موعود فرا رسیده، تمام کاری که می‌توانم بکنم این است که چشم‌هایم را ببندم و از بابت خاک زیرپایم، دوستانم در سرتاسر جهان و آزادی که از آن برخوردارم، سپاسگزار باشم.»

جاش فتل هم گفته است: «روزی که ما در زندان در ایران بودیم و شین به سارا پیشنهاد ازدواج داد، به هر سه ما امید به آینده داد.»

شین باوئر هم گفته که درخواست ازدواج و اعلام نامزدی او با سارا شورد، برای آینده او زیبایی‌ها بسیاری آن زمان به همراه داشته است.

سارا شورد چندی پس از آزادی و در آمریکا با شبکه تلویزیونی بی‌بی سی گفت‌و‌گو کرد و در آن از اذیت و آزاری که به آنها در زندان ایران شده، سخن گفت.

وی گفته بود که مسئولان زندان «دو بار» آنها را سوار بر خودرو به «مکانی نا‌شناس برده و گلنگدن اسلحه‌هایشان را کشیده‌اند.»

ایران گفته‌های خانم شورد را تکذیب کرده و گفته در مورد این سه شهروند آمریکایی هیچ گونه شکنجه و بدرفتاری صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG