لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

واکنش وزیر نفت و انرژی ونزوئلا به تحريم‌های جدید آمريکا


رافائل رامیرز
رافائل رامیرز
وزیر نفت و انرژی ونزوئلا که همزمان ریاست شرکت دولتی نفت ونزوئلا را برعهده دارد، در واکنش به تحريم‌هايی اخیر آمريکا علیه این شرکت به دليل نقض تحريم‌های ايران، گفته است که این تحریم‌ها برای کشورش بی‌معناست و «امپرياليست‌ها می‌توانند به جهنم بروند.»

به گزارش خبرگزای فرانسه، رافائل راميرز گفت: «همه امپرياليست‌ها می‌توانند بروند به جهنم. تحريم‌های آنها برای ما بی‌معنی است. هيچ کس اين تحريم‌ها را عليه ما اجرا نمی‌کند.»

آقای راميرز روز چهارشنبه گفت: «ما هرکاری که به صلاح دولت و مردم ونزوئلا باشد انجام می‌دهيم و منافع خودمان را دنبال می‌کنيم.»

دولت ونزوئلا می‌گويد روزانه ۳.۱ ميليون بشکه نفت خام توليد می‌کند ولی ارقام سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک می‌گويد توليد نفت خام ونزوئلا روزانه ۲.۳۲ ميليون بشکه است.

ايالات متحده آمريکا اين هفته عليه شرکت نفت ونزوئلا و شش شرکت ديگر از جمله يک شرکت از اسرئيل و يک شرکت از سنگاپور را به دليل نقض تحريم‌های ايران، مجازات کرد و آنها را به فهرست تحريم‌ها اضافه کرد.

وزارت امور خارجه آمريکا روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این شرکت‌ها در چارچوب تلاش‌هاشان برای مقابله با برنامه هسته‌ای ايران مورد تحريم قرار گرفته‌اند.

اظهارات وزیر نفت و انرژی ونزوئلا، دومین واکنش این کشور به تحریم‌های اخیر ایالات متحده است.

پیش از این نیز در زمان اعلام تحريم‌های آمريکا، دولت ونزوئلا گفته بود که «واکنش مناسبی به اين اقدام خصمانه آمريکای امپرياليست» نشان خواهد داد.

اقدام تازه آمريکا که بر اساس قانون تحريم‌های ايران مصوب سال ۱۹۹۶ صورت گرفته است، شرکت‌های تحريم شده را از انعقاد هرگونه قرارداد تجاری با دولت آمريکا محروم می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمريکا، شرکت ملی نفت ونزوئلا در فاصله زمانی دسامبر سال گذشته ميلادی تا ماه مارس سال جاری دو محموله فرآورده‌های تصفيه شده نفتی به ارزش حدود ۵۰ ميليون دلار به ايران ارسال کرده است.

تحريم شرکت ملی نفت ونزوئلا از سوی آمريکا در حالی صورت گرفته است که اين شرکت روزانه يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به آمريکا ارسال می‌کند و ايالات متحده آمريکا بزرگ‌ترين خريدار نفت خام از ونزوئلا به شمار می‌آيد.

دولت چپ‌گرای هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، روابط نزديکی با جمهوری اسلامی دارد و پيشتر نيز گزارش‌هايی از تصميم مقام‌های ايرانی برای خريد بنزين از ونزوئلا به منظور مقابله با پيامدهای ناشی از تحريم فروش بنزين از سوی شرکت‌های بزرگ نفتی به ايران منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG