لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

نيروهای معمر قذافی زواره در غرب ليبی را تصرف کردند


مقاومت مخالفان در راه ارتباطی بنغازی با عجبیه در لیبی
مقاومت مخالفان در راه ارتباطی بنغازی با عجبیه در لیبی
نيروهای حامی معمر قذافی، رهبر ليبی، روز سه‌شنبه توانستند مخالفان حکومت را از يک شهر ديگر در غرب طرابلس، پايتخت اين کشور، عقب رانده و شهر «زواره» را به تصرف خود درآورند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شهر زواره آخرين شهری بود که مخالفان در غرب ليبی در اختيار داشتند و نيروهای حامی قذافی با ايجاد حصار دور شهر، حمله هوايی و شليک موشک‌های دوربرد چنان شهر را مورد حمله قرار دادند که يا مخالفان شهر را ترک کنند يا اين که شهروندان عليه مخالفان وارد مبارزه شوند.

شهر زواره که در نزديکی دريا و ۵۰ کيلومتری مرز تونس واقع شده، به تصرف نيروهای هوايی و زمينی و تانک‌های حامی قذافی درآمده است. نيروهای معترض از غرب ليبی که مرکز تسلط قدرت نيروهای حامی قذافی است خارج شده‌اند.

يکی از نيروهای معترض در گفت‌وگو با خبرنگار آسوشيتدپرس گفته است: «فقط يک يا دو هواپيمای نظامی برفراز شهر نبود، انگار لشکری هوايی بر شهر نازل شده است.» اين شاهد عينی همچنين گفته است که نيروهای دولتی تمامی راه‌های ارتباطی معترضان در اطراف اين شهر را بسته‌اند.

نيروهای حامی معمر قذافی همچنين روز سه‌شنبه پايگاه مخالفان در شهر «عجبيه» را هدف حمله قرار دادند و با موشک‌های دوربرد و حملات هوايی و شليک تانک، به شهر حمله کردند.

گزارش شده است که ساکنان شهر به اطراف فرار کرده‌اند. نيروهای معترض می‌گويند از عجبيه دفاع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند اين شهر دوباره به تصرف نيروهای حامی قذافی درآيد.

در پاريس، آلن ژوپه، وزير خارجه فرانسه، در يک گفت‌وگوی راديويی گفت که تلاش‌ها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز ليبی بايد ادامه يابد، چرا که ديگر حاکميت ليبی در مرحله‌ای نيست که بتوان با تلاش‌های ديپلماتيک مسئله را حل کرد.

آقای ژوپه به شبکه راديويی يوروپ - وان (اروپا - يک) گفت: «اگر ما هفته پيش نيروی هوايی رژيم ليبی را از کار انداخته بوديم، حالا اين حمله‌ها و کشتارها روی نمی‌داد.»

سقوط شهر زواره عقب‌گردی برای نيروهای معترض محسوب می‌شود، چرا که در يک ماه گذشته، توانسته بودند شهرهايی کليدی و اصلی را از کنترل طرابلس خارج کنند.

تلاش برای ايجاد منطقه پرواز ممنوع

پيشتر و همزمان با تشديد حملات نيروهای وفادار به معمر قذافی به مخالفان و تصرف بندر نفتی رأس ‌لانوف، کشورهای عضو اتحاديه عرب در نشست اضطراری خود در قاهره، خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی از سوی شورای امنيت شده‌ بودند.

وزيران امور خارجه ۲۲ کشور عضو اتحاديه عرب در نشست اضطراری قاهره، هدف از ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را حفاظت از شهروندان غيرنظامی در برابر يورش نيروهای وفادار به معمر قذافی به مناطق تحت کنترل مخالفان اعلام کرده‌اند.

عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب، پس از نشست روز شنبه وزيران امور خارجه کشورهای عضو اين اتحاديه در قاهره، تأکيد کرده است که ايجاد منطقه پرواز ممنوع تنها يک اقدام انسان‌دوستانه است و به هيچ رو به معنای مداخله نظامی در ليبی نيست.

حمايت اتحاديه عرب از ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی، راه را برای اقدام احتمالی ايالات متحده آمريکا و ساير کشورهای غربی در اين زمينه هموار می‌کند و به نگرانی‌ها از اين بابت که ايجاد منطقه پرواز ممنوع به عنوان دخالت کشورهای غربی در امور داخلی يک کشور عربی تلقی شود، پايان می‌دهد.

پيشتر نيز ايالات متحده آمريکا و ناتو ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را به موافقت کشورهای عضو اتحاديه عرب و نيز تصويب آن در شورای امنيت سازمان ملل متحد منوط کرده بودند.
XS
SM
MD
LG