لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

دفتر تحکیم وحدت: اقتدارگرایان در سرکوب اعتراض های دانشجویی شکست خوردند


تجمع دانشجویان به مناسبت شانزدهم آذر در دانشگاه تهران
تجمع دانشجویان به مناسبت شانزدهم آذر در دانشگاه تهران
دفتر تحکيم وحدت، بزرگترين تشکل مستقل دانشجويی در ايران، با صدور بيانيه ای به مناسبت هفته دانشجو، با اشاره به ادامه مبارزات ضد استبدادی جنبش دانشجويی و پيوند عميق جنبش دانشجويی و جنبش سبز، بر اعتراض مسالمت‌آميز و عاری از خشونت تأکيد کرد.

به گزارش «خبرنامه امير کبير»، اين تشکل دانشجويی، همچنين اعلام کرد نيروهايی که آنها را «اقتدارگرا» ناميد، در سرکوب اعتراض‌های دانشجويی در روز ۱۶ آذر، شکست خورده‌اند.

دفتر تحکيم وحدت که بسياری از فعالان آن در هفته‌های اخير بازداشت و يا احضار شده‌اند، با قدردانی از حضور دانشجويان در تظاهرات روز دانشجو گفته است که «حجم گسترده اعتراضات دانشجويی و ادامه آن در روزهای بعدی با وجود سرکوب چند ماهه مردم و دانشجويان سبب اميدواری بيشتر مردم به آينده شد».

اين تشکل مستقل دانشجويی اشاره کرد که تظاهرات روز دانشجو نشاندهنده گسترش بيشتر جنبش دانشجويی بود و «نشان داد که برخلاف ساليان گذشته تنها محدود به جمعی از فعالان دانشجويی و يا تشکل‌ها نيست.»

دفتر تحکيم وحدت همچنين در مورد آنچه درک نادرست نيروهای امنيتی از فضای جديد دانشگاه توصيف کرد، افزوده است که آنها «گمان می‌کردند با احضار و بازداشت گسترده فعالان شناخته شده دانشجويی و تهديد مداوم تشکل های دانشجويی مستقل می‌توانند اعتراضات دانشجويی را مهار کنند» اما ۱۶ آذر نشان داد که چنين تصوری باطل بوده است.

در روز ۱۶ آذر، برخوردهای شديدی با هزاران دانشجوی تظاهرکننده در دانشگاه‌ها صورت گرفت و به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ايران، بيش از ۲۰۰ نفر بازداشت شدند.

در بيانيه دفتر تحکيم، با تأکيد بر مسالمت‌آميز بودن اعتراض‌های دانشجويی گفته شده است : «دانشجويان با وجود به کارگيری حجم بالای خشونت از سوی نيروهای امنيتی، انتظامی و لباس شخصی از دست زدن به اقدامات متقابل پرهيز می‌کنند.»

دفتر تحکيم وحدت با اشاره به تلاش جريان اقتدارگرا برای «تحريک مردم و دانشجويان» برای دست زدن به خشونت نوشته است: «اين جريان می‌خواهد برای خشونت‌های پيشين خود ... توجيه اخلاقی ايجاد کند و هم اينکه مجوزی برای خشونت‌های گسترده آتی بيابد.»

دفتر تحکيم وحدت در بخش ديگری از بيانيه خود اقدامات حکومت در روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، در مورد برخورد با دانشجويان را «نمايشی مضحک» خوانده و اضافه کرده است که «هنگامی که انتقال نيروهای شبه نظامی به درون دانشگاه و استفاده از خشونت عريان برای انتقال عصبانيت، آشفتگی و گسترده کردن راديکاليسم و در نهايت ايجاد انحراف در خواسته های بر حق و قانونی جنبش سبز و مدنی راه به جايی نبرد، کل ماجرا وارد فاز جديدتری شد.»

اشاره اين تشکل دانشجويی به پاره کردن تصوير آيت‌الله خمينی در روز دانشجو است که حکومت آن را نتسب به مخالفان کرده است، اما مخالفان با رد اين اتهام، پاره شدن تصوير بنيانگذار جمهوری اسلامی و نمايش آن از تلويزيون دولتی ايران را مشکوک توصيف کرده‌اند.

دفتر تحکيم وحدت نيز در بيانيه خود، هدف از اين جنجال را « محاکمه رهبران جنبش سبز» دانسته است.

دفتر تحکيم وحدت در پايان با ابراز نگرانی جدی از وضعيت زندانيان سياسی، به ويژه ميلاد اسدی و عباس حکيم زاده، دو عضو شورای مرکزی اين تشکل دانشجويی، از مجيد توکلی، فعال دانشجوی دانشگاه امير کبير پشتيبانی کرده و او را شرف جنبش دانشجويی ايران خوانده است.
XS
SM
MD
LG