لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۰

تشديد فعاليت گروه‌های فشار در روزهای باقيمانده به انتخابات


در روزهای اخیر گروه‌های فشار در شهرهای مختلف، سعی در اخلال در برخی نشست‌های انتخاباتی هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی داشته‌اند
در روزهای اخیر گروه‌های فشار در شهرهای مختلف، سعی در اخلال در برخی نشست‌های انتخاباتی هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی داشته‌اند
فعاليت‌های انتخابات رياست جمهوری در ايران ۲۲ خرداد در شرايطی پيش می‌رود که سايت‌های هوادار ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در روزهای اخير بارها از افزايش اقدامات گروه‌های فشار عليه طرفداران اين دو نامزد انتخابات رياست جمهوری خبر داده‌اند.

بازداشت و يا ضرب و شتم هواداران اين دو نامزد، اخلال در مراسم سخنرانی و تخريب بنرهای تبليغاتی آنان از جمله مواردی است که انتشار يافته‌اند.

در همين ارتباط، طرفداران آقايان موسوی و کروبی بارها خواستار اقدام مقام‌های دولتی و انتظامی برای جلوگيری از اينگونه اقدامات شده‌اند.

تاکنون مقام‌های دولت احمدی‌نژاد در قبال اين گونه اقدامات و نیز گزارش‌های هواداران موسوی و کروبی سکوت کرده‌اند. تنها در برخی گزارش‌ها از سوی هواداران محمود احمدی‌نژاد که در رسانه‌های دولتی انتشار يافته است، گفته شده که به ستاد انتخاباتی او در زاهدان حمله شده و يا بنرهای انتخاباتی او تخريب شده است.

آزاده کيان، استاد جامعه‌شناسی سياسی در دانشگاه پاريس، در مورد فعاليت‌های گروه‌های فشار در ايران به راديو فردا گفت: «اين گروه‌ها از قبل وجود داشته و در فرصت‌های گوناگون به انديشمندان و گروه‌های مدنی حمله کرده‌اند.»

برخی از تحليلگران می‌گويند گروه‌های فشار، مجموعه‌ای از افراد هستند که با به‌کارگيری خشونت و از راه‌های غير قانونی درصدد تغيير اوضاع سياسی به نفع خود و حاميان خود هستند.

اصطلاح گروه‌های فشار در ايران معاصر از جمله، دوره جنبش ملی شدن صنعت نفت و همچنين پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ مطرح بوده است. در دوره اخير، روزنامه‌ها و سياستمداران اصلاح‌طلب بارها از فعاليت اين گروه‌ها که به گفته آنان عليه اصلاحات بوده است، انتقاد کرده‌اند.

آزاده کيان درباره گزارش‌های مرتبط با فعاليت گروه‌های فشار در روزهای اخير اعتقاد دارد : «گروه‌های فشار در دوران مبارزات انتخاباتی، متشکل‌تر می‌شوند، تعدادشان هم افزايش پيدا می‌کند و به شکل سازماندهی شده به گروه‌های هوادار نامزدهايی که می‌توانند نامزد نظام را مورد مخاطره قرار دهد، حمله می‌کنند.»

وی بر اين باور است که «هدف اين گروه‌های فشار و حاميان آنها اين است که درصدد مشارکت در انتخابات کاهش پيدا کند، چراکه وقتی که اين هدف تحقق بيايد، نامزدهای محافظه‌کار شانس بيشتری برای انتخاب شدن دارند.»

اما آيا اين گونه اقدامات گروه‌های فشار می‌تواند نتايج دلخواه آنان را به همراه داشته باشد، خانم کيان گفت: «اين موضوع بالطبع به خود مبارزات انتخاباتی بر می‌گردد و اينکه آيا رأی‌دهندگان مجاب شده باشند يا نه که شرکت شان در انتخابات چيزی را تغيير می‌دهد يا نمی‌دهد.»

اين استاد دانشگاه اضافه کرد: «حدود ۴۶ ميليون دارنده حق رای در ايران هستند، اما گروه‌های فشار، تا آنجا که من اطلاع دارم، تعدادشان از چند هزار تجاوز نمی‌کند و در نتيجه، اين چند ميليون نفر بسيار خوب می‌توانند در مقابل آن چند هزار گروه فشار بايستند.»

خواسته‌های اهل سنت از رئيس جمهوری آينده

فراکسيون نمايندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به نامزدهای انتخابات، خواسته‌هايی را مطرح کرد: حذف نگاه امنيتی نسبت به اقليت‌های دينی و مذهبی، به‌کارگيری نخبگان و مديران اهل سنت در دولت آينده و اجرای اصل ۱۲ قانون اساسی که ناظر بر نوعی خودگردانی مذهبی در حد اختيارات شوراها برای اهل سنت است، از جمله خواسته‌های اين فراکسيون به شمار می‌رود.

فراکسيون نمايندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی همچنين خواستار شرکت گسترده سنی‌مذهب‌ها در ايران در انتخابات رياست جمهوری شد.

مولوی عبدالحميد، رهبر مذهبی مسلمانان حنفی مذهب ايران و امام جمعه اهل سنت در زاهدان در گفت‌وگو با راديو فردا اشاره کرد که اقليت‌های مذهبی از روند موجود ناراضی هستند.

وی گفت: «اهل سنت احساس تبعيض شديد می‌کنند و خواستار تغيير هستند. آنها می‌خواهند در ساختار فعلی تغييری ايجاد شود و تقاضای همه آنها اين است که از شايستگان‌شان به صورت متناسب و متعادل استفاده شود و هم در اداره کشور و هم در سازندگی آن مشارکت داشته باشند.»

سخنرانی کروبی در دانشگاه امير کبير

سخنرانی مهدی کروبی، يکی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری در شرايطی در دانشگاه اميرکبير تهران برگزار شد که مسئولان اين دانشگاه با ممانعت از سخنرانی وی گفته بودند که زمان اين سخنرانی به روز چهارشنبه اين هفته موکول شده است.

قرار بود سخنرانی آقای کروبی به دعوت ستاد دانشجويی اين نامزد انتخابات و حمايت دفتر تحکيم وحدت انجام شود. با اينهمه در پی جلوگيری از ورود آقای کروبی، دانشجويان در اصلی دانشگاه اميرکبير را شکستند. پس از آن نيز اين نامزد انتخابات وارد دانشگاه شد و در مسجد آن سخنرانی کرد.

بهاره هدايت، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت در توضيح رويدادهای روز شنبه دانشگاه اميرکبير به رادیو فردا گفت: «تجمع شکل گرفته در مقابل درب حافظ دانشگاه امیر کبیر بود و جمعيتی که داخل دانشگاه بودند و فشاری که بوسيله جمعيتی که خارج از دانشگاه تجمع کرده بودند، در نهايت باعث شد که درب دانشگاه شکسته شود و جمعيت به داخل هدايت شوند.»

وی افزود: «خوشبختانه خود آقای کروبی بين جمعيت بودند و در نهايت، قرار شد جمعيت را به داخل مسجد دانشگاه هدايت کنند و در آنجا هم آقای کروبی از دانشجویان حمايت کرد و اظهار داشت که پيگير وضعيت دانشجويان بازداشتی است و تمام تلاش خود را می کند که به بازداشت آنها پایان داده شود.»

از سوي دیگر و در ارتباط با تحولات انتخابات رياست جمهوری، ميرحسين موسوی در برنامه دولت الکترونيک خود اعلام کرد که در صورت پيروزی در اين انتخابات، دولت او امکان دسترسی رايگان تمام مردم به اينترنت در سراسر ايران را فراهم خواهد کرد و خدمات اينترنتی پر سرعت را نيز در اختيار همگانی کاربران قرار خواهد داد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG