لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

اعتصاب غذا در مقابل سازمان ملل؛ «برنامه ای ملی و حقوق بشری»


Iran -- Akbar Ganji, Iranian journalist and political activist,undated
Iran -- Akbar Ganji, Iranian journalist and political activist,undated

اعتصاب غذای سه روزه در مقابل سازمان ملل متحد در نيويورک در حمايت از جنبش اعتراضی در ايران، روز چهارشنبه آغاز می شود.

« پشتيبانی از جنبش سبز مردم ايران و محکوم کردن تقلب گسترده در انتخابات، سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی و بازداشت غيرقانونی صدها شهروند و فعال سياسی و اجتماعی» از جمله اهداف ده ها نفری است که اقدام به اعتصاب غذا می کنند.

در همين حال، ده ها تن از روشنفکران، اساتيد دانشگاه و چهره های سرشناس ايرانی و خارجی نيز همبستگی خود را با شرکت کنندگان در اين اعتصاب غذا اعلام کرده اند.

اکبر گنجی، فعال سياسی و روزنامه نگار سرشناس ايرانی در نيويورک آمريکا، درباره اهداف اين اعتصاب غذا به « راديو فردا» می گويد:

اين اعتصاب غذا با هدف محکوم کردن سرکوب و کشتار مردم ايران، بازداشت فعالين سياسی و حقوق بشری، فشارهای روحی و روانی بر بازداشت شدگان در زندان و اعتراف گيری ها از آنها صورت می گيرد. بزرگترين خواست اين اعتصاب غذا و تحصن، آزادی تمام زندانيان سياسی و عقيدتی از هر گروه و با هر ايده ای است.


طی مدتی که از اعلام اعتصاب غذا در برابر مقر سازمان ملل متحد می گذرد، بيانيه هايی از طرف برخی شخصيت های سياسی، دانشگاهی، مدنی و هنری در حمايت از اين اعتصاب غذا صادر شده است و يا برخی از آنها اعلام کرده اند که در اعتصاب غذا شرکت خواهند کرد. اين استقبال را چگونه ارزيابی می کنيد؟


استقبال بسيار خوب بوده است. نه تنها در آمريکا، بلکه در اروپا هم اطلاعيه و تحليل های زيادی انتشار يافته و از اين حرکت به طور وسيع حمايت شده است.

بزرگترين فيلسوفان و روشنفکران جهان از اين اعتصاب غذا حمايت کرده اند، از جمله آقای چامسکی که در آن جمع سخنرانی خواهد کرد.

همچنين برخی هنرمندان بزرگ ايرانی و آمريکايی نيز يا از برنامه حمايت کرده اند و يا در آن شرکت خواهند کرد.

اهميت اين برنامه اين است که برای اولين بار يک جمع بزرگی از ايرانيان با طرز فکرهای گوناگون و گرايش های مختلف سياسی در زير يک چتر ملی، برای يک هدف ملی، گرد آمده اند. اين گام بسيار بلندی رو به جلو بوده است و ايرانيان نشان دادند که می توانند برای اهداف بزرگ جمع شوند و کار مشترک انجام دهند و همديگر را با تفاوت های فکری و عملی برای اهدافی که به ملت ايران معطوف است، تحمل کنند.

ما از ابتدا اعلام کرديم هيچ پرچمی در اين تحصن و اعتصاب غذا بالا نخواهد رفت و هيچ فعاليت سياسی که رنگ و بوی گروهی داشته باشد، صورت نخواهد گرفت.

اين برنامه ای ملی و حقوق بشری است، نه سياسی، و به هيچ گروهی نیز وابستگی ندارد و هدف آن، فقط محکوم کردن سرکوب مردم و آزادی زندانيان سياسی است.

مهم نيست افرادی که در اين برنامه شرکت می کنند، وابستگی حزبی و گروهی داشته باشند، مهم، هدف و خواست حقوق بشری مشترک است.


در کنار اين اعلام حمايت ها و يا حضور برخی شخصيت ها، بازتاب اين اعتصاب غذا در ميان افکار عمومی مردم، چه ايرانيانی که در آمريکا زندگی می کنند و چه مردم آمريکا، چطور بوده است؟


وب سايت ها و راديو تلويزيون های فارسی زبان گوناگون، اطلاعات مربوط به اين برنامه را به خوبی انعکاس داده اند و می توان گفت همه از اين برنامه مطلع هستند.

بيانيه ای که روشنفکران شرکت کننده در اين اعتصاب غذا صادر کردند، به رسانه های خارجی هم ارسال شده است و ما اميدواريم آنها از اين برنامه استقبال کنند و در انعکاس خبرهای مربوط به آن بکوشند.

ما منتظريم که جمعيت زيادی در اعتصاب داشته باشيم و خبرهای آن خوب منعکس شود.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG