لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

روسيه با تحریم های جدید علیه ایران مخالفت کرد


رییس جمهوری روسیه گفت که «يک سناريوی نظامی قابل قبول نيست و خطرناک است.»(عکس: epa)
رییس جمهوری روسیه گفت که «يک سناريوی نظامی قابل قبول نيست و خطرناک است.»(عکس: epa)

همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو، رییس جمهوری روسیه ضمن غیر قابل قبول خواندن حمله نظامی به ایران با اعمال تحریم های جدید علیه تهران مخالفت کرد.


به گزارش خبرگزاری «رويترز»، دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز جمعه در یک سخنرانی برای جمعی از روزنامه نگاران و محققان در مسکو اظهار داشت: «ما در حال حاضر نبايد به دنبال وضع تحريم های بيشتری باشيم.»


وی گفت:«ما نبايد گام های يکجانبه برداريم. يک سناريوی نظامی قابل قبول نيست و خطرناک است.»


آقای مدوديف گفت که روسيه از مذاکرات به رياست خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا حمايت می کند؛ مذاکراتي که ايران را تشويق کند تا در ازای پذيرش بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک، از برنامه هسته ای خود دست بردارد.


کشورهای آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان با ارائه يک بسته پيشنهادی به ايران خواستار تعليق فعاليت های غنی سازی اين کشور در قبال دريافت کمک های اقتصادی و فنی، از جمله احداث نيروگاه آب سبک اتمی شده اند.


ايران تاکنون اين بسته پيشنهادی را قبول نکرده است. کشورهای غربی نگران فعاليت های هسته ای ايران و احتمال توليد سلاح اتمی از سوی اين کشور هستند، اما تهران می گويد که اين برنامه صلح جويانه است.


رييس جمهوری روسيه مذاکرات با ايران را کليد اصلی حل موضوع هسته ای تهران توصيف کرد که به گفته او «کاملا مثبت» است.


  • « ما نبايد به دنبال وضع تحريم های بيشتری در حال حاضر باشيم.»
دمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه

پيشتر گفته شده بود که اگر ايران فعاليت های غنی سازی خود را به حال تعليق در نياورد، گفت و گو در زمينه قطعنامه چهارم تحریم عليه تهران آغاز خواهد شد.


در همین حال، خبرگزاری «ايتارتاس» روسيه روز جمعه گزارش داد که اين کشور در نامه ای به کميته تحريم شورای امنيت سازمان ملل متحد خواستار آن شده است که مشکل هسته ای ايران از طريق مذاکره و راه های ديپلماتيک حل و فصل شود.


همچنین سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز سه شنبه در گفت وگو با روزنامه «ورميا نووستی»، چاپ مسکو، اعلام کرد که اين کشور و آمريکا در مورد موضوع هسته ای ايران تنها دارای اختلافات تاکتيکی هستند، نه بيشتر.


وی افزود: ما اختلافات عمده ای در اين مورد با طرف آمريکايی نداريم.


آقای ريابکوف با اشاره به اينکه تاکنون از تمام ظرفيت های سه قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران به خوبی استفاده نشده است، گفت: هنوز زود است که در مورد تحريم های جديد صحبت شود.


«مسکو و تهران هماهنگ باشند»


از سوی دیگر، وزير امور خارجه روسيه روز جمعه خواستار آن شد که مسکو و تهران هماهنگی های لازم را در مسايل منطقه ای انجام دهند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «ايرنا»، اين موضوع در جريان مذاکرات منوچهر متکی و سرگئی لاوروف، وزيران امور خارجه ايران و روسيه، عنوان شد.


آقای متکی روز جمعه برای انجام سفری يک روزه وارد مسکو شد.


وزیران امور خارجه ایران و روسیه در مورد مسایل مهم منطقه ای مانند اوضاع قفقاز، تحولات اخیر گرجستان و منطقه خزر گفت و گو کردند.

متکی و لاوروف در اين مذاکرات مسائل مهم منطقه ای ازجمله اوضاع قفقاز، تحولات اخير گرجستان و منطقه خزر را بررسی کردند.


بر اساس اين گزارش، وزير امور خارجه روسيه با اشاره به آنکه « در صحنه بين المللی با توجه به اقدامات نابخردمندانه حکومت گرجستان در اوستيای جنوبی تحولاتی رخ می دهد» گفت:« در مسايل منطقه ای بايد هماهنگی های لازم را انجام دهيم.»


نيروهای گرجستان روز هفتم اوت برای اعمال مجدد حکومت مرکزی بر اوستيای جنوبی وارد اين منطقه جدایی طلب شدند، اما با ورود نيروهای روسيه وادار به عقب نشينی شدند و به دنبال آن، واحدهای روسی بخش هايی از خاک گرجستان را تصرف کردند.


پس از برقراری آتش بس، مسکو، استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا را که از گرجستان اعلام استقلال کرده اند، به رسميت شناخت.


به گزارش ايرنا، وزير امور خارجه روسيه همچنین از روند اجرای توافق های بدست آمده بين سران دو کشور درزمينه های اقتصادی و بازرگانی و مسئله تکميل نيروگاه اتمی بوشهر ابراز خوشحالی کرد.


XS
SM
MD
LG