لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

کمپین بین‌المللی حقوق بشر: جان زندانیان سیاسی و عقیدتی در خطر است


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز جمعه گزارش جدیدی را تحت نام «مرگ در زندان: پرونده‌های همیشه باز» منتشر کرد که در برگیرنده چگونگی مرگ ۱۷ زندانی سیاسی و عقیدتی است، که از سال ۱۳۸۲ تاکنون در زندان‌های ایران جان سپرده‌اند و گفته می‌شود که علت مرگ آن‌ها شکنجه، بی‌اعتنایی پزشکی و بدرفتاری مسئولین زندان بوده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد: مروری بر سابقه شکنجه، ضرب و شتم و عدم رسیدگی پزشکی در زندان‌های ایران طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که جان زندانیان عقیدتی- سیاسی در خطر است.

این سازمان حقوق بشری، مقام‌های عالیرتبه ایرانی را مسئول سلامتی و جان تعدادی از زندانیان سیاسی دانست که در روزهای اخیر در زندان‌های اوین و رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

اعتصاب غذا در بند ۳۵۰ زندان اوین از روز شنبه و در زندان رجایی شهر کرج از روز پنجشنبه آغاز شد.

این اعتصاب غذا در اعتراض به جان باختن هاله سحابی و هدی صابر، دو فعال سیاسی، شروع شده است.

طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور، از زندانیانی که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است، به رادیو فردا می‌گوید: «آقای صابر حدود ۱۰ ماه با عماد هم بند بود و فوت وی ضربه خیلی بدی برای پسرم بود و به همین خاطر همراه با گروی دیگر از زندانیان، عکس العمل نشان دادند.»

خانم طاهریان با اشاره به ملاقات حدودا دو هفته‌ای خود با فرزندش در زندان اوین می‌گوید: او به شدت به هم ریخته بود و می‌افزاید که طبیعی بود که در این مورد اعتراضی صورت بگیرد.

در همین حال، به گزارش وبسایت کلمه، عبدالله مومنی، محسن امین‌زاده، ابوالفضل قدیانی، مهدی کریمیان اقبال و بهمن احمدی امویی در هفتمین روز اعتصاب غذای خود در زندان اوین با مشکلات شدید جسمی مواجه شده و به بهداری زندان اوین انتقال یافته‌اند.

زهرا رحیمی، همسر آقای قدیانی، با ابراز بی‌اطلاعی از وضعیت همسرش به رادیو فردا می‌گوید که آخرین بار او را در روز دوشنبه ملاقات کرده است و می‌افزاید: «همسرم ضعیف شده بود، اما می‌خندید و می‌گفت که اتفاقی نیفتاده است. اما پس از آن ملاقات، دیگر از او خبری ندارم.»

وی اضافه می‌کند: «با توجه به اینکه قلب همسرم به شدت ناراحت است، نگران وضعیت جسمانی او هستم.»

فاطمه آدینه‌وند، همسر آقای مومنی، نیز به رادیو فردا می‌گوید: «روز دوشنبه که آقای مومنی را ملاقات کردم، به شدت تکیده شده بود.»

دیگر زندانیانی که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند، قربان بهزادیان‌نژاد، حسن اسدی‌ زیدآبادی، امیرخسرو دلیرثانی، فیض‌الله عرب سرخی، محمد رضا مقیسه و محمد داوری هستند.

در زندان رجایی شهر نیز کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت‌الله طبرزدی اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند.

در این ارتباط، آرون رودز، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، زندان‌های ایران را «دام مرگ زندانیان عقیدتی» نامید و با اشاره به گزارش جدید این کمپین، که مرگ ۱۷ زندانی سیاسی و عقیدتی از سال ۱۳۸۲ تاکنون را تشریح کرده است، افزود: مصونیت از مجازات نامحدود خاطیان که طی سال‌های گذشته منجر به مرگ شماری از زندانیان، به خصوص در مورد مرگ اخیر هدی صابرشده است، باید به پایان برسد.

دیگر زندانیانی که نام آن‌ها در این گزارش منتشر شده است، زهرا کاظمی، اکبر محمدی، ولی الله فیض مهدوی، زهرا بنی یعقوب، ابراهیم لطف اللهی، امیر حشمت ساران، امیدرضا می‌رصیافی، امیر جوادی فر، محسن روح الامینی، محمدکامرانی، رامین آقازاده قهرمانی، محسن دگمه چی و حسن ناهید هستند.

هفت نفر از این زندانیان پس از انتخابات سال ۸۸ وبه دنبال مقابله حکومت با منتقدین و معترضان بازداشت و در زندان کشته شدند.

در گزارش مذکور همچنین به مرگ مبهم سه زندانی سیاسی؛ عبدالرضا رجبی، کاوه عزیز‌پور و هاشم رمضانی اشاره شده است.

در کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران علاوه بر زندانیان سیاسی، به موارد دیگری از مرگ زندانیان و محکومان عادی در سال‌های اخیر اشاره شده که محمد رجبی ثانی یکی از آن‌ها است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در گزارش خود تاکید کرده است که در تمامی این موارد، مقام‌های ایرانی هرگز شرح کامل و یا قانع کننده‌ای از شرایط مرگ زندانی اعلام نکرده‌اند و قوه قضائیه در اکثر موارد از صدور دستور برای تحقیقات کامل و مستقل خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش، در برخی از پرونده‌ها، دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی و دستگاه قضایی همه امکانات خود را برای وارونه جلوه دادن حقایق به کار بسته‌اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقام‌های قوه قضاییه خواسته است تا تحقیقات مستقلی را درخصوص مرگ هاله سحابی و هدی صابر انجام دهند و افراد مسئول را محاکمه کنند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG