لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

تشکل های کارگری خواستار تحقیق درباره حادثه ایران خودرو شدند


شماری از تشکل های کارگری خواستار پيگيری حادثه رانندگی سه شنبه شب در کارخانه ايران خودرو شده اند که حداقل، چهار کشته و ۱۳ زخمی بر جای گذاشته است.

اين حادثه، زمانی روی داد که يک دستگاه کاميون، در حال ورود به در شماره ۹ اين کارخانه، در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقيقه سه شنبه شب برخورد کرد.

يکی از کارگران ايران خودرو که زخمی و در بيمارستان بستری شده است، درباره اين حادثه به تلويزيون دولتی ايران گفت:«با دوستانم سر کار می رفتم که از پشت سر صدای ترمز شنيدم. ديگه نفهميدم.»

يک کارگر ديگر اين کارخانه نيز گفت:«يک دفعه ديدم از پشت سر، صدا می آيد؛ صدای برخورد ماشين و بعد پرت شدم.»

در اين ميان، موضوعی که مورد اشاره رسانه ها قرار گرفته، اعتراض کارگران کارخانه ايران خودرو است.

واحد مرکزی خبر و خبرگزاری ايلنا نوشتند: بعد از اين حادثه، شماری از کارگران کارخانه به شرايط سخت کاری اعتراض کردند و تاسيس يک تشکل کارگری را برای حمايت از حقوق شان در کارخانه ايران خودرو خواستار شدند.

خبرگزاری دولتی ايرنا نيز به نقل از برخی شاهدان عينی، از اعتراض صنفی کارگران در جريان مراسم يادبود که درون محوطه ايران خودرو برگزار شد، خبر داد.

ايرنا نوشت که اين اعتراض به دليل فراخوان کارگران در روز اربعين بوده است.
در همين ارتباط نيز فيلمی نيز در يوتيوب قرار گرفته است که گويای ابراز نارضايتی کارگران ايران خودرو از مديريت اين کارخانه است.

از جمله شعارهای کارگران «يا حسين » و «مرگ بر نجم الدين» بود.

در اين حال، کارخانه ايران خودرو گفته که خواب آلودگی و بی احتياطی راننده دليل اين حادثه بوده است و توضيح بيشتری در اين باره نداده است، و گزارشگر تلويويزيون دولتی ايران نيز درباره راننده کاميون گفته است:« پس از اين حادثه، راننده کاميون بلافاصله دستگير شد تا زوايای حادثه مشخص بشود.»

اما به نظر می رسد که دليل ارائه شده از سوی کارخانه ايران خودرو در مورد علت حادثه، مورد قبول شماری از تشکل های کارگری قرار نگرفته است.

برای مثال،جمعی از کارگران ايران خودرو با انتشار بيانيه ای، خواستار مجازات فوری آنچه که «قاتلان» چهارکارگر مقتول شدند و انگشت اتهام را به سوی مديريت ؛ روابط عمومی منابع انسانی و حراست کارخانه ايران خودرو نشانه گرفتند.

همچنين سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بيانيه ای، «نبود ايمنی کار و حذف بازرسی کار» را از جمله دلايل وقوع اين حوادث دانست و خواستار تشکيل گروهی برای تحقيق درباره اين واقعه شد.

اتحاديه آزاد کارگران ايران نيز با اشاره به فشارهای وارد آمده بر هزاران کارگر اين کارخانه در ساليان اخير گفت که مبارزه متحدانه کارگران سراسر ايران می تواند به آنچه که « بردگی موجود و جان باختن کارگران در محيط های کار» ناميد، پايان دهد.

همچنين اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری در بيانيه ای با اشاره به حوادث متعدد در کارخانه ها و معادن ايران خواستار تحقيق و بيان صادقانه علت وقوع آن به افکار عمومی شد.

حسن صادقی، معاون دبير کل خانه کارگر تهران، نيز گفت: مطابق قانون، کارفرما نمی‌تواند بدون پيمان دسته جمعی معتبر، برای کارگران بيش از دو ساعت اضافه کاری تعيين کند.

وی با اشاره به اينکه در شرکت ايران خودرو هيچ تشکل صنفی کارگری، حتی سورای اسلامی کار، فعاليت ندارد، گفت: روز اربعين، ‌روز تعطيل رسمی است که مطابق قانون کار، کارفرما نمی تواند بدون توافق با کارگر و تشکل صنفی کارگری در اين روز، کارگاه يا کارخانه را داير کند.

اين مسئول خانه کارگر همچنين گفت که در سال‌های گذشته، مسئولان ايران خودرو از طريق اضافه کاری‌های طاقت فرسا، بر کارگران فشار آورده‌اند.

بحث اضافه کاری نيز از سوی مجيد باقری، معاون منابع انسانی گروه صنعتی ايران خودرو، تاييد شده است که روز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی ايرنا گفت: حضور کارکنان اين شرکت در محل کار در روز اربعين به دنبال برنامه ريزی برای رکورد شکنی توليد در دهه فجر امسال صورت گرفت.

در اين حال، حميدرضا فولادگر، عضو کميسيون صنايع مجلس، از بررسی اين حادثه در جلسه روز يکشنبه مجلس با وزير صنايع خبر داد.

XS
SM
MD
LG