لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۵

خامنه‌ای: هر گروه فلسطینی از مقاومت دور شود،‌ از ما دور شده است


آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، سوم اسفند، در کنفرانسی در تهران در حمایت از «انتفاضه فلسطین» بار دیگر اسرائیل را «غده سرطانی» و «جعلی» توصیف کرده و بدون نام بردن از گروهی هشدار داد که هر گروهی از «مسیر مقاومت» فلسطین دور شود از جمهوری اسلامی دور شده است.

او اعلام کرد که «عمق رابطه جمهوری اسلامی با گروه‌های مقاومت فقط به میزان پایبندی آنان به اصل مقاومت مرتبط است و هر گروهی که در این مسیر استوار باشد، با او همراه هستیم و هر گروهی که از این مسیر خارج شود، از ما دور شده است.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش بار دیگر اسرائیل را «غده سرطانی»،‌ «موجودیتی جعلی» و «صفحه ناپاک از تاریخ»‌ توصیف کرد که، به گفته او،‌ با «توطئه‌ای فرامنطقه‌ای» تشکیل شد، اما از صفحه تاریخ «پاک» خواهد شد.

در سال های گذشته، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، حملات لفظی شدید سران ایران علیه موجودیت کشور اسرائیل را شدیداً محکوم کرده اند.

علی خامنه ای در مراسم افتتاحیه «ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین» در تهران،که از سوی حکومت جمهوری اسلامی سازماندهی می شود،گفت: «اگر گروهی پرچم مقاومت را بر زمین بگذارد، یقیناً گروهی دیگر از دل ملت فلسطین بر‌می‌آید و آن پرچم را در دست خواهد گرفت.»

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود به نام هیچ گروهی اشاره نکرد.

به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، ‌از جمله شرکت‌کنندگان خارجی قابل ذکر در این کنفرانس می‌توان به نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، اعضای «گروه‌های جهادی فلسطینی» و«جنبش مقاومت فلسطین» اشاره کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانش با اشاره به لزوم «پرهیز گروه های مقاومت فلسطینی از ورود به اختلافات قومی و مذهبی و اختلافات داخلی کشورها» افزود: «همه جریان‌های اسلامی و ملی موظفند در خدمت آرمان فلسطین قرار گیرند.»

وی «هدف فتنه‌ها و جنگ های داخلی تحمیلی در منطقه را کمرنگ‌ شدن حمایت از مسئله فلسطین و آرمان مقدس آزادی قدس» ‌دانست.

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به جنگ های داخلی در سوریه و یمن و درگیری ها در عراق و لیبی می‌تواند باشد.

در این ارتباط،‌ برخی از کشورهای منطقه و کشورهای غربی ایران را به دخالت در امور سوریه و یمن متهم می‌کنند.

این در حالی است که تهران با رد این اتهام ها،‌ برخی از دولت های عربی از جمله عربستان سعودی را به دخالت در امور این کشورها متهم می کند.

او همچنین حامیان اسرائیل را متهم کرد که «در پس فتنه‌های موجود قرار دارند»‌ و از «جنگ های داخلی» که با «توطئه های پیچیده دشمن» بر ملت های منطقه «تحمیل» شده و آنها را «به جان یکدیگر انداخته است» ابراز تاسف کرد و گفت که این موضوع «تلاش خیرخواهان امت اسلامی را کم‌اثر کرده است.»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به «پدیدار شدن نشانه‌های افول رژیم صهیونیستی و ضعفی که بر متحدان اصلی آن به ویژه آمریکا حاکم شده است»‌ افزود: «مشاهده می شود که اندک اندک، فضای جهانی به سمت مقابله با اقدامات خصمانه و غیرقانونی و غیرانسانی رژیم صهیونیستی میل می‌کند.»

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین آمریکا و برخی از دولت های غربی را متهم کرد که از سیاست های اسرائیل علیه فلسطینیان از جمله در «غصب سرزمین‌های آنان و بنای شهرک در آنها» پشتیبانی می کنند.

این اتهام در شرایطی مطرح می شود که آمریکا و کشورهای غربی همواره از سیاست شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن انتقاد کرده‌اند و در همین زمینه دولت باراک اوباما تا آنجا پیش رفت که خلاف سنت و سیاست همیشگی ایالات متحده قطعنامه‌ای در انتقاد از اسرائیل را وتو نکرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با انتقاد از «طرح‌های سازش با رژیم صهیونیستی» افزود: «مشکل روند سازش فقط در این نیست که با کوتاه آمدن از حق یک ملت، به رژیم غاصب مشروعیت می‌دهد، که خود خطایی بزرگ و نابخشودنی است، بلکه مشکل در آن است که اساساً، هیچ تناسبی با شرایط کنونی مسئله فلسطین ندارد و خصلت‌های توسعه ‌طلبانه و سرکوبگرانه و آزمندانه‌ صهیونیست‌ها را در نظر نمی‌گیرد.»

وی در شرایطی از «طرح های سازش» ‌سخن گفت که جامعه جهانی همواره بر لزوم گفت‌وگو بین اسرائیل و فلسطینیان و راه حل دو کشور مستقل تاکید داشته است.

«ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین» صبح روز سه‌شنبه با حضور رهبر جمهوری اسلامی و روسای سه قوه،‌ رئیس مجلس خبرگان،‌ فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش، وزیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مراسم اختتامیه این کنفرانس روز چهارشنبه چهارم اسفند برگزار می شود و در روز پنج‌شنبه، پنجم اسفند،‌ پارلمان‌ها، احزاب و گروه‌های فلسطینی نیز تشکیل جلسه می‌دهند که «ان‌جی‌او ها [سازمان‌های غیردولتی] و موسسات مردمی حامی فلسطین» هم در این اجلاس شرکت می کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این کنفرانس که ریاست آن بر عهده علی لاریجانی، رئیس مجلس، است ۷۰۰ مهمان خارجی از ۸۰ کشور جهان حضور دارند.

در این ارتباط به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی، سخنگوی این کنفرانس، روز شنبه، ۳۰ بهمن، گفت: «از همه مناطق جغرافیایی سراسر دنیا و هیئت‌ها و گروه‌های همسو و طرفدار انتفاضه فلسطین و محور مقاومت برای حضور در این کنفرانس دعوت شده که تاکنون ۸۰ هیئت و کشور دعوت ما را پذیرفته و حضورشان در این ششمین کنفرانس قطعی شده است.»

وی اشاره‌ای به نام گروه‌های فلسطینی شرکت‌کننده در این کنفرانس نکرد.

پنج کنفرانس قبلی در مورد فلسطین در سال‌های ۸۰،‌۷۰، ۸۵، ۸۷ و ۹۰ و پس از تصویب «قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» در ۱۹ اردیبهشت سال ۶۹ در تهران برگزار شدند.

XS
SM
MD
LG