لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

سازمان بهداشت جهانی: خطر فراگیر شدن آنفلوانزای خوکی وجود دارد


کارکنان یک داروخانه در مکزیک.
کارکنان یک داروخانه در مکزیک.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که با توجه به مرگ ۸۱ تن در مکزيک، خطر و احتمال فراگير شدن آنفلوانزای خوکی در تمام جهان وجود دارد.

اين سازمان، گسترش و شيوع اين بيماری را موضوعی مهم خوانده و خواستار اقدام و توجه جهانی و بين المللی شده است.

در حالی که بيشترين آمار مرگ در پی ابتلا به آنفلوانزای خوکی در مکزيک گزارش شده، خطر شيوع آن در ايالات متحده نيز به طور جدی مطرح شده است.

تاکنون ۱۱ مورد ابتلا به اين بيماری در ايالت های کاليفرنيا، کانزاس و تگزاس گزارش شده است و همچنين هشت دانش آموز در شهر نيويورک به ويروسی که احتمال بسيار می رود ويروس آنفلوآنزای خوکی باشد ، مبتلا شده اند.

خبرگزاری آلمان نيز گزارش داد که وزارت بهداشت نيوزيلند اعلام کرده که ۱۰ دانش آموز اين کشور که از سفر به مکزيک بازگشته اند مبتلا به آنفلوانزای خوکی شده اند.

کشور فرانسه نيز اعلام کرد که احتمال دارد دو نفر در اين کشور به اين بيماری مبتلا شده باشند.

در همین حال وزير بهداشت مکزيک گفت که تاکنون بيش از ۱۰۰۰ نفر در سراسر مکزيک به دليل مشکوک بودن به اين بيماری به مراکز بهداشتی مراجعه کرده‌اند.

مردم در شهر مکزيکوسيتی دچار سردرگرمی و اضطراب شده‌اند و از آن بيم دارند که شهر ۲۰ ميليون نفری آنها به دليل اپيدمی آنفولانزای خوکی به نقطه صفر جهان تبديل شود.

فليپ کالدرون رئيس جمهوری مکزيک در این مورد گفته است : «به دليل جديد بودن اين ويروس اساسی ترين مسئله مقابله با فراگير شدن آن است. بر اساس استراتژی تعيین شده، برای فرونشاندن اين مشکل ما بايد به هر قيمتی از انتقال ويروس جلوگيری کنيم و برای پيشگيری از انتقال ويروس ما بايد مانع هر گونه تماس مستقيم بيماران با ديگران شويم.»

دکتر آرماندو اهوک، رئيس سازمان بهداشت مکزيکوسيتی، تاييد کرد که آنها تا قبل از هشدارهای اخير مقام های بهداشتی کانادا و ايالات متحده، آنفلوآنزای موجود در کشور را يک بيماری سرماخوردگی فصلی و عادی می دانستند.

عامل آنفولانزای خوکی، ويروسی است که خواص ويروس آنفولانزای انسانی، مرغی و خوکی را در خود دارد و از همين رو متخصصان بيماری‌های همه‌گير به شدت از آن نگران هستند.

دانشمندان سال‌هاست که نسبت به جهش ژنتيکی ويروس‌ها هشدار داده‌اند که می‌تواند خواص مشترک بيماری حيوانی و انسانی را در خود داشته باشد.

از آنجا که بيماری آنفولانزای خوکی دست کم در چهار منطقه مختلف مکزيک گزارش شده است، بر نگرانی‌های متخصصان و مقامات مسئول مکزيک افزوده است.

XS
SM
MD
LG