لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

وزیر دفاع بریتانیا: جامعه جهانی، ایران با قابلیت ساخت سلاح اتمی را تحمل نمی‌کند


لیام فاکس
لیام فاکس
وزیر دفاع بریتانیا، روز شنبه در کنفرانس امنیتی منامه با هشدار نسبت به شروع مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه، تصریح کرد، جامعه جهانی ایرانِ با قابلیت ساخت سلاح‌های اتمی را تحمل نخواهد کرد.

لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا گفت: «یک ایرانِ با قابلیت ساخت سلاح‌های اتمی از سوی جامعه جهانی تحمل نخواهد شد.»

وزیر دفاع بریتانیا افزود: «چنین وضعیتی می‌تواند امیدها برای صلح در خاورمیانه و ثبات در عرصه بین‌الملل را به نابودی بکشاند و به خوبی می‌تواند به معنای پایان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشد.»

لیام فاکس تصریح کرد: «مسابقه تسلیحات اتمی در این منطقه امنیت ایران را کاهش خواهد داد.»

وزیر دفاع بریتانیا، در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران گفت: «ما راه‌حلی مبتنی بر مذاکره می‌خواهیم نه اقدام نظامی؛ اما لازم است ایران با ما همکاری کند تا بتوان به این نتیجه رسید. ما لحظه‌ای غفلت نمی‌کنیم و کوتاه هم نخواهیم آمد.»

وزیر دفاع بریتانیا با اشاره به گفت‌وگوهای در پیش رو با ایران ، تاکید کرد که این مذاکرات باید «شروعی جدی» داشته باشد و به سوی «رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران» حرکت کند.

وزیر دفاع بریتانیا گفت: «این (نگرانی‌ها) به روشنی در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در قعطنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بیان شده‌ است. ایران لازم است که با جدیت همکاری کند و به طور سازنده‌ای به این نگرانی‌ها بپردازد.»

لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا، در حالی می‌گوید که جامعه جهانی، یک ایران، با توانایی ساخت سلاح اتمی را تحمل نخواهد کرد که پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه با بی بی سی گفته بود که اگر ایران اعتمادسازی کند در آینده می‌تواند برای مصارف صلح‌آمیز خود به غنی‌سازی دست بزند.

کشورهای غربی بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، می‌تواند تهران را به صورت بالقوه به بمب اتم نزدیک‌‌تر سازد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه در کنفرانس امنیتی منامه خطاب به هیات ایرانی به سرپرستی منوچهر متکی، گفته بود که امیدوار است تهران با «حسن نیت» مذاکره با گروه ۱+۵ را از سربگیرد.

وی همچنین استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق ایران دانسته و تاکید کرده بود که پیشنهاد باراک اوباما برای گفت‌وگو و حل و فصل مسائل دو کشور همچنان به قوت خود باقی است.

در واکنش به این اظهارات بود که منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران گفت: «بیان این کلام که حق جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از فناوری هسته‌ای از سوی کسانی که می‌گفتند ایران نباید به سوی انرژی هسته‌ای پیش برود یک گام به پیش است، البته این اذعان، اذعان به مقررات ان‌پی‌تی است اما باید این رویکرد گفتاری به رویکرد عملی تبدیل شود. ما اذعان به این حق را در آسمان‌ها نمی‌خواهیم بلکه در زمین می‌خواهیم.»

در همین حال روز یکشنبه، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده اتمی ایران، با انتقاد از «راهبرد فشار» گروه ۱+۵ گفت: «لازمه تداوم گفت‌وگوها کنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته است و گفت‌وگوها در راهبرد دو مسیره پیشاپیش بی‌فرجام خواهد بود.»

«راهبرد دو مسیره»، اشاره‌ای است به رویکرد فشار و تشویق کشورهای غربی در مواجهه با برنامه اتمی ایران.

مذاکره‌کننده اتمی ایران که قرار است روز دوشنبه برای گفت‌وگو گروه ۱+۵ به ژنو برود، همچنین گفت: «هرگونه مسیر آینده براساس رفتار طرف مقابل تنظیم خواهد شد.»

روز یکشنبه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز درباره مذاکرات در پیش رو گفت: «برخی پیغام داده‌اند كه ما می‌خواهیم مسایل را حل و فصل كنیم و ما نیز اعلام كرده‌ایم از آن استقبال كرده و راجع به همكاری‌ها آماده گفت‌وگو هستیم اما درباره حقوق مسلم خود با كسی گفت‌وگو نخواهیم كرد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در مذاكره پیش رو باید روی همكاری های سازنده گفت‌وگو‌كنیم و ما آماده همكاری در زمینه‌هایی همچون اقتصادی، هسته‌ای، امنیت بین‌‌الملل، مسائل سیاسی بین‌‌المللی و حل مشكلات جهانی هستیم و این فرصت استثنایی برای آنان به شمار می‌رود.»
XS
SM
MD
LG