لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

فقط در ايران اتفاق می‌افتد؛ انتخابات می‌آيد، اينترنت می‌رود


روزنامه‌های جام جم، کيهان، اعتماد و ابتکار گزارش‌هايی درباره «آغاز ثبت نام کانديداهای انتخابات رياست جمهوری» منتشر کرده‌اند. روزنامه اعتماد تاکيد کرده که «نه از فضای باز قبل از انتخابات رياست‌جمهوری سال ۸۸ خبری است» و «نه کانديداها تاکنون هم‌وزن کانديداهای انتخابات ۸۸ هستند».

روزنامه بهار از «رد صلاحيت اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر» گزارش داده و نوشته است: «خبرهای غير رسمی گويای رد ‌صلاحيت تعداد زيادی از نامزدهای نزديک به اصلاح‌طلبان توسط هيات‌های اجرايی است». اين روزنامه نوشته که شماری از کانديداهای اصلاح طلب شورای شهر نيز مورد احضار و تهديد نهادهای خاص قرار گرفته‌اند.

روزنامه شرق خبر داده که محمدباقر قاليباف روز دوشنبه در جريان نشستی در دانشگاه صنعتی شريف گفت که «موسوی و کروبی با مصوبه شورای عالی امنيت ملی حصر شده‌اند» و حصر آن ها «قانونی است».

روزنامه قانون از «اختلال گسترده، سراسری و همه‌جانبه اينترنت در ۴۸ ساعت گذشته» خبر داده و نوشته که «فقط در ايران اتفاق می‌افتد؛ انتخابات می‌آيد، اينترنت می رود».

آغاز ثبت نام کانديداها در غياب فضای باز انتخاباتی

روزنامه‌های جام جم، کيهان، اعتماد و ابتکار گزارش‌هايی درباره «آغاز ثبت نام کانديداهای انتخابات رياست جمهوری» منتشر کرده‌اند. روزنامه اعتماد تاکيد کرده که «نه از فضای باز قبل از انتخابات رياست‌جمهوری سال ۸۸ خبری است» و «نه کانديداها تاکنون هم‌وزن کانديداهای آن انتخابات هستند».

روزنامه های جام جم خبر داده اند که ثبت نام کانديداهای انتخابات رياست جمهوری از سه شنبه ۱۷ ارديبهشت آغاز و تا شنبه ۲۱ ارديبهشت» به مدت پنج روز ادامه دارد.

روزنامه اعتماد در گزارشی با تيتر «ايستگاه فاطمی، کانديداها در صف» نوشته است: «از امروز تا شنبه همه نگاه‌ها معطوف خيابان فاطمی است» و «چه کسی آمد و چه کسی نيامد، تيتر رسانه‌های خبری خواهد بود».

اين روزنامه، انتخابات ۹۲ را «رقابتی با اضلاع نامتوازن» توصيف کرده و نوشته که چهار سال پيش در چنين روزهايی، وقتی «محسن رضايی، مهدی کروبی، محمود احمدی‌نژاد و ميرحسين موسوی برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند، همه می‌دانستند که چهار ضلع اصلی انتخابات چگونه است» و «ترسيم آرايش گروه‌های سياسی و سبک فعاليت انتخاباتی‌شان برای تحليلگران سياسی کار دشواری نبود».

اعتماد با اشاره به اينکه در انتخابات سال ۸۸ «وزن کانديداها و پايگاه‌های اجتماعی آنان مشخص بود» نوشته است: «اما انتخابات سال جاری با هر انتخابات رياست‌جمهوری ديگری که برگزار شده، متفاوت است چرا که نه از فضای باز قبل از انتخابات رياست‌جمهوری سال ۸۸ خبری است، و نه از کانديداهايی که برای انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوری آمده‌اند و شايد بيايند، هم‌وزن کانديداهای آن انتخابات هستند».

اين روزنامه رقابت درونی پنج طيف جناح حاکم در انتخابات را «دوئل پنج قطبی اصولگرايان» توصيف کرده و نوشته که «دولتی‌ها رقيب اصلی اصولگرايان» به شمار می‌روند.

روزنامه اعتماد با اشاره به اينکه «اصلاح‌طلبان می‌دانند که کانديدای محبوب‌شان نمی‌تواند به راحتی روانه خيابان فاطمی شود و پا به وزارت کشور بگذارد» نوشته است: «بر همين اساس و با توجه به منتفی شدن کانديدای رای‌آور و محبوب اصلاح‌طلبان، آنها مجبور شدند تا با گزينه‌های درجه دوم و سوم خود در انتخابات حاضر شوند» که «محمدرضا عارف، محمد شريعتمداری، اکبر اعلمی، مصطفی کواکبيان، محسن مهرعليزاده و اسحاق جهانگيری پنج کانديدای اصلاح‌طلبی هستند که تلاش خواهند کرد تا جای خالی مرد محبوب اصلاح‌طلبان را پر کنند».

اين روزنامه در عين حال بدون نام بردن از اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی و نامعلوم بودن حضور آنها در انتخابات نوشته که «تا به امروز جدای از آنکه تکليف کانديدای نهايی بسياری از گروه‌های سياسی و چگونگی قطب‌بندی انتخابات مشخص نشده، نام بيش از ۳۰ نفر که برای کانديداتوری اعلام آمادگی کرده‌اند بر سر زبان‌ها افتاده است».

روزنامه ابتکار همزمان اظهارات حسن غفوری فرد عضو حزب موتلفه اسلامی و جامعه اسلامی مهندسين درباره «آخرين نظرسنجی‌ها» را مورد توجه قرار داده است.

اين روزنامه از قول حسن غفوری فرد نوشته است: «در نظرسنجی‌هايی که نامزدهای احتمالی را شامل می‌شود اکبر هاشمی و محمد خاتمی، نفرات اول و دوم هستند» اما در نظرسنجی‌های محدود به «نامزدهايی که رسما اعلام حضور کرده‌اند» تاکنون «محمدباقر قاليباف و علی اکبر ولايتی در صدر هستند».

ردصلاحيت اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر

روزنامه بهار از «ردصلاحيت اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر» گزارش داده و نوشته است: «خبرهای غير رسمی در پايان اولين مرحله بررسی صلاحيت نامزدهای شوراها، گويای رد‌صلاحيت تعداد زيادی از نامزدهای نزديک به اصلاح‌طلبان توسط هيات‌های اجرايی است».

محمدعلی نجفی عضو فعلی شورای شهر تهران به روزنامه بهار گفته است: «بررسی صلاحيت‌ها در هيات‌های اجرايی تمام شده و خبرهای رسيده حاکی از ردصلاحيت چهره‌های شاخص و معتدل اصلاح‌طلب است».

اين عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران به روزنامه بهار گفته است: «جلسات اصلاح طلبان برای شوراها ادامه دارد اما خبرهايی به ما رسيده که نشان می‌دهد می‌خواهند بسياری از نامزدهای اصلاح‌طلب در همين مرحله را رد کنند و متاسفانه خبرهايی هست که حتی صلاحيت تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و آن هم افراد معتدل تاييد نشده است».
اين روزنامه گزارش داده که در شهرهای بزرگ و از جمله «اصفهان» هم خبرهای مشابهی رسيده و «روند رد‌صلاحيت نامزدهای نزديک به اصلاح‌طلبان برای شورای اين شهر بسيار گسترده بوده است».

روزنامه بهار همچنين از قول «منابع آگاه» نوشته است: علاوه بر اينکه «صلاحيت تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان هم توسط هيات‌های اجرايی رد شده است، تعدادی از نامزدهای اصلاح‌طلب در هفته‌های اخير از سوی برخی نهادها فراخوانده شدند» و «از آن‌ها خواسته‌ شده پيش از اعلام نتايج بررسی صلاحيت‌ها، خودشان از شرکت در انتخابات شوراها انصراف دهند».

حسين طلا، فرماندار سابق تهران در دولت احمدی نژاد و رييس فعلی هيات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا درباره بررسی صلاحيت نامزدهای انتخابات شوراها به روزنامه بهار گفته است: «از ۱۲‌ ارديبهشت پس از استعلام‌های چهارگانه از نيروی‌انتظامی، ثبت‌احوال، قوه‌قضايیه و وزارت اطلاعات، هيات‌های اجرايی بررسی صلاحيت نامزدهای شوراها را آغاز کردند» و «روز دوشنبه آخرين روز بررسی صلاحيت نامزدها در هيات‌های اجرايی بود و از امروز نتايج بررسی‌های هيات‌های اجرايی برای هيات‌های نظارت ارسال می‌شود».

روزنامه بهار يادآوری کرده که «هيات‌های نظارت يک هفته وقت دارند که نامزدهای تاييد‌شده توسط هيات‌های اجرايی را بررسی کنند» اما «افرادی توسط هيات‌های اجرايی رد‌صلاحيت شده باشند، هيات‌های نظارت نمی‌توانند صلاحيت آن‌ها را تاييد کنند».

قاليباف: حصر موسوی و کروبی، مصوبه شورای عالی امنيت‌ملی است

روزنامه شرق خبر داده که محمدباقر قاليباف روز دوشنبه در جريان نشستی در دانشگاه صنعتی شريف گفت که «موسوی و کروبی با مصوبه شورای عالی امنيت ملی حصر شده‌اند».

به نوشته اين روزنامه، محمدباقر قاليباف روز دوشنبه در نشستی که از سوی بسيج دانشجويی دانشگاه صنعتی شريف برگزار شد در پاسخ به سئوال دانشجويی درباره اينکه «حصر خانگی موسوی و کروبی با نظر رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است»، گفت: «اينکه حصر موسوی و کروبی با نظر رهبری صورت گرفته را درست نمی‌دانم» اما «بعد از انتخابات ۸۸ در مقطعی مسايل امنيتی پيش آمد که شورای عالی امنيت‌ملی بر اساس قانون تصميم‌گيری کرد و آنچه انجام شد، قانونی است».

روزنامه شرق همچنين نوشته که محمدباقر قاليباف در دانشگاه شريف با تاکيد بر اينکه «با قانون‌شکن بر اساس قانون برخورد می‌شود» گفت که «مقام رهبری برای حل موضوع هيچ کم نگذاشتند اما شما ديديد که آنها روشی در پيش گرفتند که بخشی از آن شايد در کنترل خودشان هم نبود و شرايطی را به وجود آورد که خلاف امنيت‌ملی بود».

به نوشته اين روزنامه، محمدباقر قاليباف همچنين از نامه خود و جمعی از فرماندهان سپاه پس از ۱۸ تير ۱۳۷۸ به محمد خاتمی ریيس جمهوری وقت، دفاع کرد و گفت که «در سال ۷۸ نامه‌‌ای که به آقای خاتمی نوشتيم، به حق و محترمانه و مودبانه بود».

اختلال گسترده در دسترسی به اينترنت؛ انتخابات می‌آيد، اينترنت می‌رود

روزنامه قانون از «اختلال گسترده، سراسری و همه‌جانبه اينترنت در ۴۸ ساعت گذشته» خبر داده است.

اين روزنامه نوشته که اختلال گسترده در اينترنت علاوه بر اينکه «انتقادهای فزآينده‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگيخته» است، سبب «اخلال در سيستم ارتباطی بانک‌ها و نهادها و سازمان‌ها نيز شده و در عمل کسب‌وکار هزاران کافی‌نت در شهرهای کشور را به تعطيلی کشانده است».

به نوشته روزنامه قانون، «از ابتدای اين هفته، سرعت اينترنت به‌شدت کاهش يافته و دسترسی به آن نيز با دشواری همراه است» و«استفاده از فيلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها هم ‌تقريا غيرممکن شده است».

اين روزنامه نوشته است: «براساس برآورد يکی از سايت‌های مرتبط با حوزه‌آی‌تی وضعيت به‌گونه‌ای‌‌است که فيلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها چند دقيقه فعال هستند و چند دقيقه قطع می‌شوند».

روزنامه قانون با اشاره به اينکه «آشفتگی وضعيت اينترنت سبب انتقادهای تندی هم در شبکه‌های اجتماعی شده است» از قول «کاربران توييتر» نوشته است: «فقط در ايران اتفاق می‌افتد: انتخابات می‌آيد، اينترنت می‌رود».
XS
SM
MD
LG