لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

ظریف از «روزهای دشوار» در پیش رو برای ایران خبر داد


محمد‌جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که ممکن است ایران در رابطه با «برجام» روز‌های «دشواری» را پیش ‌رو داشته باشد.

آقای ظریف در گفت ‌و‌گویی که در شماره روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن روزنامه اطلاعات، منتشر شد، به جزئیات این «دشواری‌ها» اشاره نکرد٬ اما افزود: «نه ایران و نه اروپایی‌ها ‌مذاکره مجدد را نمی‌پذیرند‌. ‌جامعه بین‌المللی‌ هم قبول نمی‌کند.»

وی با انتقاد از برخی سخنان و موضع‌گیری‌های دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری آمریکا، گفت که تهران مذاکره مجدد درباره برنامه هسته‌ای خود را نخواهد پذیرفت.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد که «برجام فقط توافق ما با آمریکا نیست. برجام یک توافق چند‌ جانبه است.»

محمد جواد ظریف افزود که «برجام واقعیتی است و اکنون دارد عمل می‌کند با این که آمریکایی‌ها، نه در دوران آقای اوباما و نه در دوران آقای ترامپ٬ علاقه‌ای ندارند { به اجرای آن} کمک بکنند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که «اروپا و بقیه دنیا بر اجرای برجام اصرار زیادی دارند٬ اما در مقابل، آمریکایی‌ها حرف‌هایی زده‌اند و اخیراً ترامپ گفته که این بدترین توافق است.»

آقای ترامپ از مخالفان این توافق است و بارها در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود که این «بدترین معامله ممکن» است و در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهوری، آن را پاره می‌کند.

به گفته وی، آمریکایی‌ها «عادت کرده‌اند بگویند و طرف مقابل هم قبول کند. آمریکا در برجام تقریباً به هیچ‌یک از خواسته‌هایش نرسید.»

پیش از این، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۴ بهمن در سه پیام توئیتری، شدیدا ایران را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده بود: «ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود ولی آمریکا با توافق اتمی، آن را نجات داد.»

آقای ترامپ در یکی از این توئیت‌ها نوشت: ««ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود تا اینکه آمریکا در قالب توافق اتمی به آن جانی دوباره بخشید: با ۱۵۰ میلیارد دلار!»

اشاره وی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود که تیرماه سال گذشته میان تهران و گروه پنج به علاوه یک از جمله آمریکا به دست آمد و بر اساس آن، تهران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های بین المللی علیه ایران لغو شدند.

وی روز سه شنبه ۱۹ بهمن نیز در توئیتی درباره برجام نوشت: «اوباما می تواند با ایران که بزرگترین حامی تروریسم در دنیا است معامله کند و از دید {نفرت پراکنان} مشکلی وجود ندارد.»

پیشتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۱۹ آبان به شبکه تلویزیونی «سی ان ان» گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران، توافقی دوجانبه میان تهران و واشینگتن نیست که دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهوری آمریکا بتواند آن را برهم بزند.

در این میان، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در سفر چند روز قبل خود به آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، دفاع کرده و گفته بود: برجام دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق انداخته است، ولی باید ضمن مواظبت از این توافق با نقض آن فوری و قاطع برخورد کرد.

در این حال، در داخل آمریکا هم تعدادی از چهره‌های سیاسی و نظامی خواستار حفظ برجام شده اند.

ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا پیشتر گفته بود هرچند برجام «یک قرارداد ناقص کنترل تسلیحات» بشمار می رود اما آمریکا بایدبه تعهداتی که سپرده است عمل کند.

رکس تیلرسون،وزیر خارجه آمریکا گفته است خواستار لغو کامل توافق هسته‌ای با ایران نیست، اما «بازبینی کامل» آن را صلاح می‌داند.

در عین حال، در پی این آزمایش موشکی، دونالد ترامپ و چند مقام دیگر آمریکایی، به ایران هشدار داده‌اند. از جمله آقای ترامپ به ایران هشدار داد که همه گزینه‌ها در قبال این کشور روی میز قرار دارند.

آیت الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، روز سه شنبه در واکنش به برخی اظهارات رییس جمهوری آمریکا علیه ایران گفت که «[ترامپ] می‌گوید از من بترسید٬ نه؛ مردم پاسخ این حرف‌ها را در ۲۲ بهمن خواهند داد.»

XS
SM
MD
LG