لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۲

استقبال وزیران خارجه و ارشاد از اعطای اسکار به «فروشنده»


انوشه انصاری و فیروز نادری، نمایندگان اصغر فرهادی برای دریافت اسکار.
انوشه انصاری و فیروز نادری، نمایندگان اصغر فرهادی برای دریافت اسکار.

وزیران امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقبال از اعطای جایزه اسکار به فیلم فروشنده به اصغر فرهادی،‌کارگرادان،‌ و دست اندرکاران و عوامل این فیلم تبریک گفتند.

به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پیامی توییتری نوشت: «به دست‌اندرکاران و عوامل فیلم فروشنده برای جایزه اسکار و ایستادگی علیه ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا افتخار می کنم.»

وی همچنین اشاره کرد که «ایرانیان هزاران سال است که جلوگاه فرهنگ و تمدن اند.»

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در پیامی به اصغر فرهادی، کسب جایزه اسکار را تبریک گفت.

فیروز نادری در مراسم اسکار
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود نوشت که اصغر فرهادی در «جهان پرآشوب، ناامن و تاریک امروز»، توانست با «زبان گویا و بیان رسای هنر، پیام صلح‌جویی ایران و ایرانی را فراتر از مرزهای جغرافیایی» طنین‌انداز کند.

رضا صالحی امیری اشاره کرد که «حرکت نمادین غیبت ‌اصغر فرهادی» از حضور در مراسم جوایز اسکار «به نشانه اعتراض به سیاست‌های تنگ‌نظرانه و نژادپرستانه سیاستمداران تازه کار آمریکا در وضع قوانین غیر انسانی مهاجرتی، بسیاری از وجدان‌های بیدار را در سراسر جهان حاضر کرد و نقاب از چهره دروغین کسانی که شعارهای حقوق بشری سر می ­دهند، برداشت.»

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌متعلق به مجلس،‌تعدادی از نمایندگان مجلس به اصغر فرهادی تبریک گفته اند.

بهروز نعمتی،‌سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، اشاره به اینکه «استفاده از هنر و دادن فرصت به هنرمندان حرکتی برای افزایش قدرت ایران در جهان است»، گفت: «نباید هنر و هنرمند را در خط کشی سیاسی گنجاند. در واقع حتی منتقدان اثر آقای فرهادی نیز باید در چارچوب منافع ملی نقادی کنند و ارزش این توفق بزرگ را بدانند.»

این نماینده مجلس گفت که اصغر فرهادی و گروه فیلم سازی اش «حماسه آفریدند» و از مسئولان خواست «به قدرت جایگاه ابزار هنر برای احقاق حق ایرانی در جهان آگاه شوند و هنرمندان را در کنار خود ببینند.»

فیلم فروشنده از اصغر فرهادی، برنده اسکار «بهترین فیلم خارجی‌زبان»، در مراسم «آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک» در سال ۲۰۱۷ شد. انوشه انصاری، یکی از دو نماینده آقای فرهادی در مراسم امسال پیام او را خواند.

در این پیام، اصغر فرهادی ‌گفت که در هم‌بستگی با مردم کشور خود و نیز کشورهایی که تحت تاثیر سیاست‌های مهاجرتی و روادیدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار گرفته‌اند، از شرکت در آن مراسم خودداری کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی افزود: «تقسیم جهان به دو قطب «ما» و «دشمنان ما»، هراس‌افکنی و توجیهی فریب‌کارانه برای تجاوز و جنگ است.»

موضوع فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، یکی از وقایع خبرساز اسکار امسال، حتی پیش از آغاز آن بود.

آقای فرهادی پیش از این گفته بود در اعتراض به فرمان اجرایی آقای ترامپ در منع موقت ورود برای شهروندان ایران و شـش کشور دیگر، در مراسم اسکار امسال حاضر نمی‌شود.

او البته ضمن تاکید بر این‌که این‌ اقدام به معنی تحریم اسکار و سینماگران آمریکایی نیست، انوشه انصاری، مهندس و فضانورد، و فیروز نادری، از مدیران پیشین «ناسا» (دو ایرانی‌ آمریکایی) را به نمایندگی از خود در مراسم معرفی کرد.

شماری از ستاره‌های حاضر در مراسم شب یک‌شنبه، نیز روبانی آبی به لباس خود زده بودند که برای نشان‌دادن حمایت از «اتحادیه آزادی‌های مدنی» آمریکا انجام شده‌ بود. این اتحادیه طی هفته‌های گذشته به‌طور گسترده‌ای دست به اقداماتی علیه فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری برای منع ورود کشورهای هفت‌گانه به آمریکا زده بود. فرمانی که خود در حال حاضر با لغو موقتی دادگاه فدرال روبه‌رو شده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده که فرمان منع ورود با اهداف «تبعیض‌آمیز» یا «علیه باورمندان اسلام» صادر نشده و هدف از آن افزایش امنیت ایالات متحده و شهروندان آن است.

دونالد ترامپ خواستار انجام اصلاحاتی در سیستم روادیدی و ورود به خاک آمریکا است و در عین حال گفته است: «به اقدامات خود برای اینکه کشورمان را امن نگه داریم ادامه می‌دهیم. اجازه نخواهیم داد تا افرادی وارد کشورمان شوند که به دنبال آسیب زدن به مردم ما هستند».

سینمای ایران با دو اسکار

با این اسکار، سینمای ایران، در کنار سینمای مجارستان، اتریش، آلمان، آرژانتین، چکسلواکی سابق و سوئیس، در میان کشورهای خارجی ا‌ست که دو بار اسکار گرفته‌اند.

اصغر فرهادی پیش از این با فیلم «جدایی نادر از سیمین»، سینمای ایران را در مراسم اسکار پرآوازه کرد و در سال ۲۰۱۲ برنده این جایزه شد.

او اکنون در کنار شماری از پرآوازه‌ترین کارگردانان سینمای جهان قرار دارد که بیش از یک‌بار اسکار گرفته‌اند؛ در کنار نام‌هایی مانند الیا کازان، میلوش فورمن، انگ لی، استیون اسپیلبرگ یا فدریکو فلینی.

در قاره آسیا، ژاپن، تنها کشوری ا‌ست که اسکار‌های بیشتری از ایران، دریافت کرده‌است. البته کوروساوا، کینوگاسا و ایناگاکی، از آن کشور، برنده جوایز افتخاری شده‌اند. «شهر اشباح» از هایائو میازاکی نیز برنده اسکار ۷۵ام در انمیشین بلند شد. ژاپن در میان هشت کشوری بود که نخستین فیلم خارجی‌زبان را به مراسم اسکار معرفی کردند.

در حال حاضر ایتالیا با ۱۴ اسکار در صدر کشورهای خارجی از نظر جوایز اسکار است. فرانسه با ۱۲ اسکار در رتبه بعدی ا‌ست و سپس اسپانیا و ژاپن هر یک با چهار اسکار قرار دارند.​

تاکنون سه اسکار نیز به کشورهای سوئد، دانمارک، هلند و شوروی سابق رسیده‌است.

XS
SM
MD
LG