لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۳

اصغر فرهادی دو چهره سرشناس ایرانی را نماینده خود در اسکار کرد


از راست: انوشه انصاری، اصغر فرهادی و فیروز نادری
از راست: انوشه انصاری، اصغر فرهادی و فیروز نادری

اصغر فرهادی که در این دوره از جوایز سینمایی اسکار با فیلم «فروشنده» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی شده است، دو چهره موفق از میان ایرانیان ساکن آمریکا را به عنوان نماینده خود برای حضور در مراسم اهدای این جوایز انتخاب کرد.

رسانه‌های خبری ایران این دو چهره را انوشه انصاری، اولین زن ایرانی فضانورد و فیروز نادری از دانشمندان ناسا معرفی کرده‌اند.

آقای فرهادی پیش از این اعلام کرده بود که در اعتراض به فرمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، مبنی بر ممنوعیت سفر شهروندان ایرانی و شش کشور عمدتا مسلمان دیگر به آمریکا از حضور در مراسم اهدای جوایز اسکار خودداری می‌کند.

وی درنامه خود که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد تاکید کرده بود که قصد تحریم مراسم اسکار را نداشته چرا که اعضای آکادمی اسکار خود مخالف «افراطی‌گری» هستند، اما شرایطی که در رابطه با سفر شهروندان ایرانی از جمله او به آمریکا پیش آمده، «به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست».

گرچه فرمان دونالد ترامپ با حکم قاضی فدرال ایالت واشینگتن لغو شد و دولت جدید آمریکا در دادگاه استیناف نیز نتوانست تغییری در این حکم ایجاد کند، اما این همه باعث نشد که آقای فرهادی تغییری در برنامه خود ایجاد کند.

دونالد ترامپ در دفاع از فرمان اجرایی خود گفته بود این کار به منعی جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا نیست و هدف از صدور آن «حفاظت از مردم آمریکا» است.

آخرین ساخته اصغر فرهادی یکی از پنج نامزد اصلی دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار است و تا شب یکشنبه به وقت محلی در لس‌آنجلس مشخص می‌شود که این فیلم‌ساز پس از موفقیت‌هایی که با فیلم «جدایی نادر از سیمین» کسب کرده بود، آیا برای دومین بار برنده جایزه اسکار خواهد شد یا نه.

در هر صورت این انوشه انصاری و فیروز نادری هستند که به جای او در مراسم اهدای جوایز اسکار حضور خواهند داشت.

انوشه انصاری از کارآفرینان سرشناس در آمریکا و اولین زن ايرانى فضانوردی‌ست که به فضا رفته. فیروز نادری هم پیش از بازنشستگی مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی در ناسا، سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا، بود.

XS
SM
MD
LG