لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

«عملکرد ناموفق» سهام انرژی در بازار بورس آمریکا


سهام انرژی بازار بورس آمریکا علیرغم عملکرد قابل توجه در سال ۲۰۱۶، در سال جاری ناموفق ظاهر شده است و در ادامه نیز به دلیل روند نامشخص قیمت نفت خام، متزلزل پیش بینی می شود.

خبرگزاری رویترز با اعلام این موضوع در گزارشی نوشت: «سال گذشته در پی انتظار بالارفتن قیمت در پی کاهش تولید از طرف تولید کنندگان عمده و افزایش امید به سرمایه گذاری صنعتی پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، بخش انرژی عملکرد بهتری نسبت به سایر بخش ها داشت؛ به طوری که سهام انرژی حدود ۲۴ درصد رشد کرد.»

به نوشته رویترز، با این وجود، سهام انرژی پس از به اوج رسیدن در اواسط دسامبر«عملکرد ضعیفی» نشان داده و بدترین عملکرد در میان ۱۱ بخش بازار از نظر سازمان آمریکایی اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» در سال ۲۰۱۷ است.

بر اساس این گزارش، به دلیل عدم اطمینان در مورد وضعیت تقاضا و ذخایر بالای دور از انتظار نفت خام و محصولات نفتی، تولیدکنندگان نفت در میان صنایع زیربخش انرژی «ضعیف ترین عملکرد» را داشتند.

در این میان، به رغم صعود ۶ درصدی در سال ۲۰۱۶، شاخص سهام انرژی بازار بورس «اس اند پی ۵۰۰ » در سال ۲۰۱۷ حدود ۵ درصد سقوط کرده است. بهای سهام نفت به همراه قیمت آن در اواخر نوامبر روند صعودی داشت. اما روند رو به رشد آن پس از آنکه توافق ۳۰ نوامبر سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش تولید نتوانست نگرانی ها از مازاد عرضه را کم کند و قیمت ها را بیش از محدوده ۵ دلار در هر بشکه بالا ببرد، متوقف شد.

به نوشته رویترز،‌ از آنجا که عملکرد همه شرکت های نفتی مانند هم نیست، آرزش سهام آنان نیز یکسان نیست.

تحلیلگران می گویند شرکت های تولیدی، به ویژه آنهایی که در نواحی شیل آمریکا فعالیت می کنند، احتمالا بیشترین سود را خواهند برد.

بر اساس این گزارش، تقویت اقتصاد و افزایش بهای نفت ممکن است سود شرکت های آمریکایی مانند «اکسون موبیل» و «شورون» را افزایش دهد. بالارفتن تقاضا برای انرژی و مصارف دفاعی نیز ممکن است به بالارفتن تقاضا سرعت دهد. باید به خاطر داشت که بخش دفاعی مصرف کننده بزرگ انرژی است.

کریستسن لدو، مدیر اوراق بهادار در شرکت مدیریت پول تگزاس جنوبی در سن آنتونیو، به رویترز گفت: «زمانی که قیمت های نفت در محدوده باشد سهام شرکت های بزرگ نفتی سود آور خواهد بود درحالیکه دیگر دسته بندی های انرژی در این نقطه بسیار با ریسک همراه خواهند بود.»

در این میان، سرمایه گذاران در انتظار تاثیر احتمالی سیاست های آقای ترامپ هستند. از زمان انتخاب شدن وی تاکنون، سهام پالایشگرها بیش از ۹.۵ درصد افزایش داشته است در حالیکه تولید کنندگان نفت کمتر از ۲ درصد سود داشته اند، که ضعیف ترین عملکرد در بخش انرژی است.

XS
SM
MD
LG