لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

رسانه‌ها: اف‌بی‌آی درخواست علنی نشدن تحقیقات جدید مرتبط با کلینتون را نادیده گرفته است


منابع خبری در آمریکا خبر داده‌اند که به رغم درخواست وزارت دادگستری و دادستان کل آمریکا از پلیس فدرال برای خودداری از اقدامات اثرگذار بر انتخابات ریاست جمهوری، اف‌بی‌آی به علنی کردن تحقیقات جدید در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون اقدام کرده است.

شامگاه شنبه هشتم آبان ماه، و در فاصله کمتر از دو هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شبکه خبری سی.‌ان.ان و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع دولتی خبر دادند که پلیس فدرال این کشور در موضوع علنی کردن تحقیقات جدید در مورد استفاده خانم کلینتون از سرور ایمیل شخصی، به خواست دادستان کل این کشور بی‌اعتنا بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها لورتا لینچ دادستان کل آمریکا، علنی کردن این تحقیقات را به دلیل پیامدهای احتمالی آن برای یکی از نامزدها در کمتر دو هفته به برگزاری انتخابات، نامناسب ارزیابی کرده است.

بر این اساس دادستان کل از جیمز کومی، مدیر پلیس فدرال آمریکا خواسته است تا از اقداماتی که می‌تواند نتیجه انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد، خودداری شود.

اما به رغم این خواسته، روز جمعه آقای کومی در نامه‌ای خطاب به اعضای کنگره اعلام کرد اف بی آی در حال بررسی دوباره پرونده مربوط به ایمیل‌های خانم کلینتون و استفاده او از سِروِر شخصی است.

در این نامه به ایمیل‌های جدیدی اشاره شده که در جریانی تحقیقاتی غیرمرتبط با پرونده ایمیل‌های خانم کلینتون به دست آمده و اکنون پلیس فدرال در حال بررسی احتمال محرمانه بودن این ایمیل‌هاست.

تحقیقاتی که به گفته کارزار انتخاباتی خانم کلینتون، مرتبط با آنتونی وینر، نماینده سابق کنگره آمریکا، و همسر پیشین هما عابدین، مشاور هیلاری کلینتون بوده است.

مدیر اف بی آی یادآور کرده بود که احساس می‌کند موظف به علنی کردن این موضوع است.

آقای کومی یک جمهوری‌خواه است اما از زمان تصدی مدیریت پلیس فدرال آمریکا، رفتار جانبدارانه‌ای از او مشاهده نشده است.

ساعاتی پیش از این گزارش‌ها، آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام دولتی خبر داد که وزارت دادگستری به اف بی آی توصیه کرده از ارائه اطلاعات جدید به کنگره به این دلیل که ممکن است بر روند انتخابات اثرگذار باشد، خودداری کند.

بر این اساس استدلال وزارت دادگستری این بود که نامه مدیر اف بی آی به کنگره می‌تواند مغایر با سیاست و دستورالعمل‌های این وزارتخانه برای پیگیری اقداماتی باشد که می‌تواند بر انتخابات اثر بگذارد یا به یک کاندیدای خاص کمک کند.

این مقام دولتی همچنین به آسوشیتدپرس گفته است که تصمیم جیمز کومی به ارسال نامه به کنگره، مستقل از وزارت دادگستری اتخاذ شده است.

نامه مدیر اف بی آی مبنی بر تحقیقات جدید در مورد ایمیل‌های خانم کلینتون با استقبال رقیب انتخاباتی‌اش دونالد ترامپ روبه‌رو شده، و او در چند سخنرانی خود از شامگاه جمعه تا کنون از آن تمجید کرده است.

در مقابل کارزار انتخاباتی خانم کلینتون از این اقدام پلیس فدرال انتقاد کرده، و گفته است که هیچ نشانه‌ای در دست نیست که ایمیل‌های مورد بررسی اف بی آی حتی مرتبط به خانم کلینتون باشند.

رئیس کمپین هیلاری کیلنتون، اطلاعات علنی شدن در نامه آقای کومی را سرشار از کنایه و خالی از حقیقت توصیف کرده و افزوده است که در این اطلاعات شواهدی از تخلف یا حتی اشاره‌ای به هیلاری کلینتون وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG