لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

تبادل آتش در مرز افغانستان و پاکستان چندین کشته بر جا گذاشت


دود ناشی از برخورد نیروهای پاکستان و افغانستان در نوار مرزی
دود ناشی از برخورد نیروهای پاکستان و افغانستان در نوار مرزی

مقام‌های افغانستان و پاکستان تأیید کرده‌اند که نیروهای دو کشور در نوار مرزی مورد اختلاف آنها چندین ساعت درگیر شده‌اند و تنش بین آنها به خشونت‌های مرگبار انجامیده است.

به گزارش رویترز، ارتش پاکستان اعلام کرده، گروهی از کارمندان سرشماری و آمار که تحت حفاظت واحدهای مرزبانی ارتش در یکی از روستاهای حومه شهر مرزی چمن، مشغول کار بودند، هدف حمله قرار گرفته و در جریان این حمله حداقل یک نفر کشته و ۱۸ نفر مجروح شدند.

دیا دورانی، سخنگوی پلیس ولایت قندهار افغانستان در مقابل گفته است که دولت پاکستان از سرشماری به عنوان پوششی «برای فعالیت‌های مخرب و تحریک روستاییان علیه حکومت افغانستان» بهره‌برداری می‌کند.

او اضافه کرده: «آنها به هشدارهای ما توجه نکردند و ما دستور اکید داشتیم که به سوی آنها شلیک کنیم».

بر اساس گفته‌های این سخنگوی پلیس، در این درگیری‌ها دو مأمور پلیس افغان مجروح شده‌اند.

در این زمینه ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار نیز گفته است که ۴۰ سرباز پاکستانی و ۳۷ نفر دیگر از جمله ۱۴ مأمور پلیس مرزبانی افغانستان کشته شده‌اند، اما رویترز نتوانسته است صحت این ارقام را تأیید کند.

در گزارشی دیگر آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دو کشور تعداد کشته‌شدگان را ۱۵ تن عنوان کرده که شش تن از آنها از نیروهای افغانستان توصیف شده‌اند

گزارش رویترز حاکی است که وزارت خارجه پاکستان، سرکنسول افغانستان در کویته را برای اعتراض به این حادثه که آن را «تیراندازی بی‌دلیل» توصیف کرده، احضار کرده است.

رویترز همچنین یادآوری می‌کند منطقه چمن یکی از گذرگاه‌های مرزی اصلی در مرز ولایت قندهار افغانستان است. یک پزشک در بیمارستان این منطقه به این خبرگزاری گفت سه نفر در این درگیری کشته شده‌اند.

از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ مناسبات بین دو کشور متلاطم بوده و افغانستان همواره با هند، رقیب اصلی پاکستان در منطقه مناسبات بهتری داشته است.

همچنین دولت افغانستان در سال‌های اخیر بارها پاکستان را به پناه دادن به گروه طالبان متهم کرده، ولی اسلام‌آباد این اتهام را رد می‌کند.

ارتش پاکستان می‌گوید پلیس مرزی افغانستان از روز ۳۰ آوریل، کمتر از یک هفته پیش، برای کار گروه‌های سرشماری و آمارگیری در ناحیه چمن موانعی ایجاد کرده است.

ارتش پاکستان در بخشی از بیانیه خود گفت: «این اقدامات در حالی صورت گرفته که از پیش در این مورد به مقام‌های افغانستان اطلاع داده شده و برای انجام کار سرشماری و آمارگیری از طریق مجاری دیپلماتیک و نظامی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود».

تنش میان دو کشور در ماه‌های اخیر افزایش یافته و هر یک از دو طرف، دیگری را متهم می‌کند که برای جلوگیری از حملات گروه‌های مسلح در آن سوی مرز اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد.

سال گذشته پاکستان احداث یک حصار امنیتی در گذرگاه مرزی اصلی در شهر تورخم در نزدیکی گذرگاه خیبر را آغاز کرد. این اقدام باعث خشم دولت افغانستان شد که هیچگاه مرزهای این منطقه موسوم به خط دیورند را که در دوران استعمار و در سال ۱۸۹۳ ترسیم شده، به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG