لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

وزیر دفاع آمریکا در سفری اعلام نشده به افغانستان رفت


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و سالی دانلی مشاورش در بالگردی در شهر کابل روز دوشنبه چهارم اردیبهشت.
جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و سالی دانلی مشاورش در بالگردی در شهر کابل روز دوشنبه چهارم اردیبهشت.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه چهارم اردیبهشت در سفری اعلام نشده وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان همزمان است با استعفای همتای افغان او عبدالله خان حبیبی، و ژنرال قدم شاه شهیم رییس ستاد ارتش. این دو مقام افغان پس از کشته شدن بیش از ۱۴۰ تن از نیرو‌های ارتش افغانستان در روز جمعه به دست شبه‌نظامیان طالبان از مقام خود استعفا کرده‌اند.

به‌ گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این ششمین کشوری است که وزیر دفاع آمریکا در چند روز گذشته به آن سفر کرده است. آقای متیس دومین عضو دولت ترامپ است که به افغانستان سفر کرده است.

هفته گذشته ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای بازبینی سیاست آمریکا در افغانستان به این کشور سفر کرد و با ژنرال نیکلسون فرمانده بلندپایه آمریکایی در کابل و مقام‌های افغان دیدار و گفت‌وگو داشت.

ژنرال مک‌مستر در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که آمریکا در چند سال گذشته از توان خود در افغانستان کاسته است و این باعث شده که «دشمنان» آمریکا تحرکات خود را افزایش دهند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که اکنون هنگام پاسخ آمریکا و افغانستان به این تهدیدها است.

ژنرال جان نیکلسون فرمانده بلندپایه آمریکایی در کابل، به تازگی به کنگره آمریکا گفت به چند هزار نیروی بیشتر نیاز دارد تا نیروهای افغان را برای مقابله با طالبان آماده کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامی از آنها برده نشود، گزارش داده که در حال حاضر آمریکا در حال بازبینی اهداف و سیاست‌هایش در افغانستان است.

مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که در سال‌های اخیر توجه سیاستمداران آمریکایی بیشتر به سوریه، عراق و کره‌شمالی معطوف بوده است تا افغانستان.

به گزارش رویترز آنچنان که مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی می‌گویند شنیده‌ها حاکی از احتمال اعزام سه تا پنج هزار نیروی دیگر آمریکا به افغانستان است.

کشته شدن بیش از ۱۴۰ نفر ار نیروهای ارتش افغانستان به دست طالبان یک هفته پس از استفاده از بمب ۱۰ تنی بر روی «غارها و تونل‌‌های» داعش در مرز افغانستان و پاکستان صورت گرفته است.

در حال حاضر تهدیدات امنیتی افغانستان بیشتر از جانب نیروهای طالبان است که بر چهل درصد خاک این کشور نفوذ یا تسلط دارند.

نزدیک به ۹ هزار نفر از نیروهای آمریکایی همراه با چند هزار نفر از نیروهای بین‌المللی در افغانستان حضور دارند.

کاخ سفید به تازگی لیزا کورتیس را به سمت مدیریت جنوب آسیا و آسیای مرکزی در شورای امنیت ملی منصوب کرده است. این انتصاب در حالی است که بسیاری از سمت‌ها در دولت ترامپ هنوز بدون مسئول هستند.

XS
SM
MD
LG