لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

حمله طالبان به یک پایگاه ارتش افغانستان ده‌ها کشته و مجروح به جا گذاشت


یکی از ایستگاه‌های بازرسی در ورودی مقری که مورد حمله طالبان قرار گرفته است.
یکی از ایستگاه‌های بازرسی در ورودی مقری که مورد حمله طالبان قرار گرفته است.

حمله نیروهای طالبان به یک مقر ارتش افغانستان در نزدیکی مزار شریف، بیش از ۵۰ کشته و شمار زیادی مجروح بر جا گذاشته است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی بعد از ظهر جمعه به نقل از مقام‌های ارتش آمریکا نوشتند که نیروهای طالبان روز جمعه موفق شدند با استفاده از یونیفورم ارتش افغانستان، از ایست بازرسی مقر ارتش در نزدیکی مزار شریف عبور کنند و شمار زیادی از سربازان افغان را به گلوله ببندند.

این حمله که طالبان هم به ارتکاب آن اذعان کرده، چندین ساعت به طول انجامیده و بیش از ۵۰ کشته بر جا گذاشته است. همچنین گفته شده بیش از یکصد تن هم در جریان این حمله زخمی شده‌اند.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، در بیانیه‌ای تشریح کرده که حمله طالبان به مقر لشکر ۲۰۹ ارتش افغانستان و در حالی صورت گرفته که سربازان مشغول اقامه نماز در مسجد یا صرف غذا در نهارخانه این پایگاه بوده‌اند.

مقام‌های دولتی افغانستان با وجود تأیید وقوع این حمله، شمار قربانیان آن را بسیار کمتر عنوان کرده‌اند و در این زمینه از قول دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گزارش شده که تنها ۸ تن در این حادثه کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

آقای وزیری همچنین افزوده است که ۱۰ مهاجم طالبان در این حمله دست داشته‌اند که هفت تن از آنها کشته شده‌اند، دو تن از آنها خود را منفجر کرده‌اند و یک نفر زنده دستگیر شده است.

رویترز به نقل از یک مقام دیگر افغانستان که مایل به افشای نام خود نشده، تعداد کشته‌شدگان را ۲۰ تن و تعداد زخمی‌ها را ۵۰ تن ذکر کرده است.

بر پایه گزارش رویترز پایگاهی که طالبان به آن حمله‌ور شده، یکی از مقرهای اصلی ارتش افغانستان در شمال این کشور است که عمدتاً مستشاران خارجی در آن حضور پیدا می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که تعدادی از نیروهای نظامی آلمان و دیگر کشورها از جمله ۷۰ مستشار نظامی که در چارچوب مأموریت چندملیتی ناتو به آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستان مشغولند، در این پایگاه حضور داشته‌اند.

رویترز به سخنان یک سخنگوی فرماندهی عملیات آلمان اشاره می‌کند که گفته است «بر اساس اطلاع ما، هیچ یک از سربازان آلمانی یا نیروهای خارجی در قالب مأموریت ناتو در این حمله آسیب ندیده‌اند».

مشابه همین اظهار نظر در بیانیه مقام‌های آمریکایی نیز آمده است.

XS
SM
MD
LG