لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۵

نامه احمدی‌نژاد به ترامپ: قدر «فرصت زودگذر چهار ساله» را بدانید


محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا ضمن استقبال از دیدگاه‌های انتقادی دونالد ترامپ در مورد «نظام انتخاباتی و سیاسی آمریکا» به او «توصیه» کرده که قدر «فرصت زودگذر چهار ساله‌اش» را بداند، و «از همه لحظه های آن به درستی استفاده کند».

آقای احمدی‌نژاد که سابقه نامه‌نگاری‌های مختلف به دو رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، یعنی جرج بوش و باراک اوباما را نیز دارد، در نامه‌ای بسیار طولانی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را طرف خطاب قرار داده، و گزارش شده نسخه‌ای از نامه او در اختیار سفارت سوئیس، به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران» قرار گرفته است.

آن طور که آسوشیتدپرس در گزارشی یادآور شده، سفارت سوئیس در تهران حاضر به اظهار نظر در مورد این نامه نشده، و مقام‌های آمریکایی نیز در این مورد در دسترس نبوده‌اند.

نامه رئیس‌جمهور پیشین ایران به آقای ترامپ، طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله «نظام انتخاباتی آمریکا»، «سیطره این کشور بر سازمان ملل»، «هزینه‌های دفاعی آمریکا»، «وضعیت مهاجران» و «نژادپرستی و تبعیض نژادی» را در برگرفته و او با یادآوری ادعاهایی در این زمینه آقای ترامپ را به «مبارزه با ریشه‌های فساد» و «حمایت از مردم مظلوم آمریکا» ترغیب کرده است.

آقای احمدی‌نژاد که دو تن از معاونانش به دلیل جرایم فساد مالی محاکمه شده‌اند و یکی از آنها همچنان در حال سپری کردن دوره محکومیت است، خطاب به آقای ترامپ نوشته است که «جناب عالی به درستی، نظام سیاسی و ساختار انتخاباتی آمریکا را فاسد و ضدمردمی توصیف کرده‌اید» و مدعی شده که «نظام انتخاباتی آمریکا برای دهه‌های متوالی، رأی مردم را به اسارت گروهی اندک گرفته، که در ظاهر در قالب دو حزب حکومت می‌کنند اما در واقع نماینده یک اقلیت یعنی سردمداران ثروت و قدرت جهانی هستند».

او در این نامه گفته است که استنباطش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا آن است که «نتیجه انتخابات بر خلاف روال معمول و خارج از اراده و پیش‌بینی هیئت حاکمه و جریان اصلی پشت صحنه سیاست آمریکا بوده است»، و معتقد است این انتخابات «بخشی از مطالبات واقعی و انباشته مردم آمریکا را آشکار کرده است».

آقای احمدی‌نژاد که خود به عنوان پیروز دو انتخابات پر مناقشه در ایران معرفی شده و دو بار هدایت دولت را بر عهده داشته پس از آن توصیه کرده است که «تغییر نظام انتخاباتی آمریکا و آزاد کردن اراده و منافع مردم از این اسارت تحمیلی، کاری بزرگ و اصلاحی اساسی است».

او دولت‌های پیشین آمریکا را به «خود برترپنداری»، «تحقیر دیگران»، و «جستجوی امنیت آمریکا در ناامنی دیگران» متهم کرده، و توصیه کرده است که «باید به دنبال برابری و برادری میان ملت‌ها باشیم، و از برتری‌جویی و تلاش برای سلطه به دیگران خودداری کنیم».

رئیس‌جمهور پیشین ایران، پس از آن میزان بودجه دفاعی ایالات متحده را به رئیس‌جمهور آمریکا یادآوری کرده و مدعی شده ارزیابی «کارشناسان» از هزینه‌های مرتبط با «دفاع از مرزهای جغرافیایی آمریکا و تأمین امنیت داخلی آمریکا» بسیار کمتر است.

او از «سیطره دولت‌های متوالی آمریکا» بر سازمان ملل انتقاد کرده و چنین چیزی را «مانع از کارکرد صحیح» این سازمان معرفی کرده است.

در موضوع تروریسم آقای احمدی‌نژاد نهادهای امنیتی و دولت‌های همپیمان با آمریکا به «حمایت مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی» از به گفته او تروریست‌ها متهم کرده و از آقای ترامپ خواسته است که به قطع منابع مالی و اطلاعاتی آنها اقدام کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود در این زمینه یادآور شده که نامه آقای احمدی‌نژاد می‌تواند تلاشی برای ترمیم تصویر او در اذهان عمومی باشد، به ویژه پس از آنکه تلاش احتمالی برای نامزدی در انتخابات پیش رو با نهی رهبر جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

با آنکه محمود احمدی‌نژاد صریحاً از سوی رهبر اسلامی برای حضور در انتخابات نهی شده، و نیز خود اعلام کرده است که در انتخابات پیش رو از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند، اما گزارش‌هایی از آمادگی دست کم هشت عضو کابینه او برای نامزدی منتشر شده و دست کم سه تن از آنها رسماً تمایل خود را به نامزدی اعلام کرده‌اند.

در این میان نزدیک‌ترین چهره به محمود احمدی‌نژاد، حمید بقایی است که خرداد سال گذشته به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی ماه همان سال آزاد شد. هنوز به طور رسمی مشخص نیست که پرونده آقای بقایی مختومه شده، یا همچنان تحت بررسی قضایی است.

روز یکشنبه اما اسفندیار رحیم‌مشایی دیگر چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در نشستی با حمایت کامل از نامزدی حمید بقایی گفته است که آقای بقایی از خود او هم «به احمدی‌نژاد شبیه‌تر است» و «در این انتخابات اصلاً رقیبی ندارد».

او هشدار داده که در صورت رد صلاحیت بقایی «دوقطبی خطرناکی شکل خواهد گرفت» و مدعی شده که «عدم ورود احمدی‌نژاد موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شده اما با ورود بقایی تلاش می‌کنیم مانع کاهش آرا شویم».

رئیس دفتر وقت محمود احمدی‌نژاد اضافه کرده که «بقایی براساس ضوابط قانونی جزو رجال سیاسی است و در بین رجال کسی را نمی‌بینم که جرئت شوخی با بقایی را داشته باشد».

علاوه بر حمید بقایی، رستم قاسمی و حمیدرضا حاجی‌بابایی از وزیران کابینه احمدی‌نژاد برای نامزدی در انتخاب پیش رو اعلام آمادگی کرده‌اند و گزارش شده که پنج عضو دیگر کابینه احمدی‌نژاد، یعنی مهرداد بذرپاش، محمدمهدی زاهدی، محمد علی‌آبادی، و مسعود زریبافان نیز برای نامزد شدن در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG