لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

اسرائیل مجوز خانه‌سازی‌های بیشتری را در اراضی اشغالی صادر کرد


با وجود انتقاد گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه از شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی کرانه باختری، کابینه امنیتی اسرائیل در «واکنش» به کشته شدن شماری از ساکنان یهودی‌نشین‌ها، مجوز خانه‌سازی‌های بیشتری را در یکی از شهرک‌ها صادر کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این تصمیم شنبه دوازدهم تیر در نشست «اضطراری» کابینه امنیتی به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر گرفته شد.

در مرحله نخست مجوز ساخت ۴۲ خانه دیگر در شهرک «کریات اربع» در نزدیکی بیت‌المقدس صادر شده است.

این در حالی است که گروه چهارجانبه حامی صلح، شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، در تازه‌ترین گزارش خود که به شورای امنیت ارائه شد، تأکید کرده که اسرائیل با طرح‌های خانه‌سازی‌ها در اراضی اشغالی تحقق راهکار دو کشوری و استقلال فلسطین را در جوار اسرائیل، غیرممکن می‌کند.

دولت اسرائیل با رد مفاد گزارش کوارتت، دستور به خانه‌سازی‌های بیشتر را به عنوان «پاسخی مناسب» به حملات اخیر فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌ها صادر کرده است.

دولت اسرائیل همچنین تصمیم گرفته که جسد مهاجمان فلسطینی را که کشته می‌شوند به خانواده‌های آنها برنگرداند بلکه «قبرستانی» برای آنها درست کند.

بنیامین نتانیاهو نیز یکشنبه سیزدهم تیر گفت، خانواده‌های مهاجمان «به طور خودکار» بازجویی و در صورت لزوم، دستگیر می‌شوند؛ مجوز کار همه فلسطینی‌ها در شهرک‌هایی که مهاجمان از آنجا بیایند، لغو می‌شود و دولت از هر اقدام ارتش برای «تأمین امنیت» حمایت کامل خواهد شد.

نتانیاهو یک روز پیش از آن نیز اعلام کرده بود انتقال بخشی از پول مالیات فلسطینی‌ها به حساب تشکیلات خودگردانی را متوقف می‌کند.

در این میان، ورودی‌های شهر الخلیل در کرانه باختری از جمعه دهم تیر همچنان در محاصره صدها نظامی اسرائیل است.

نتانیاهو یکشنبه گفت، حصر این منطقه، با وجود آنکه تنگنای هفتصد هزار نفر از ساکنان این شهر و روستاهای اطراف آن را سخت‌تر کرده، ادامه خواهد یافت «زیرا امنیت ساکنان شهرک‌ها مهم‌تر است».

صدها سرباز از واحد چتربازان و تیپ گولانی از عصر جمعه در جستجوی افراد مسلحی هستند که با تیراندازی به سوی خودروی یک خانواده اسرائیلی پدر خانواده را کشتند و مادر و یکی از فرزندان خانواده را زخمی کردند.

اسرائیلی کشته شده میخائل مارک پسر عمه یوسی کهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، است.

یک روز پیش از آن نیز محمد الطرایره جوان ۱۹ ساله فلسطینی با پریدن از حصار خاردار یک یهودی‌نشین وارد یکی از خانه‌ها شد و هلل اریئل دختر بچه ۱۳ ساله خانواده را که در اتاق خود خوابیده بود، کشت.

نگهبانان این یهودی‌نشین دقایقی بعد محمد الطرایره را یافتند و او را کشتند.

روزنامه هاآرتص یکشنبه سیزدهم تیر خبر داده که خواهر نوجوان محمد الطرایره نیز در شهرک بنی‌نعیم در کرانه باختری دستگیر شده زیرا این ظن وجود داشت که او هم بخواهد به حمله با چاقو به یاد برادرش دست بزند.

یک روز بعد از قتل دخترک ۱۳ ساله، ساره حجوج الطرایره دخترعموی ۲۷ ساله محمد الطرایره با چاقو درصدد حمله به یک سرباز اسرائیلی برآمد، که خود او با گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شد.

در این میان، گیلعاد اردان وزیر امنیت داخلی اسرائیل، شنبه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، فیس‌بوک و بنیانگذار آن مارک زاکربرگ را متهم کرد که «بخشی از گناه خون کشته‌های اسرائیل بر دستان آنهاست».

این وزیر عضو حزب لیکود گفت که «فیس‌بوک هم یک خرابکار است، چرا که به درخواست‌های پلیس اسرائیل برای گرفتن اطلاعات در مورد ارتباط های مهاجمان جواب نمی‌دهد».

به گفته اردان، «فیس‌بوک که میلیاردها دلار درآمد دارد، نمی‌تواند به این قتل‌ها بی‌اعتنا باشد».

به گفته این وزیر اسرائیلی، فیس‌بوک باید مطالب و ویدئوهایی را که موجب «شست‌وشوی مغزی» فلسطینی‌ها در دست زدن به این حملات می‌شود، سانسور کند.

فیس‌بوک و زاکربرگ هنوز واکنشی به اتهام مطرح شده از سوی این وزیر اسرائیلی نشان نداده‌اند.

در همین حال، یک وزیر دیگر حزب لیکود نیز ارزیابی کرده که اسرائیل به عملیات نظامی در غزه دست بزند.

ییسرائل کاتز به رسانه‌های اسرائیل گفته است، حمله راکتی که جمعه از غزه به یک کانون پرورش کودکان در شهر سدروت اصابت، و پنج تن را زخمی کرد، «مشابه» وضعیتی است که دو سال پیش به جنگ ارتش اسرائیل در غزه منجر شد.

XS
SM
MD
LG