لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

اذعان دبیر شورای نگهبان به «رواج خرید آرا» در انتخابات


دبیر شورای نگهبان با اذعان به «رواج خرید آرا در انتخابات» و هشدار در مورد تبدیل شدن مجلس به «مرکزی برای سرمایه‌داران»، گفته است که این شورا تلاش می‌کند برخی اشکالات را از جمله در مورد «خرید آرا» در انتخابات ۹۶ برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد جنتی، روز یکشنبه ۱۰ مرداد، اعلام کرد که «هم در احراز صلاحیت‌ها و هم در بحث اجرا و روز رأی‌گیری به ویژه مسئله خرید آرا»، اشکالاتی وجود داشته که شورای نگهبان تلاش خواهد کرد اشکالات گذشته در انتخابات سال ۹۶ برطرف شود.

دبیر شورای نگهبان در ادامه اذعان کرده که «خرید آرا در حال رایج شدن است» و نتیجه‌گیری کرده که این مسئله «باعث می‌شود مجلس شورای اسلامی مرکزی برای سرمایه‌داران و پول‌داران شود وهر کسی پول بیشتری دارد به مجلس برود».

سخنان دبیر شورای نگهبان درحالی بیان شده که اسفند ۹۳ سخنان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، درباره «ورود پول‌های کثیف» مربوط به قاچاق مواد مخدر به انتخابات خبرساز شده بود.

این سخنان اعتراض شماری از نمایندگان مجلس را در پی داشت و آقای رحمانی فضلی در جلسه علنی گفت که منظورش آن نبوده که «پول کثیف» هم اکنون وارد سیاست شده، بلکه قصدش هشدار در مورد احتمال ورود این‌گونه پول‌ها در انتخابات بوده است.

پیش از آن نیز نامه اعترافی محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد، درباره هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم از حساب فردی به نام جابر ابدالی، از متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران، خبرساز شده بود.

در همین حال نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی وقت شورای نگهبان در سال ۹۳ گفته بود که موضوع کمک‌های افراد به نامزدهای انتخابات مجلس «از نظر قانونی به سامان نیست و باید ساماندهی شوند».

بر اساس قوانین فعلی ایران کاندیداهای انتخابات‌های مجلس، ریاست جمهوری و شورای شهر الزامی برای اعلام هزینه‌های انتخاباتی خود ندارند.

این در حالی است که دولت ایران سال گذشته پیش از برگزاری انتخابات مجلس، لایحه «شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی» را به مجلس ارائه کرد که هنوز به تصویب نرسیده است.

در عین حال اظهارت دبیر شورای نگهبان در مورد رواج خرید آرا در انتخابات در حالی است که این شورا گزارش‌های میرحسین موسوی و مهدی کروبی درباره خرید گسترده آرا و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را رد کرد.

شورای نگهبان دو انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در سال‌های ۸۴ و ۸۸ را با وجود اعتراض برخی کاندیداها به تقلب در انتخابات تأیید کرد.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، حداقل شش عضو از ۱۲ عضو شورای نگهبان که وظیفه نظارت بر انتخابات را دارند، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از محمود احمدی‌‌نژاد حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG