لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

صادق لاریجانی: در اساس انقلاب اختلافی نداریم که دنبال آشتی ملی باشیم


در حالی‌که حسن روحانی در واکنش تلویحی به طرح محمد خاتمی برای «آشتی ملی» گفته است «در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم»، رئیس قوه قضائیه تأکید کرد که «ملت درباره اساس انقلاب اختلافی ندارند که بخواهند آشتی ملی کنند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، در حاشیه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن اعلام کرد که «آشتی ملی زمانی معنا دارد که در اصول اساسی اختلاف داشته باشیم که نداریم».

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در سخنرانی راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران گفت که «با پیروی از مقام معظم رهبری در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم».

آقای روحانی همچنین تأکید کرد که «آرمان‌های انقلاب اسلامی زنده خواهد ماند» اما «انقلابی گری با تنگ‌اندیشی و خودمداری سازگار نیست».

رئیس جمهور ایران همچنین گفت: «ما در ماه‌های آینده قدرت خودمان را مثل امروز در پای صندوق آرا در برابر بدخواهان، قدرت ها و استکبار جهانی نشان خواهیم داد و زبان گویای ملت ایران صندوق رای خواهد بود».

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، نیز در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤالی گفت که ۲۲ بهمن «نماد آشتی ملی» است.

در این زمینه اما علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در حمایت از طرح آقای خاتمی تأکید کرد که «آشتی ملی برای همه دوره‌ها ضروری است ولی برای این دوران ضروری‌تر است».

او اضافه کرد: «وقتی دشمن مشترک داریم باید برخی اختلافات را نادیده بگیریم».

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، روز ۱۹ بهمن، با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه ها فراهم آورد».

برخی از شخصیت‌ها و رسانه‌های اصولگرا از جمله روزنامه کیهان از این سخنان آقای خاتمی انتقاد کرده‌اند، و برخی از کاربران شبکه‌های مجازی نیز سخنان آقای خاتمی را به معنای عذرخواهی از رهبر جمهوری اسلامی و فراموش کردن موضوع اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دانسته‌اند.

در مقابل برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله عبدالله رمضانزاده و محمدرضا عارف از این طرح حمایت کرده‌اند.

مصطفی تاج زاده، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز گفته است که «آشتی ملی» یعنی «پذیرش تکثر از موضع برابری و یکسانی نه این‌که یکی از دیگری عذرخواهی کند یا توبه‌نامه بنویسد».

او تأکید کرده «اگر ما اهل چنین کارهایی بودیم در سال‌های گذشته که در زندان بودیم به چنین روش‌هایی متمسک می‌شدیم که خودمان را نجات دهیم و بتوانیم سهمی از حکومت را به خود اختصاص دهیم».

محمد خاتمی از زمستان سال ۹۳ در رسانه‌های ایران ممنوع‌التصویر شده و بر اساس گزارش‌ها از حضور او در برخی از مراسم‌ها ممانعت شده است.

در این میان، بحث آشتی ملی در شرایطی مطرح شده که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

در این زمینه خبرگزاری ایلنا به نقل از محمد علی‌آبادی، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، نوشته است که رفع حصر بخشی از این سازو کار آشتی ملی است.

این چهره نزدیک به رئیس‌جمهور سابق تأکید کرد که «اختلاف‌نظر طبیعی است اما آشتی ملی واجب است».

محمد خاتمی روز ۲۸ دی نیز ابراز امیدواری کرده بود که «آشتی نسبی» به وجود آمده پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه یابد و رهبر جمهوری اسلامی همه را «وارد عرصه جديدی از زندگی برای خدمت به مردم و اعتلای كشور» کند.

روز ۲۴ دی نیز ۴۳ زندانی سابق سیاسی در نامه‌ای، از «ارکان نظام» جمهوری اسلامی و همه جناح‌های سیاسی خواسته بودند که فضای به وجود آمده پس از فوت اکبر هاشمی رفسنجانی را به «فرصتی برای دستیابی به گفت‌وگو و آشتی ملی و حاکمیت هرچه بیشتر عقلانیت در عرصه مدیریت و مقابله با ناکارآمدی و فساد و بی‌اخلاقی» تبدیل کنند.

عبدالله رمضان‌زاده، محسن میردامادی، مصطفی تاج‌زاده، محسن صفایی‌فراهانی، محسن امین‌زاده، بهاره هدایت، حسن اسدی‌زیدآبادی، عبدالله مومنی، مسعود باستانی و ریحانه طباطبایی از جمله امضاکنندگان این نامه بودند.

XS
SM
MD
LG