لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۸

دوستداران کیارستمی برای آخرین دیدار با او آماده می‌شوند


جمعه شب، ساعت ۲۱ و ۴۰ دقیقه، فرودگاه امام خمینی تهران؛ پیکر عباس کیارستمی ۴ روز بعد از درگذشتش با پرواز پاریس-تهران هواپیمایی جمهوری اسلامی از پایتخت فرانسه به ایران می‌رسد. در فرودگاه جمعی از سینماگران شناخته شده مانند داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، جعفر پناهی و اصغر فرهادی همراه تعدادی از مدیران سینمایی در انتظار ورود پیکر هستند.

پیکر آقای کیارستمی در تابوتی که پرچم ایران و نام عباس کیارستمی بر روی آن دیده می‌شود، پس از انتقال از هواپیما تا جایگاه ویژه‌ای که فرش قرمزی هم بر روی آن پهن شده، بر دست سینماگران تشییع می‌شود.

پس از اظهارات کوتاه حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، و رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما، پیکر عباس کیارستمی به سردخانه منتقل می‌شود تا صبح یکشنبه از مقابل ساختمان مرکزی کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران تشییع شود. مراسم تشیعی که بسیاری از سینماگران و هنرمندان برای حضور گسترده مردم در آن فراخوان داده‌اند.

در این فراخوان تأکید شده که مردم در کنار هنرمندان، عباس کیارستمی را با احترام و ارامش تا خانه ابدی‌اش در روستایی در لواسان همراهی کنند.

فراخوان هنرمندان برای بدرقه پیکر عباس کیارستمی به خانه دوست
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:23 0:00

بهت و ناباوری سینماگران ایرانی از مرگ عباس کیارستمی ادامه دارد. در روزهای اخیر بسیاری از همکاران و دوستان آقای کیارستمی در قالب انتشار ویدئوها، نوشته‌ها و گفت‌وگوهایی از مرگ او ابراز تأسف کرده‌اند. نمونه‌ای از این اظهارات را در این گفته‌های مسعود کیمیایی، فیلمساز معتبر سینمای ایران بشنوید:

«مهر عباس کیارستمی با ذاتش می‌شد سینما. یکی از بزرگان سینمای جهان. من فکر می‌کنم تکرار عباس کیارستمی بستگی به تصمیم خداوند دارد. از همه دعوت می‌کنم که ساعت ۹ صبح در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همان جایی که عباس سینما را شروع کرده بود، برای تشییع جسمش بیایند. روح عباس کیارستمی هستند و رفاقتش هم با من هست. مطمئنم عباس کیارستمی تمام نمی‌شود، و فراموش نمی‌شود.»

یاد عباس کیارستمی از زمان مرگش نه تنها در ایران بلکه در شهرها و محافل فرهنگی و هنری مختلف گرامی داشته شده است. در پاریس، شهری که این کارگردان شناخته شده در آن درگذشت، چند مراسم برگزار شد و در شهر کارلوویواری جمهوری چک، شهری که جشنواره سینمایی معروفش این روزها در آن برگزار می‌شود، با همراهی گروه سازنده فیلم «لانتوری» درگذشت آقای کیارستمی به یاد آورده شد.

دوستداران کیارستمی برای آخرین دیدار با او آماده می‌شوند/ گزارش بابک غفوری‌آذر
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:04 0:00
لینک مستقیم

در حالی که استاندار تهران از آمادگی نهادهای انتظامی و امنیتی برای همکاری در برگزاری مناسب و باشکوه تشییع پیکر عباس کیارستمی خبر داده است، بررسی احتمال وجود «قصور پزشکی» در جریان معالجه این کارگردان سینمای ایران با دستور وزیر بهداشت ایران به رئیس سازمان نظام پزشکی وارد مرحله تازه‌ای شده است. درخواست بررسی این موضوع در روزهای اخیر و با تشکیل کمپین‌های متعددی در فضاهای مجازی به اوج خود رسیده بود.

حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در نامه‌ای که روز جمعه منتشر شد از رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی خواست تا با بررسی دقیق و سریع پرونده پزشکی عباس کیارستمی، چنانچه شخص یا اشخاصی «قصوری در انجام وظایف داشته‌اند، به مراجع قضایی» معرفی شوند.

پس از این نامه علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در دستوری به علی فتاحی معاون انتظامی خود از او خواسته است که با «تشکیل تیم خبره‌ای» گزارشی درباره مرگ آقای کیارستمی ارائه کند.

روز شنبه سازمان نظام پزشکی خبر داد که نخستین جلسه این کمیته تشکیل شده و دستوراتی برای در اختیارگرفتن گزارش‌های تمام مراحل درمان آقای کیارستمی در بیمارستان‌های آراد و جم داده شده است. همچنین قرار شده است با مکاتبه با سازمان نظام پزشکی فرانسه گزارش مراحل درمان آقای کیارستمی در پاریس هم گرفته شود.

نتیجه بررسی‌های این کمیته هرچه باشد، واقعیت مرگ تقدیرشده‌ترین کارگردان تاریخ سینمای ایران را تغییر نخواهد داد. روز یکشنبه آخرین فرصت دیدار با او برای دوستداران و همکارانش است.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG