لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۴

بریتانیا با ناخرسندی از نشست پاریس، از تأیید بیانیه پایانی سر باز زد


عکس جمعی سران شرکت‌کننده در نشست پاریس
عکس جمعی سران شرکت‌کننده در نشست پاریس

بریتانیا با ابراز ناخرسندی از کنفرانس صلح خاورمیانه که روز یکشنبه در پاریس برگزار شد، از امضای بیانیه پایانی آن که بر اجرایی شدن راه حل دو کشور برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها تأکید می‌کند، سرباز زده است.

خبرگزاری فرانسه شامگاه یکشنبه ۲۶ دی ماه از قول سخنگوی دفتر خارجی بریتانیا نوشت که این کشور «نارضایی مشخصی» در مورد نشست پاریس دارد که «تنها چند روز پیش از استقرار رئیس‌جمهور جدید آمریکا» بدون حضور نمایندگانی از اسرائیل یا فلسطین برگزار شده است.

ساعتی پیش از این اعلام، خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر دادند که بیش از ۷۰ کشور حاضر در کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس، در بیانیه پایانی این نشست از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواسته‌اند که به تعهدات خود در زمینه توافق صلح پایبند باشند و از اقدامات یک‌جانبه احتراز کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود در این زمینه نوشت که بیانیه پایانی نشست پاریس، به معنی ارسال «پیامی قدرتمند» به دولت اسرائیل و همین طور دولت دونالد ترامپ بود تا امیدها به اجرایی شدن راه حل دو کشور زنده نگه داشته شود.

این خبرگزاری یادآور شد که در برنامه انتخاباتی آقای ترامپ هیچ اشاره‌ای به استقلال فلسطین -موضوعی که مورد علاقه جامعه جهانی است- نکرده است.

بیانیه پایانی نشست پاریس از هر دو طرف مناقشه خاورمیانه یعنی اسرائیل و فلسطینی‌ها خواسته است که «رسماً بر تعهدات خود به راه حل دو کشور تأکید کنند» و از دیدگاه‌هایی که این راه‌حل را رد می‌کند، فاصله بگیرند.

این بیانیه همچنین خواستار آن شده که از اقدامات یک‌جانبه‌ای که به پیش‌داوری در مورد گفت‌وگوها دامن بزند احتراز کنند.

بیشتر کشورهای عمده اتحادیه اروپا، با اعزام وزیران خارجه خود در نشست پاریس شرکت داشتند و جان کری وزیر خارجه کنونی آمریکا هم که تا چند روز دیگر جای خود را به رکس تیلرسون می‌دهد، در این کنفرانس حاضر بود.

با این همه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، حاضر به شرکت در نشست پاریس نشد، و بر پایه اعلام سخنگوی دفتر خارجی بریتانیا، این کشور «تنها در نقش ناظر» در کنفرانس پاریس حضور داشت.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که امتناع بریتانیا از اعزام یک هیئت عالی‌رتبه به نشست پاریس، حاکی از عزم لندن برای نزدیک ماندن به دولت دونالد ترامپ است که در روزهای آینده قدرت را در آمریکا در دست خواهد گرفت.

در این زمینه سخنگوی دفتر خارجی بریتانیا هم گفته است که کشورش در انتظار همکاری با همه طرف‌ها، دولت جدید ایالات متحده و نیز کشورهای حاضر در نشست پاریس است تا بتوان در سال جاری میلادی و پس از آن به پیشرفت رضایت‌بخش دست یافت.

گرچه اسرائیل و فلسطینی‌ها هیچیک نماینده‌ای در نشست پاریس نداشتند، اما فلسطینی‌ها از این نشست استقبال کرده‌اند. هر چند اسرائیل در موضعی متفاوت از پیش این نشست را «فریب‌کارانه» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG