لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

رئیس‌جمهور آمریکا ژنرال مک‌مستر را به عنوان مشاور امنیت ملی برگزید


ژنرال مک‌مستر (چپ) در زمان معرفی از سوی دونالد ترامپ
ژنرال مک‌مستر (چپ) در زمان معرفی از سوی دونالد ترامپ

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه ژنرال هربرت ریموند مک‌مستر را به عنوان مشاور امنیت ملی خود انتخاب کرد. ژنرال مک‌مستر پیش از این انتصاب به عنوان مدیر تلفیق توانمندی‌ها در ارتش آمریکا خدمت کرده است.

ژنرال سه ستاره مک‌مستر که ۵۴ سال سن دارد، پیش از این برای مدتی در افغانستان مدیر برنامه «شفافیت» ایساف بود.

انتصاب ژنرال مک‌مستر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهور آمریکا با کناره‌گیری مایک فلین، مشاور پیشین امنیت ملی خود موافقت کرد.

آقای ترامپ در زمان معرفی ژنرال مک‌مستر از او به عنوان مردی «با استعداد و تجربه‌ای شگرف» یاد کرد و در پیامی توئیتری هم از دیدار خود با او با عنوان دیداری بسیار جالب توجه یاد کرد.

آقای ترامپ همزمان کیث کلاگ، که در روزهای گذشته شورای امنیت ملی را سرپرستی می‌کرد، به عنوان رئیس دفتر این شورا منصوب کرده است.

روز یکشنبه گزارش‌ها حاکی از آن بود که دونالد ترامپ دست کم با چهار گزینه برای انتخاب مشاور امنیت ملی‌اش گفت‌وگو کرده، و هم ژنرال مک‌مستر و هم ژنرال کلاگ جزو این گزینه‌ها بودند.

این در حالی است که روز جمعه اعلام شد رابرت هاروارد، دریاسالار بازنشسته ارتش آمریکا که پست مشاور امنیت ملی به او پیشنهاد شده بود، از پذیرش این سمت خودداری کرده است.

پست مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، از مهم‌ترین سمت‌های مشورتی است که مستقیماً با رئیس‌جمهور در تماس است و در عین حال نیازی به تائید کنگره ایالات متحده نیز ندارد.

از ژنرال مک‌مستر به عنوان یکی از افسران پرافتخار ارتش آمریکا و از «اندیمشندان پیشرو در حوزه نظامی» یاد می‌شود.

او کتاب انتقادی در مورد جنگ ویتنام به نام «قصور در انجام وظیفه» در سال ۱۹۹۷ نوشته که در آن رهبری سیاسی و نظامی آمریکا را در طول این جنگ به پرسش گرفته است.

XS
SM
MD
LG