لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

آلودگی هوا بار دیگر مدارس ابتدایی تهران را به تعطیلی کشاند


خبرگزاری‌های ایران، روز شنبه ۱۸ دی ماه گزارش داده‌اند که مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی‌ها در اکثر نقاط استان تهران روز یکشنبه به دلیل آلودگی هوا تعطیل خواهند بود. این تصمیم در جلسه روز شنبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اتخاذ شده است.

بر پایه گزارش خبرگزاری مهر، تنها مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی و مهدکودک‌های شهرستان‌های دماوند، پردیس، و فیروزکوه از این تصمیم مستثنی هستند و روز یکشنبه برقرار خواهند بود.

همچنین بر پایه دیگر مصوبات روز شنبه کمیته اضطرار آلودگی هوا، روز یکشنبه در محدوده زوج و فرد تهران طرح ترافیک برقرار خواهد شد، و به دلیل آنکه «انباشت آلودگی» به دلیل تداوم پایداری هوا در روزهای یکشنبه و دوشنبه، معادن شن و ماسه تهران نیز روز یکشنبه تعطیل است.

در این زمینه خبرگزاری ایسنا هم به نقل از معاون عمرانی استاندار تهران نوشته است که محدوده ترافیک شهر تهران به محدوده زوج و فرد تا ساعت ۱۹ گسترش می‌یابد که این محدودیت‌های ترافیکی «هم در روز یکشنبه و هم در روز دوشنبه» اعمال می‌شوند.

حسن کریمی اضافه کرده در صورت تداوم آلودگی هوا، در مورد تعطیلی مدارس در روز دوشنبه تصمیم‌گیری خواهد شد.

پیشتر روز پنجشنبه، مدیرکل محیط زیست استان تهران پیش‌بینی کرده بود که با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در مورد پایداری هوای تهران از آغاز این هفته، از توقف فعالیت واحدهای شن و ماسه در روز شنبه خبر داده بود.

ناصر مهردادی همچنین گفته بود که فروش مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک پایتخت، از روز شنبه ۱۸ دی تا روز سه‌شنبه ۲۱ دی متوقف می‌شود.

در هفته‌های اخیر آلودگی هوا، چندین بار به تعطیلی مدارس در شهرهای مختلف، از جمله تهران، تبریز، کرج و برخی شهرهای استان خوزستان انجامیده است.

در این زمینه اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران، روز ۲۵ آبان گفته بود که «تعطیلی مدارس بی‌برنامه‌ترین اقدام برای کاهش آلودگی هواست» و موجب اختلال در نظم زندگی شهروندان می‌شود.

آقای شاکری از مسئولان اجرایی به ویژه وزارت بهداشت، ‌راه، کار، محیط زیست، استانداری و شهرداری تهران، به دلیل بی‌توجهی به «خسارات روحی و سلامتی وارده به مردم» انتقاد کرده بود و از دولت خواسته بود «با استفاده از برجام»، مشکلاتی همچون «خرید ۱۰۰۰ واگن، ۴۰۰ اتوبوس، ۲۰ هزار تاکسی نو و همچنین خرید موتورسیکلت‌های برقی» را حل کنند.

در مقابل به تازگی فرماندار تبریز با اذعان به اینکه «تعطیلی مدارس چاره آلودگی هوا نیست» گفته بود که این اقدام «تصمیمی اجباری برای ملاحظه سلامتی قشر حساس جامعه است».

این مقام دولتی، «بهترین راه» کمک به کاهش آلودگی هوا را «همراهی مردم در استفاده حداقلی از خودروهای شخصی» و «رعایت الگوی صحیح مصرف انرژی» ارزیابی کرده و از «تک تک شهروندان» خواسته بود در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

XS
SM
MD
LG