لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

هوای تهران، تبریز و ایلام در وضعیت قرمز قرار گرفت


تهران سال ۲۰۱۵
تهران سال ۲۰۱۵

هوای تهران، تبریز و ایلام روز یکشنبه در وضعیت قرمز یا «ناسالم برای تمامی افراد» قرار گرفت و مدارس برخی از شهرهای استان البرز نیز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران خبر داد که روز یکشنبه ۱۲ دی، شاخص «ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون» در تهران روی عدد ۱۵۳ قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد رستگاری اعلام کرد که هوای تهران در شرایط «ناسالم برای تمامی افراد» قرار دارد.

بر اساس «معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا»، میزان «غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا» در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ «ناسالم برای گروه حساس» (نارنجی) و در محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم» (قرمز) اعلام شده است.

هوای تهران در روزهای جمعه و شنبه نیز در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت.

در همین حال مجید آزادی، مدیر یکی از گروه های پژوهشکده هواشناسی، اعلام کرد که براساس پیش‌بینی‌ها، آلودگی هوا در تهران تا آخر هفته ادامه دارد و روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده نیز بیشتر خواهد شد.

به گفته آقای آزادی، در این روزها «وارونگی دما» تا ظهر ادامه دارد و همراه با آن انباشت آلایندگی هم افزایش می‌یابد.

مقام‌‌های سازمان حفاظت محیط زیست یکی از دلایل افزایش آلودگی هوا در روز یکشنبه و روزهای گذشته را «وارونگی هوا» اعلام کرده‌اند.

در حالت «وارونگی هوا» یا دما بر خلاف حالت طبيعی، لایه هوای گرم هوای سرد پایین را محبوس می‌کند و مانع از بالا رفتن و دور شدن آلودگی از سطح شهر می‌شود.

طبق آمار رسمی تهران در ۹ ماه نخست سال جاری تنها ۱۵ روز هوای پاک داشته، ۲۰۸ روز هوای سالم، ۴۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم برای همه افراد.

در ۱۲ روز گذشته، همچنین هوای تبریز سه روز در وضعیت قرمز یا «ناسالم برای تمامی افراد» و ۹ روز ناسالم برای «گروه‌های حساس» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز یکشنبه نیز شاخص «ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون» در تبریز بر روی عدد ۱۶۳ قرار گرفت و هوای این شهر در شرایط «ناسالم برای تمامی افراد» قرار دارد.

همه مدارس نوبت بعد از ظهر شهر تبریز نیز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده است.

علی طاهر سارایی، معاون نظارت محیط زیست استان ایلام نیز خبر داد که هوای شهرستان های ایلام و مهران در وضعیت هشدار «ناسالم برای تمامی افراد» قرار گرفته و هوای شهرستان دهلران نیز در آستانه هشدار قرار گرفته است.

روز یکشنبه همچنین مهد کودک‌ها، پیش دبستان‌ها و مدارس ابتدایی استان البرز به جز شهرستان‌های طالقان و اشتهارد و بخش آسارا در روز یکشنبه به دلیل ادامه آلودگی هوا تعطیل شده است.

هوای تهران و چند شهر بزرگ ایران در زمستان سال گذشته نیز در برخی از روزها به وضعیت «قرمز» رسیده بود که در تهران، طرح ترافیکی زوج و فردِ تردد خودرو انجام شد و مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌‌دبستانی و مدارس ابتدایی در این شهر و شهرهای اصفهان، تبریز، اراک و کرج چند بار تعطیل شدند.

XS
SM
MD
LG