لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

سخنگوی هیئت نظارت: نتایج انتخابات در یکصد حوزه تأیید شده است


سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به اعلام رسمی تأیید نتایج ۵۰ حوزه انتخابیه خبر داد که نتایج بیش از ۱۰۰ حوزه انتخابیه در شورای نگهبان تأیید شده اما برای اعلام رسمی آن باید «تشریفات اداری» طی شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیامک ره‌پیک، روز دوشنبه ۲۴ اسفند، گفت که «روند برگزاری انتخابات» در بیش از ۱۰۰حوزه انتخابیه از سوی شورای نگهبان تأیید شده است.

وی اضافه کرد: «البته برای اعلام رسمی باید تشریفات اداری طی شود، اما نتایج حدود ۵۰ حوزه انتخابیه که مورد تأیید قرار گرفته است امروز اعلام شد».

آقای ره‌پیک بدون اشاره به جزئیات و ذکر نام حوزه‌های انتخابیه اعلام کرد که در برخی از حوزه‌ها بازشماری «محدود» صندوق‌ها انجام شده و نتایج نهایی تا چند روز آینده اعلام می‌شود.

از دیگر سو به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور، نیز گفت: «امروز اعلام شد که نتایج انتخابات در ۱۰۰ حوزه توسط شورای نگهبان نهایی شده و تأییدیه ۵۰ حوزه برای وزارت کشور ارسال شده که هنوز به دست ما نرسیده است».

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا، نام ۵۰ حوزه انتخابیه که نتایج آنها از سوی شورای نگهبان تأیید شده را منتشر کرده است.

تبریز، اردبیل، کرج، بوشهر، سمنان، قزوین، قم، سنندج، کرمانشاه، کرمان، رشت، اراک، بندرعباس،همدان و یزد از جمله این ۵۰ حوزه انتخابیه هستند.

نتیجه انتخابات حوزه انتخابیه تهران هنوز تأیید نشده است.

در این زمینه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز شنبه ۲۲ اسفند، با تأکید بر اینکه مردم در چند حوزه انتخابیه «دچار نگرانی» شده‌اند، «زمان‌بر شدن» پروسه تأیید صحت انتخابات را «مناسب» ندانسته و ابراز امیدواری کرده بود که شورای نگهبان نتایج انتخابات مجلس را هر چه سریع‌تر تأیید کند.

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های وابسته به اصولگرایان اعلام کرده‌اند که محمدرضا نجفی، از منتخبان تهران در مجلس، در تیرماه سال جاری به عنوان «سرپرست معاونت هماهنگی و امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری مرکزی» منصوب شده و به همین خاطر نمی‌توانسته کاندیدای انتخابات باشد.

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، اما گفته که از نظر این وزارتخانه، محمدرضا نجفی «منتخب مردم» تهران در مجلس دهم است.

بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای انتخابات که برخی مشاغل دولتی و حکومتی را در اختیار دارند، باید شش ماه قبل از ثبت‌نام در انتخابات، از سمت خود استعفا دهند.

براساس قانون انتخابات، تأیید نتیجه انتخابات مجلس از اختیارات شورای نگهبان است.

در صورت ابطال کاندیداتوری محمدرضا نجفی و ممانعت از راهیابی او به مجلس، غلامعلی حداد عادل، از چهره‌های اصولگرا، به عنوان نفر ۳۱ انتخابات در تهران، جانشین او خواهد شد.

XS
SM
MD
LG