لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

واکنش روسیه به «احتمال استقرار سلاح‌های اتمی جدید آمریکا در آلمان»


روسیه می‌گوید در مقابل اقدام احتمالی آمریکا، برای استقرار سلاح‌های جدید اتمی در یک پایگاه نظامی در آلمان، دست به مقابله به مثل خواهد زد.

خبرگزاری‌های روسیه روز چهارشنبه اول مهر گزارش دادند، سخنگوی کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه این اظهارات را در واکنش به گزارش شبکه تلویزیونی زد دی اف آلمان عنوان کرده است.

زد دی اف گزارش کرده بود که آمریکا در حال آماده‌سازی برای استقرار بمب‌های هسته‌ای بی ۶۱-۱۲ در پایگاه هوایی در بوخل در غرب آلمان است. بمب‌هایی که بر اساس این گزارش به تازگی ارتقا یافته‌اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است که «متأسفانه اگر چنین اقدامی صورت گیرد، اختلالی در توازن راهبردی در اروپا خواهد بود، و به روشنی روسیه را مجبور خواهد کرد که برای برقراری توازن، دست به مقابله به مثل بزند».

ادعایی برپایه گزارش بودجه

بر اساس گزارش آسوشیترپرس، زد دی اف در گزارش خود در مورد برنامه احتمالی آمریکا برای استقرار سلاح‌های جدید هسته‌ای در آلمان، ادعا کرده بود که این گزارش بر اساس تحلیل گزارش‌های مرتبط با بودجه فدرال آمریکا تهیه شده است.

آسوشیتدپرس با اشاره به این موضوع گفته است که این ادعا به سرعت قابل تأیید نیست.

این خبرگزاری در ادامه اشاره کرده است که جف دیویس، یکی از سخنگویان پنتاگون، یادآور شده که ایالات متحده، در مورد مکان، تعداد و جزئیات سلاح‌های اتمی‌اش از جمله سلاح‌هایی که در خارج از خاک آمریکا مستقر هستند، اظهار نظر نمی‌کند.

پایگاه هوایی بوشل، یک پایگاه هوایی متعلق به نیروی هوایی آلمان است که کوشم واقع شده است. این پایگاه هوایی از ۱۹۸۵ میلادی، آشیانه هواپیماهای پاناویا تورنادو آلمان که از قابلیت حمل ۲۰ بمب هسته‌ای بی ۶۱ برخوردارند.

چنین بمب‌هایی توسط نیروی هوایی آمریکا، ذخیره و نگهداری می‌شوند و بر اساس تصمیمات ناتو در این زمینه، به‌کارگیری این سلاح‌ها مستلزم اقدام مشترک آلمان و آمریکاست. از ژوئیه سال ۲۰۰۷، پایگاه بوشل، تنها پایگاه آلمان است که در آن سلاح هسته‌ای نگهداری می‌شود.

XS
SM
MD
LG