لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

افزایش قربانیان نبرد ارتش ترکیه و کردهای سوریه


یک نیروی نظامی ترکیه در حومه جرابلس، پرچم این کشور را بر فراز تانک به اهتزاز در آورده است.
یک نیروی نظامی ترکیه در حومه جرابلس، پرچم این کشور را بر فراز تانک به اهتزاز در آورده است.

ارتش ترکیه می‌گوید در جریان عملیات علیه نیروهای کرد در سوریه، ۲۵ تن از اعضای حزب اتحاد دموکراتیک را کشته، و دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید دست‌کم ۳۵ غیرنظامی در جریان حمله ارتش ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

سایت هاوارنیوز نزدیک به «حزب اتحاد دموکراتیک» اعلام کرده که کشته‌شدگان مورد اشاره دولت ترکیه، غیرنظامیان روستاهای جنوب جرابلوس هستند. به گفته این منبع، دست کم ۴۰ غیرنظامی در روستای «بیر الکوسا» در جریان حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه جان‌شان را از دست داده‌اند.

در ادامه تنش‌ها بین نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک که ائتلافی متشکل از کردها و عرب‌هاست، دست کم دو تانک ارتش ترکیه منهدم شده است. ارتش ترکیه در روزهای گذشته مواضع نیروهای کرد را در شمال منبج و همچنین جنوب جرابلوس و نیز توابع عفرین هدف قرار داده است.

در ادامه این درگیری‌ها منابع کرد خبر داده‌اند که امروز یکشنبه، درگیری شدیدی بین نیروهای ارتش ترکیه و گروه‌ها سوری تحت حمایت آنها از یک سو و نیروهای «مجلس نظامی جرابلوس» وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک رخ داده است. هنوز جزئیات بیشتر در این زمینه منتشر نشده است.

دولت ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق را به همسویی با حزب کارگران کردستان، پ ک ک متهم می‌کند. حساسیت دولت ترکیه، به ویژه بعد از آزادسازی شهر منبج از سوی نیروهای سوریه دموکراتیک، بالا گرفته است.

دولت ترکیه خواستار عقب نشینی نیروهای کرد به شرق رود فرات است. در همین حال مقامات ترکیه، اعلام کرده‌اند که تشکیل حکومت خودگردان کردها در شمال سوریه را تحمل نخواهد کرد.

یگان‌های مدافع خلق که اصلی‌ترین نیروی تشکیل دهنده «نیروهای سوریه دموکراتیک» است، هم‌پیمان آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش است.

مقام‌های آمریکایی با وجود حمایت از ورود ارتش ترکیه به جرابلوس، بر ادامه همکاری و همپیمانی خود با نیروهای کرد در سوریه نیز تاکید کرده‌اند.

حساسیت‌ها به حضور نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه، در منطقه کوبانی نیز افزایش یافته، و رهبری منطقه کوبانی در بیانیه‌ای ارتش ترکیه را به ورود به خاک کوبانی و همچنین زمینه‌سازی برای از بین بردن فدراسیون شمال سوریه متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG