لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

آخرین تلاش‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


در آمریکا مدعیان کسب مقام ریاست‌جمهوری در آخرین فرصت‌های پیش از روز رأی‌گیری‌ها، تلاش خود را همچنان بر ایالت‌های حساس و سرنوشت‌ساز متمرکز کرده‌اند.

هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در این واپسین مرحله کمپین انتخاباتی، تمام نیروهای خود را به عرصه کارزار آورده‌اند تا رأی‌دهندگان ساکتی را که از دور و نزدیک تماشاگر پیکار سیاسی-تبلیغاتی مدعیان مقام ریاست جمهوری کشورشان هستند، به اردوی خود جلب کنند.

آمارها می‌گویند که اگرچه کلینتون و ترامپ در چند ایالت هر یک بر دیگری برتری دارند، ولی در چند ایالت سرنوشت‌ساز هر دو شانه‌به‌شانه هم حرکت می‌کنند.

شبکه سی ان ان ابراز عقیده کرده که هیلاری کلینتون با یک تغییر شتاب‌آلود، استراتژی تبلیغاتی خود را متوجه آمریکاییان آفریقایی‌تبار کرده که این خود به مفهوم نشانه‌های نبود اشتیاق برای شرکت آنها در رأی‌گیری‌های زودهنگام تلقی شده و زنگ خطر را برای دمکرات‌ها به صدا در آورده است.

از همین رو تمام اعضای کمپین هیلاری کلینتون به تشویق جوانان و سیاهپوستان و لزوم حضور انبوهی آنان در حوزه‌های رأی‌گیری پرداخته‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در یکی از بزرگترین گردهمایی‌های انتخاباتی در فلوریدا خطاب به جوانان گفت: «در زندگی مواقعی هست که تاریخ تکان دادنی است، فرصتی که شما می‌توانید زندگی را خوب و یا بد رقم بزنید. این [انتخابات] از آن جمله است و در دستان شماست. این توانایی باورنکردنی که تک‌تک شما از آن برخوردارید».

آقای اوباما گفت: «امروز شما این فرصت را دارید که سیاست‌های تفرقه‌افکن و کوته‌بینانه را مردود بشمارید و نخستین رئیس‌جمهور زن را در آمریکا انتخاب کنید که مظهر فعالیت است و نمونه‌ای برای فرزندان ما خواهد بود. جوانان باید درک کنند که چنین فرصتی همیشه فراهم نمی‌شود».

رئیس‌جمهور آمریکا بی آنکه نام رقیب انتخاباتی خانم کلینتون را بر زبان آورد، دونالد ترامپ و سایر جمهوریخواهان را مورد حمله قرار داد و گفت: «شما نمی‌توانید فقط مخالف ما باشید، شما باید چیزی هم ارائه کنید».

با این حال دونالد ترامپ نامزد، جمهوری‌خواه مقام ریاست جمهوری، به حمله‌های خود علیه دولت اوباما و بیشتر علیه هیلاری کلینتون همچنان ادامه می‌دهد و اظهار نظر او در باره یک رئیس‌جمهور زن با عنوان فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور جنجال‌آفرین و ضد زن تلقی شد.

آقای ترامپ پنجشنبه شب ضمن سخنرانی در ایالت کارولینای شمالی گفت: «هنگامی که من به این دریاسالاران بزرگ، به این ژنرال‌های بزرگ نگاه می‌کنم و کسانی که نشان افتخار بر گردن دارند، فکر اینکه خانم کلینتون فرمانده آنها باشد برایم غیرقابل هضم می‌شود».

دونالد ترامپ توانایی رهبری هیلاری کلینتون را هم به زیر سؤال برد و گفت نمی‌تواند این واژه را برای او به کار ببرد.

کاندیدای جمهوریخواه افزود: «من نمی‌خواهم این واژه را در برابر نام کلینتون و باراک اوباما قرار دهم، چرا که تحت به اصطلاح رهبری آنها، گروه حکومت اسلامی به بزرگترین خطر برای اروپا و آمریکا تبدیل شد».

بر اساس اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت ترامپ منتشر شده، اردوی انتخاباتی او روزهای جمعه و شنبه، تمرکز خود را به ایالت‌های فلوریدا، نیوهمپشایر، اوهایو، پنسیلوانیا، نوادا و کارولینای شمالی معطوف کرده و روز یکشنبه هم در آیووا و نیوهمپشایر و کارولینای شمالی خواهد بود.

در روز انتخابات، ۱۸ آبان، آقای ترامپ به همراه معاونش مایک پنس در هتل هیلتون واقع در مرکز نیویورک مستقر خواهد شد.

مناطق تحت پوشش خانم کلینتون و اعضای تیم قدرتمندی که رئیس‌جمهور آمریکا، معاونش جوزف بایدن، و سناتورها تیم کین، برنی سندرز و سایر نامداران دمکرات را در بر می‌گیرد، گسترده‌تر است و شامل ۱۱ ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، فلوریدا، کارولینای شمالی، ویسکانسن، آیووا، نبراسکا، کلورادو، نیوهمپشایر، اوهایو و ماساچوست می‌شود و تا روز هشتم نوامبر، روز رأی‌گیری، ادامه می‌یابد.

در آن روز که سرنوشت انتخابات سراسری آمریکا رقم می‌خورد، کاندیدای دمکرات ریاست جمهوری، تیم خود را در ساختمانی مدرن در نیویورک مستقر خواهد کرد که با محل اقامت رقیبش دونالد ترامپ فاصله چندانی ندارد.

XS
SM
MD
LG