لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

ایران خواستار استرداد متهم حادثه سفارت ایران در لندن شد


آقای متکی دولت بریتانیا را متهم به رفتار دوگانه در برخورد با تروریسم کرده است.(عکس: AFP)
آقای متکی دولت بریتانیا را متهم به رفتار دوگانه در برخورد با تروریسم کرده است.(عکس: AFP)

وزير امور خارجه ايران از دولت بریتانیا خواست تنها متهم بازمانده حادثه گروگانگيری سال ۱۳۵۹ سفارت ايران در لندن را، برای محاکمه به جمهوری اسلامی تحويل نمايد.


آقای متکی اين درخواست را در ديدار با رييس و اعضای کميته ای عنوان کرد که با عنوان «کميته دفاع از حقوق شهدا و آسيب ديدگان اقدام تروريستی سال ‪ ۱۳۵۹‬عليه نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در لندن» فعاليت می کند.


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «همواره به طور مستقيم راجع به اين موضوع با مقامات آن کشور گفت و گو کرده و اين موضوع در دستور کار مذاکراتمان با لندن قرار دارد.»


استرداد متهم پرونده گروگانگيری سفارت ايران زمانی مورد توجه مقامات ايرانی قرار گرفت که روزنامه «ديلی ميل» چاپ لندن در گزارشی اعلام کرد: «تروريستی که از حادثه گروگان گيری اعضای سفارت ايران در لندن جان سالم به در برد، قرار است به زودی آزاد شود و ممکن است پناهندگی دولت انگليس را نيز دريافت کند.»


پس از آن محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز نسبت به آنچه بخشودگی زودهنگام يکی از حمله کنندگان به سفارت ايران در لندن خواند، اعتراض کرد.


فردی که وزير امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار تحويل وی شده است، «فوزی بداوی نژاد» نام دارد که ۲۹ سال پيش به دنبال حمله مسلحانه به سفارت ايران در لندن و گروگانگيری کارکنان آن بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.


فردی که وزير امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار تحويل او شده است، «فوزی بداوی نژاد» نام دارد که ۲۹ سال پيش به دنبال حمله مسلحانه به سفارت ايران در لندن و گروگانگيری کارکنان آن بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.

درخواست استرداد بداوی نژاد در حالی از سوی ايران مطرح می شود که به نوشته روزنامه ديلی ميل، «منابع دولت انگليس مدعی هستند قوانين حقوق بشر اين کشور را از بازگرداندن اشخاص مجرم به هر کشوری که احتمال می رود در آن به اعدام محکوم شود باز می دارد.»


آقای متکی در اظهارات خود دولت بريتانيا را متهم کرد که با طرح « پرونده بر ضد ديپلمات اسبق ايران»، «رای اخير در زمينه خارج کردن نام گروهک تروريستی منافقين از فهرست تروريست ها در اين کشور» و «حمايت از ايشان با ارايه امکانات رسانه ای، برای پخش برنامه های مستقيم به زبان فارسی از لندن»، در زمينه برخورد با «تروريسم» دو گانه عمل می کند.


گروگانگيری، ۱۴۰ روز قبل از حمله عراق


فوزی بداوی نژاد در يازدهم ارديبهشت ۱۳۵۹همراه با پنج نفر ديگر که به يکی از گروه های سياسی عرب زبان در استان خوزستان تعلق داشتند به سفارتخانه ايران در لندن حمله کرده و ۲۶ نفر را به گروگان گرفتند.


گروگانگيران خواهان آزادی ۹۱ تن از فعالان گروه خود شدند که در آن زمان، به گفته آنها، در ايران در زندان به سر می بردند.


طی شش روزی که گروگانگيری به طول انجاميد، پنج نفر از گروگانها آزاد شدند اما يکی از آنها به نام عباس لواسانی که رايزن مطبوعاتی سفارت بود به دست گروگانگيران به قتل رسيد.


گروگانگيری سرانجام با دستور مستقيم مارگارت تاچر نخست وزير وقت انگليس، با مداخله نيروهای ويژه ضد ضربت انگليس (اس ای اس)، با کشته شدن يکی ديگر از گروگان ها، پايان يافت.


در اين عمليات تنها کسی که از ميان حمله کنندگان جان سالم به در برد، فوزی بداوی نژاد بود. اما معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، دولت بريتانيا را متهم کرد که هنگامی که «تروريست ها اسلحه های خود را زمين گذاشته بودند و تسليم شده بودند با شليک به سرشان آنها را کشته اند.»


آقای بداوی نژاد در سال ۱۹۸۱ به جرم مشارکت در قتل و حمل سلاح به شديترين مجازات در قوانين انگليس، يعنی حبس ابد محکوم شد.


بر اساس قوانين بريتانيا، وی از سال ۲۰۰۵ می تواند تقاضای بخشودگی کند.


XS
SM
MD
LG