لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

استقبال مشایی از گفت و گو میان احمدی ‌نژاد و اوباما


محمود احمدی‌نژاد (راست) و معاونش اسفندیار رحیم مشایی.
محمود احمدی‌نژاد (راست) و معاونش اسفندیار رحیم مشایی.

اسفندیار رحیم مشایی، معاون رییس جمهوری اسلامی ایران، از احتمال گفت و گو میان باراک اوباما و محمود احمدی‌ نژاد، استقبال کرده است.


رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به خبرگزاری کیودوی ژاپن گفته است: «چنین گفت و گویی باید به طور آشکار برگزار شود و محتوای آن در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.»


سخنان آقای مشایی در حالی بیان می شود که روابط ایران و ایالات متحده، از سی سال قبل، زمانی که دانشجویان موسوم به پیرو خط امام، سفارت ایالات متحده در تهران را اشغال کردند قطع شده و دو کشور با یکدیگر رابطه رسمی ندارند.


اما باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، در مبارزات انتخاباتی خود با تأکید بر اتخاذ دیپلماسی مستقیم در قبال ایران، گفته بود که حاضر به مذاکره بدون پیش شرط با تهران است.


آقای مشایی در این مصاحبه با اشاره به گفته محمود احمدی نژاد مبنی بر اینکه «دیپلماسی مستقیم تنها راه دستیابی به صلح است»، گفت: اوباما در صورتی که به دنبال تغییر است باید خود را از تفکرات حاکم در واشینگتن دور نگه دارد.


گفت و گوی مستقیم میان تهران و واشینگتن مورد انتقاد مهمترین متحد آمریکا یعنی اسرائیل است تا آنجا که چندی پیش تسیپی لیونی، وزیر امور خارجه این کشور، گفته بود: از چنین گفت و گویی حمایت نمی کند و تمایل آقای اوباما به گفت و گو با ایران ممکن است در خاورمیانه نشانه ضعف تلقی شود.


تغییر و عدم پیروی از سیاست‌های گذشته


معاون رییس جمهوری ایران در گفت و گو با خبرگزاری «کیودو» همچنین گفت که آقای اوباما اکنون بر سر یک دو راهی تاریخی و مهم قرار گرفته و دو راه در پیش رو دارد.


به گفته وی، «اوباما می تواند بر اساس قولی که در شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرد، تغییر را دنبال کند و به نتایج خوبی برسد، یا اینکه برخی از سیاست‌های دولت گذشته را پی بگیرد که به نتایج خطرناکی منتهی خواهد شد.»


پیشتر وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بر لزوم تغییر در سیاست‌های ایالات متحده تأکید کرده بود.


منوچهر متکی گفته بود که «مردم آمریکا خواستار تغییر در سیاست‌های آن کشور بودند و حالا باید به انتظار تحقق تغییرات نشست.»


موضوع تغییر در سیاست‌های آمریکا حتی در نامه تبریک رییس جمهوری ایران به باراک اوباما انعکاس یافت.


محمود احمدی ‌نژاد در نامه بی سابقه خود خطاب به باراک اوباما ابراز اميدواری کرده بود که وی « پاسخگويی سريع و روشن به مطالبه تحول صحيح و اساسی در سياست های داخلی و خارجی دولت آمريکا» را در صدر و محور همه برنامه‌ ها و اقدامات دولت خود قرار دهد.


تمایل مسئولان ایرانی به ایجاد تغییر در سیاست‌های آمریکا در حالی است که دولت بوش در چرخی ناگهانی در نحوه تعامل خود با ایران، در تابستان امسال برای اولین بار ویلیام برنز، دیپلمات ارشد خود را راهی مذاکرات گروه پنج به علاوه یک با ایران کرد.


اندکی پس از آن اعلام شد که آمریکا طرح گشایش یک دفتر دیپلماتیک را در تهران بررسی می ‌کند. این تصمیم با استقبال مقام های ایرانی همراه بود اما به گفته کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، جنگ گرجستان و روسیه، اجرای چنین تصمیمی را به تعویق انداخت.


خانم رایس روز ششم آذر ماه با تأیید دوباره تصميم رسمی دولت جرج بوش براى گشايش دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران گفت كه اجرای چنین تصمیمی به دولت باراك اوباما خواهد رسيد.


XS
SM
MD
LG