لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

احضار سفیر آذربایجان در تهران، در پی کشته شدن مرزبان ایرانی


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به تیراندازی نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان که منجر به کشتن شدن یک نیروی مرزبانی ایران شد، ضمن احضار جوانشیر آخوند اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران، اعتراض کتبی مقام‌های تهران را به وی ابلاغ کرد.

این دومین مورد درگیری نظامی میان مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان در چند ماه اخیر است.

روز پنج‌شنبه واحد مطبوعاتی مرزبانی آذربایجان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در تاریخ ۱۹ اکتبر (چهارشنبه) حوالی ساعت دو بعد از ظهر در نزدیکی روستای مرزی «آرانلی» از توابع بیله‌سوار فرد ناشناسی تلاش کرده است که از مرز به صورت غیر قانونی عبور کند.

در این گزارش ادعا شده بود که این فرد که لباس نظامی نیز بر تن داشته، بیش از یک کیلومتر در داخل خاک آذربایجان وارد شده و به اخطار مرزبانان آذربایجان توجهی نکرده است.

بر اساس همین گزارش در درگیری میان نیروهای مرزبانی آذربایجان با این شخص، وی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و هنگامی که به بیمارستان منتقل می شد، درگذشته است.

ایران روز جمعه طی یادداشت اعتراضی که به سفیر آذربایجان در تهران تحویل داده شد، اقدام نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان را برخلاف مقررات بین‌المللی، توافق‌نامه‌های دو جانبه و اصل حسن همجواری تلقی و از دولت جمهوری آذربایجان خواسته شده است درخصوص مجازات عاملان قتل مرزبان جوان ایرانی اقدام کند.

در ماه ژوئیه امسال نیز، یک مرزبان آذربایجانی که گفته می‌شد به صورت اشتباهی وارد مرز ایران شده، توسط مرزبانان ایران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

در حادثه ماه ژوئیه وزارت کشور ایران، «درگیری محدود» در منطقه مرزی ایران و آذربایجان را، «ورود غيرقانونی و بی‌‌توجهی نيروهای آذربایجانی به دستور ايست مرزبانان ايران» عنوان کرده بود.

اما مرزبانی جمهوری آذربايجان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بود که مرزبان این کشور در درگیری با افراد مسلحی که قصد ورود به خاک آذربایجان را داشته ‌و بعد از وقوع درگیری گریخته‌اند، کشته شده است.

ایران و آذربایجان ۶۱۱ کیلومتر مرز مشترک خاکی دارند، همچنین مرز آبی دو کشور (دریای خزر) هنوز مشخص نیست و حدود ۲۰ سال است که مذاکرات بر سر رژیم حقوقی دریای خزر و تعیین مرزهای آبی میان کشورهای ساحلی (ایران، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان) بدون حصول نتیجه، ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG