لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

سانسور خبر حذف تیم ملی والیبال ایران با مربی‌گری خولیو ولاسکو


خولیو ولاسکو به هنگام مربی‌گری تیم ملی اسپانیا در سال ۲۰۱۰
خولیو ولاسکو به هنگام مربی‌گری تیم ملی اسپانیا در سال ۲۰۱۰
تیم ملی والیبال ایران پس از پشت سر گذاشتن اردوی تدارکاتی در ایتالیا، راهی تورنمنت چهار جانبه چین شد و در نخستین گام مقابل قزاقستان به برتری رسید.

اما اتفاقی مهم بین اردوی ایتالیا و تورنمنت چهار جانبه چین روی داد که فدراسیون والیبال ایران از پوشش خبری آن به صورت مستقل خودداری کرد و بازتابی در اغلب رسانه‌ها نداشت.

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات زیر گروه لیگ جهانی این رشته ورزشی مقابل چین قرار گرفت و در یک بازی حذفی بدون رفت و برگشت، از گردونه این رقابت‌ها حذف شد.

عقد قرارداد با خولیو ولاسکو سرمربی مشهور ایتالیایی نیز برای شکستن طلسم حضور ایران در لیگ جهانی، کافی نبود.

او که ۶۰ ساله است، به عنوان سرمربی تیم والیبال ایتالیا، دو بار فتح مسابقات جهانی، یک قهرمانی در جام جهانی، سه کاپ در جام ملت‌های اروپا و پنج بار هم قهرمانی در لیگ جهانی والیبال را تجربه کرد.

این در حالی است که اردوی ایتالیا نیز در راستای تقویت تیم ملی و آماده‌سازی برای غلبه بر چین برپا شده بود.

در بازی تیم‌های ایران و ایتالیا چه گذشت؟

تیم‌های ملی والیبال ایران و چین در شهر تای چانگ در ۹۰ کیلومتری شانگهای واقع در شرق چین به مصاف هم رفتند و این دیدار با نتیجه ۳-۱ به سود تیم چین به پایان رسید.

ایران در گیم اول با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ بازی را واگذار کرد اما در گیم دوم ۲۵ بر ۲۳ پیروز شد.

چینی‌ها اما گیم‌های سوم و چهارم را با نتایج ۲۵ بر ۱۸ و ۲۵ بر ۱۹ از آن خود کردند تا نتیجه بازی را به نفع خود پایان دهند.

اما فدراسیون والیبال ایران که در سایت خود، جزئیات اردوی ایتالیا را نیز به طور دقیق پوشش داده بود، به جای درج خبر حذف تیم ملی ایران، به تورنمنت غیر رسمی چهار جانبه چین پرداخت.

این فدراسیون در سایت رسمی‌اش به جای اختصاص دادن یک گزارش به نتیجه و شرح مسابقه، گفت‌وگویی را با سرپرست تیم ملی ایران انجام داد و به نقل از او نوشت که «ایران در تورنمنت چهار جانبه چین با حضور تیم‌های قزاقستان، استرالیا و چین شرکت کرده است.»

به گفته سرپرست تیم والیبال اعزامی ایران به چین، این دیدار‌ها فرصت خوبی برای کادر فنی و مربیان تیم برای بالا بردن سطح آمادگی تیم ملی است.

خبر مهم ناکامی ایران اما به طرزی نامحسوس در متن این مصاحبه گنجانده شده بود.

به این ترتیب، بازتاب برتری ایران مقابل قزاقستان در یک تورنمنت غیررسمی، بیشتر از بازتاب شکست ایران در یک نبرد رسمی در راه صعود به لیگ جهانی والیبال بود.

از طرفی خولیو ولاسکو اگرچه از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ والیبال جهان است، اما در ۱۶ سال گذشته حتی یک جام هم نبرده است.

او پس از المپیک آتلانتا، دو سال سرمربی تیم ملی دختران ایتالیا بود. از سال ۲۰۰۱ نیز هدایت تیم ملی جمهوری چک را عهده‌دار شد.

در سال ۲۰۰۳ روی نیمکت باشگاه پیاچنزا و سپس تیم مودنا و بعد از آن هم گابه گا نشست.

ولاسکو از سال ۲۰۰۸ تا قبل از حضور در ایران نیز هدایت تیم ملی اسپانیا را برعهده داشت.

اسپانیا که پیش از جذب ولاسکو و در سال ۲۰۰۷ قهرمان اروپا شده بود، با او به رده نهمی این قاره سقوط کرد و دو سال پیاپی به لیگ جهانی والیبال صعود نکرد.

او در تمام این تیم‌ها، هرگز نتوانست حتی گوشه‌ای از افتخارات دهه ۹۰ را چه در عرصه باشگاهی و چه در رده ملی تکرار کند.

ماجرای پنهان نگه داشتن شکست تیم ملی والیبال ایران، غیر از زیرکی مسئولین فدراسیون والیبال، حاکی از فقدان استقلال مالی در رسانه‌های خبری هم هست.

خبرگزاری‌ها بودجه‌ای برای اعزام مستقل خبرنگار به رقابت‌های ورزشی برون مرزی در نظر نمی‌گیرند و هزینه اعزام خبرنگاران را باید فدراسیون‌ها (در صورت تمایل) بپردازند.

طبیعتاً فدراسیون‌ها نیز خبرنگارانی را به مسافرت می‌برند که عملکرد آن‌ها را در هر حالتی مثبت جلوه بدهد.
XS
SM
MD
LG