لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید: تنها دو راه برای ایران باقی است


گفت‌وگوی صدای آمریکا با جی کارنی، سخنگوی رسانه‌ای اوباما
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:53 0:00

گفت‌وگوی صدای آمریکا با جی کارنی، سخنگوی رسانه‌ای اوباما

کاخ سفید می‌گوید حکومت ایران فرصت آن را دارد که هم از امکان استفاده از انرژی هسته‌ای برای هدف‌های صلح آمیز برخوردار شود و هم با کشورهای سرتاسر دنیا روابط عادی داشته باشد.

جی کارنی سخنگوی رسانه‌ای باراک اوباما در گفتگویی اختصاصی با پریچهر فرزام، خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا، مواضع واشنگتن را در باره مهم‌ترین مسائل بین‌المللی بازگو کرد.

خانم فرزام در این گفت‌وگو از جمله در مورد بهار عرب، ناآرامی‌ها در سوریه، حقوق بشر و مسئله هسته‌ای ایران، نفوذ ترکیه در منطقه، و استراتژی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد میانمار و شباهت‌های آن با ایران، پرسش‌هایی را جویا شده است.

آنچه در زیر می‌آید پاسخ‌های آقای کارنی به سؤالات خانم فرزام از صدای آمریکاست:

بهار عرب

بهار عرب تغییرات و دگرگونی‌های فوق‌العاده‌ای را برای منطقه و برای بسیاری از کشورهای منطقه به همراه داشته است. نتیجه این روند دموکراتیک ایجاد احزاب سیاسی متعدد با اسامی مختلف شد که توانستند در انتخابات موفق شوند.

سیاست ما آن است که احزاب سیاسی را بر اساس عملکردشان ارزیابی کنیم، نه بر اساس نامی که روی خودشان گذاشته‌اند یا وابستگیشان به مذهب.

سیاست ما حمایت از حقوق جهانی بشر است. ما از همه احزاب سیاسی شرکت کننده در روند سیاسی خواسته‌ایم که از دموکراسی کامل، از حقوق اقلیت‌ها شامل حقوق زنان و آزادی مذهب حمایت کنند.

در آخر کار، ما درباره نتیجه کار احزاب سیاسی و نمایندگان آن‌ها را با توجه به عملکردشان در هنگام در دست داشتن قدرت داوری می‌کنیم، نه با در نظر گرفتن موفقیت‌شان در انتخابات. دموکراسی تنها برگزاری انتخابات نیست.

کاملاً روشن است که رژیم اسد به‌زودی به تاریخ می‌پیوندد. این رژیم در قدرت باقی نخواهد ماند. این رژیم با خشونت و وحشی‌گری با مردم سوریه برخورد کرده. ما با متحدان‌مان در جامعه بین‌الملل برای محکوم کردن این خشونت‌ها همکاری نزدیکی خواهیم کرد تا رژیم اسد را تحریم کنیم.

خانم کلینتون، وزیر امور خارجه، در سازمان ملل متحد در نیویورک این استدلال را برای اعضای شورای امنیت و تمام کشور‌ها مطرح کرد و گفت آن‌ها نباید در کنار رژیمی که محکوم به شکست است و مردم خود را چنین وحشیانه سرکوب می‌کند و به درازا نیز نخواهد کشید، بایستند.

این موضع ماست و ما با روس‌ها و بقیه همکاری نزدیکی داریم تا راهی پیدا کنیم که شورای امنیت سازمان ملل متحد بتواند در این باره اقدام کند و برای رژیم اسد روشن کنیم که رفتار‌هایش برای جامعه بین‌المللی غیر قابل قبول است.

ترکیه

ما از آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی گردهمایی در همه جا حمایت می‌کنیم. ترکیه یکی از متحدان مهم ما و عضو ناتوست. ما صریحاً به مقام‌های ترکیه گفته‌ایم که نگران بازداشت برخی از دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران در آن کشور هستیم. این نگرانی را از طریق مقامات بسیار ارشد مانند آقای بایدن، معاون رئیس جمهوری به منتقل کرده‌ایم.

حمایت ما از اصولی‌ که به آن اشاره کردم شامل همه کشورهاست و ما این پیام را به سراسر جهان می‌‌رسانیم.

برمه

برخورد رئیس‌جمهور [باراک اوباما]، با مسئله این بود که از دموکراسی حمایت کند تا رژیم‌هایی که به اصول دموکراسی‌ عمل نمی‌‌کنند، رفتارشان را تغییر بدهند. این تغییر اتفاق افتاد. برمه بسیاری از این گام‌ها را برداشت و ما خود نیز گام‌هایی برادشتیم، از جمله سفر وزیر امور خارجه به برمه بود. اما هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد.

برنامه اتمی ایران

سیاست رئیس‌جمهور آمریکا یک سیاست دو سویه است. از ابتدا هنگامی که رئیس‌جمهور کار خود را در کاخ سفید شروع کرد این مسئله را روشن ساخت که ایران باید به همه تعهداتش پایبند باشد، به جامعه بین‌المللی باز گردد و به جاه‌طلبی‌ هسته‌ای خود پایان دهد.

رئیس‌جمهور به روشنی گفت که از تصمیمات گروه پنج به‌علاوه یک و انجام مذاکرات از طریق این گروه، حمایت می‌‌کند.

اما رژیم ایران تا به حال نشان نداده که در مذاکره جدی است. رعایت تعهدات و کنار گذاشتن جاه‌طلبی‌ هسته‌ای‌اش را نپذیرفته. به همین دلیل، ایالات متحده در یکصدا کردن جامعه بین‌المللی نقش رهبری را بر عهده گرفت و شدید‌ترین تحریم‌ها در تاریخ را علیه ایران وضع کرد.

آمریکا به رژیم ایران فشار آورد تا رفتار‌های خود را در جامعه بین‌المللی تغییر دهد و این موضع را به سراسر جهان تسری داد که مشکل، ناشی از رفتار ایران است.

در عین حال، برای پیوستن ایران به جامعه بین‌الملل راه باز است. این راه، پاسخ دادن به نامه کا‌ترین اشتون و وارد شدن به مذاکرات است. اگر چنین راهی‌ را پیش گیرد و جاه‌طلبی‌ هسته‌ای‌اش را کنار بگذارد، این فرصت وجود دارد که ایران بتواند از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز بهره‌مند شود و روابطش با سایر کشور‌ها بهبود یابد. اما تا به حال چنین روشی‌ را انتخاب نکرده است.

نپذیرفتن چنین امری نه تنها به انزوای ایران منجر خواهد شد بلکه برای مردم ایران نیز مشکلاتی به وجود خواهد آورد. رژیم ایران با انتخاب چنین روشی‌، هیچ خدمتی به مردم ایران نمی‌کند.
درگیری ما با رفتارهای ایران در چارچوب برنامه اتمی‌‌اش، مورد خاصی‌ است. ما واقعاً امیدواریم با ادامه این سیاست رهبران ایران وادار بشوند که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند، برنامه اتمی‌ خود را کنار بگذارند و مجددا به جامعه جهانی‌ باز گردند.

در نتیجه هنوز دو راه برای رژیم ایران باقی است. تصمیم‌گیری با سران حکومت است که رفتارشان را عوض کنند و از دنبال کردن برنامه اتمی‌ دست بکشند. این امر در جهت منافع کشورشان و از همه مهم‌تر در جهت منافع مردم ایران است.

سفارت مجازی

ما بسیار متأسفیم که رژیم ایران دسترسی‌ به اینترنت را مسدود کرده است. این دقیقاً نشان می‌‌دهد که این رژیم از دسترسی‌ مردم به اطلاعات هراس دارد. ما خواستار دسترسی همه مردم در سراسر جهان به اطلاعات هستیم. مردم ایران سزاوار آنند که بدانند می‌‌توانند به منابع متفاوت و مورد نیاز اطلاعات دسترسی داشته باشند.

متأسفانه این مسئله بازتابی از اقدامات رژیم ایران است. آن‌ها می‌‌ترسند که مردمشان به اطلاعاتی‌ که باید در سراسر جهان در اختیار همه باشد، دسترسی‌ یابند.
XS
SM
MD
LG