لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

تظاهرات در بحرین در اعتراض به محاکمه شیخ عیسی قاسم


 منامه بیستم ژوئن
منامه بیستم ژوئن

در جلسه دادگاهی که چهارشنبه ۶ مرداد برگزار شد، محاکمه شیخ عیسی قاسم روحانی شیعه بحرین تا ۲۴ مرداد به تعویق افتاد.

این در حالی است که اعلام آغاز محاکمه شیخ عیسی قاسم، موجی از اعتراض‌ها را در مناطق شیعه‌نشین بحرین در پی داشته است.

در همین حال، دادستانی بحرین اعلام کرد ماه آینده، ده‌ها تن را به اتهام تشکیل گروهی تروریستی، محاکمه خواهد کرد.

محاکمه شیخ عیسی قاسم

صبح چهارشنبه ۶ مرداد، نخستین جلسه محاکمه شیخ عیسی قاسم و شماری دیگر، در دو پرونده «پولشویی» و «جمع‌آوری پول از راه غیرقانونی» آغاز شد.

دادستانی بحرین در حساب کاربری توییتر خود نوشته است که آقای قاسم به اتهام «جمع‌آوری بدون مجوز پول و پولشویی برای مخفی کردن منبع این اموال» محاکمه می‌شود.

منابع مختلف بحرینی از جمله روزنامه الایام گزارش داده‌اند که هیچ‌کدام از متهمان یا وکلای مدافع آنها، در نخستین جلسه محاکمه، حضور نیافتند.

بنا بر این گزارش‌ها، دقایقی پس از آغاز جلسه، دادگاه تصمیم گرفت محاکمه را در روز ۲۴ مرداد، ادامه دهد.

اول تیرماه گذشته، بحرین از شیخ عیسی قاسم، سلب تابعیت کرده بود. پادشاهی بحرین او را متهم کرده که قصد داشته جامعه بحرین را دچار تفرقه کند، جوانان را به نقض قانون اساسی تشویق کرده و به تنش‌های قومی دامن زده است.

این تصمیم دولت بحرین، با اعتراض آمریکا و ایران مواجه شده بود.

اکنون هواداران آقای قاسم می‌گویند که اموال موجود در حساب او، اموال شرعی پرداختی از سوی شیعیان به عنوان خمس و زکات بوده است.

اعتراض به محاکمه شیخ عیسی قاسم

در واکنش به محاکمه شیخ عیسی قاسم، اپوزیسیون بحرین از هواداران خود خواست به حضور در خیابا‌ن‌ها، برای مختل کردن حرکت خودروها، اقدام کنند.

برخی خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری آناتولی گزارش داده‌اند که ساکنان مناطق شیعه نشین بحرینی، روز چهارشنبه، تظاهراتی برگزار کردند.

تظاهرات اعتراض‌آمیز به محاکمه این رهبر شیعیان بحرینی، از شامگاه سه‌شنبه آغاز شده بود. از بعد از ظهر سه‌شنبه ده‌ها مغازه در مناطق مختلف بحرین تعطیل شد و تظاهراتی هم برگزار شد.

شاهدان عینی می‌گویند که حضور نیروهای امنیتی در محوطه منطقه الدراز که در آن صدها تن از هواداران شیخ عیسی قاسم در نزدیکی منزل او تجمع کرده‌اند، چند برابر شده است. تصاویری از این تجمع‌ها در شبکه‌های اجتماعی و برخی از سایت‌ها منتشر شده است.

محاکمه ده‌ها بحرینی

از سویی دادستانی بحرین اعلام کرد که ماه آینده، ده‌ها تن به اتهام تشکیل «گروه تروریستی»، جاسوسی و حمله مسلحانه به افسران پلیس، محاکمه خواهند شد.

این پرونده به ادعاهای دولت بحرین مبنی بر کمک سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به برخی از فراریان بحرینی در تاسیس یک گروه شیعه تندرو با نام «گردان‌های ذوالفقار» ارتباط دارد.

در بیانیه دادستانی بحرین آمده است که تحقیقات درباره «گردان‌های ذوالفقار» به پایان رسیده و پرونده در اختیار دادگاه قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده که پرونده حدود ۱۳۸ متهم با اتهام‌های مختلف از جمله ارتباط با طرفی خارجی، در اختیار داشتن اسلحه و حمله به نیروهای امنیتی، به دادگاه احاله شده‌ است.

این بیانیه افزوده است که ۸۶ متهم دستگیر شده‌اند و بقیه همچنان در عراق و ایران فراری هستند.

بنا بر این بیانیه، محاکمه این افراد ۷ شهریور برگزار خواهد شد.

در جریان انقلاب‌‌ها در شماری از کشورهای عربی، شیعیان بحرینی هم با خواست اصلاحات و برقراری نظام پادشاهی مشروطه، دست به تظاهرات زدند.

با بالا گرفتن این تظاهرات، دولت بحرین از کشورهای عربی خلیج فارس کمک خواست. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت، نیروهای نظامی خود را در چارچوب توافقی موسوم به «سپر جزیره» به بحرین گسیل کردند. این نیروها در مرزها و مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند. پس از آن بود که نیروهای امنیتی بحرین به حضور خیابانی معترضان که می‌گویند مورد تبعیض قرار دارند و به حقوقشان دست نمی‌یابند، پایان دادند.

از آن هنگام تا کنون هر از چند گاهی تظاهرات در بحرین برگزار می‌شود و معترضان با نیروهای امنیتی درگیر می‌شوند.

دولت بحرین جمهوری اسلامی ایران را به تحریک اعتراض‌ها و حمایت از معترضان متهم می‌کند؛ اتهامی که ایران آن را به شدت رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG