لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

پلیس بحرین از دستگیری «پنج نفر مرتبط با ایران» خبر داد


اعتراضات جامعه شیعه بحرین که در سال ۲۰۱۱ همزمان با بهار عربی آغاز شد با کمک‌های عربستان سعودی سرکوب شده است.
اعتراضات جامعه شیعه بحرین که در سال ۲۰۱۱ همزمان با بهار عربی آغاز شد با کمک‌های عربستان سعودی سرکوب شده است.

بحرین روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه اعلام کرد یک هسته مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را که برای انجام حملات در این کشور برنامه‌ریزی می‌کرد متلاشی و پنج نفر را در این ارتباط بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس بحرین گفته که در خانه‌های این پنج نفر مواد ساخت بمب، سلاح و چاقو پیدا کرده است.

بحرین در ماه‌های اخیر بار دیگر شاهد بالا رفتن تنش میان اکثریت شیعه و اقلیت سنی حاکم بر این کشور بوده است.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت کشور بحرین منتشر کرده است، پلیس گفته که پنج نفر بازداشتی در این کشور در ایران و عراق آموزش نظامی دیده بودند. تهران و بغداد هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

بحرین که مقر ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس و از متحدان نزدیک عربستان است، مرتبا ایران را به دخالت در امور داخلی خود و دامن زدن به اعتراضات شیعیان این کشور متهم می‌کند.

تهران این اتهام‌ها را رد کرده است ولی در عین حال با حمایت از گروه‌های معترض شیعه بحرین، از حاکمان این کشور به دلیل آنچه که تشدید سرکوب‌ها خوانده است انتقاد کرده.

اعتراضات جامعه شیعه بحرین که در سال ۲۰۱۱ همزمان با بهار عربی آغاز شد با کمک‌های عربستان سعودی سرکوب شده است.

بحرین از خرداد گذشته یکسری اقدامات تنبیهی علیه فعالان سیاسی اتخاذ کرده است که از جمله آنها می‌توان به بازداشت نبیل رجب از فعالان مشهور سیاسی و سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان این کشور، اشاره کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، سه‌شنبه هفته گذشته گفته بود که تصمیم اخیر بحرین به منحل کردن حزب اصلی مخالف در این کشور، الوفاق، خطر بالا گرفتن تنش‌ها را به همراه خواهد داشت.

حکم انحلال این حزب و مصادره اموال آن روز ۲۷ تیرماه صادر شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، همان روز تأکید کرد که انحلال «جمعیت‌های معتدل و میانه‌رو» و سلب تابعیت از رهبران سیاسی و مذهبی «مورد احترام مردم بحرین»، در «راستای منافع حکومت بحرین نیست».

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز یک روز بعد در واکنش به انحلال «الوفاق» گفت که «حکم (دادگاه) گام دیگری از اقدامات نگران‌کننده در بحرین است».

سلب تابعیت حکومت بحرین از شیخ عیسی قاسم نیز باعث بالا گرفتن اعتراض‌ها در این کشور شد و خشم شدید مقام‌های ایران را برانگیخت و ایالات متحده نیز از چنین تصمیمی ابراز نگرانی کرد.

در همین رابطه، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز ۳۱ خرداد در بیانیه‌ای بی‌سابقه، حکومت بحرین را تهدید کرد که سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم به «مقاومت مسلحانه» و «سقوط رژیم بحرین» منجر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG