لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

توافق اتحادیه اروپا بر سر خرید نفت از شورشیان سوریه


کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر کاهش تحریم‌های سوریه به منظور فراهم کردن امکان خرید نفت از مخالفان نظام این کشور، به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این توافق در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که دوشنبه ۲ اردیبهشت در لوکزامبورگ برگزار شد، به دست آمده است.

این توافق به کشور‌ها و شرکت‌های اروپایی این امکان را می‌دهد که از مخالفان حکومت بشار اسد، نفت خرید کنند.

پیشتر یک دیپلمات از اتحادیه اروپا، در این باره به خبرگزاری رویترز گفته بود: «اجازه خرید هرگونه محموله نفتی پس آن صادر می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجوز آن را بعد از مشورت با شورای ملی اپوزیسیون سوریه صادر کنند.»

اتحادیه اروپا حدود دو سال پیش، پس از آغاز اعتراض‌ها در سوریه، صنعت نفت این کشور را تحریم کرد. این اقدام اما نتوانست به سرنگونی نظام بشار اسد منتهی شود. اکنون نیروهای دولتی برای حفظ کنترل شهر‌ها با نیروهای مسلح مخالف به شدت در جنگ هستند.

مخالفان موفق شده‌اند کنترل شمار زیادی از روستا‌ها و حومه‌ها را به‌دست آوردند. شماری از چاه‌های نفت سوریه در این مناطق قرار دارند.

کریستالینا جوجییوا مسئول کمیساریای امور کمک‌های انسانی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه به خبرگزاری رویترز گفته است: «هرچیزی که می‌تواند امکانات بیشتری برای آسیب‌دیدگان از بحران سوریه فراهم کند، مفید است و ما از آن استقبال می‌کنیم.»

با توجه به بحران امنیتی و آسیب دیدن بسیاری از زیرساخت‌ها در سوریه به دلیل درگیری‌ها، خرید نفت از مخالفان در سوریه، مساله پیچیده‌ای خواهد بود. به همین دلیل برخی از مسئولان اتحادیه اروپا گفته‌اند که کمک‌های مالی بیشتری به مخالفان در سوریه ارائه خواهند داد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفته است: «بسیار ضروری است که این پیایم را برسانیم که ما آمده ارائه کمک‌هایی با شیوه‌های دیگر هم هستیم از جمله افزایش کمک‌های مالی.»
XS
SM
MD
LG