لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

اتحادیه اروپا احتمالا از شورشیان سوریه نفت می‌خرد


خبرگزاری رویترز گزارش داده، اتحادیه اروپا احتمالا با خرید نفت از مخالفان بشار اسد موافقت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه آینده خود، بر سر پایان تحریم خرید نفت و فراورده‌های نفتی از مخالفان به توافق خواهند رسید.

برپایه پیش‌نویس طرحی که به اتحادیه اروپا ارائه شده است، شرط‌هایی برای تضمین انجام نشدن معامله‌های تجاری با هواداران بشار اسد، وضع کرده است.

این مصوبه می‌تواند به سنگین‌تر شدن کفه موازنه در سوریه به سود مخالفان در این کشور کمک کند.

یک دیپلمات در این باره گفته است: «اجازه خرید هرگونه محموله نفتی پس آن صادر می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجوز آن را بعد از مشورت با شورای ملی اپوزیسیون سوریه صادر کنند.»

اتحادیه اروپا حدود دو سال پیش، پس از آغاز اعتراض‌ها در سوریه، صنعت نفت این کشور را تحریم کرد. این اقدام اما نتوانست به سرنگونی نظام بشار اسد منتهی شود و نیروهای دولتی برای حفظ کنترل شهر‌ها با نیروهای مسلح مخالف به شدت در جنگ هستند.

مخالفان موفق شده‌اند کنترل شمار زیادی از روستا‌ها و حومه‌ها را از چنگ نیروهای دولتی در آورند. شماری از این مناطق نفت‌خیز هستند.

جدید‌ترین گزارش‌های آمریکا حاکی از آن است که تولید نفت در سوریه سال گذشته به روزانه ۱۵۳ هزار بشکه رسید. این رقم نشان از کاهشی ۶۰ درصدی نسبت به سال قبلش دارد.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از نقش گروه دوستان سوریه و اتحادیه عرب در بحران سوریه انتقاد کرد.

لاوروف که در کنفرانس مشترک خبری با احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در استانبول سخن می‌گفت، درباره پشتیبانی از مخالفان در سوریه گفت: «در حال حاضر چنین اقداماتی را منفی می‌دانیم.»

بیش از ۱۰۰ کشور جهان از جمله آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای عربی، در گروه دوستان مردم سوریه عضویت دارند.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، به دنبال پایان دادن به ارتباط رسمی خود با اتحادیه عرب است.

شماری از دیپلمات‌های سازمان ملل متحد به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ابراهیمی از اقدام‌ها و مواضع اتحادیه عرب ناخرسند است.

به گفته این دپیلمات‌ها، واگذاری کرسی سوریه در اتحادیه عرب به اپوزیسیون این کشور، از جمله این اقدام‌ها است.

یکی از دیپلمات‌ها گفته است که آقای ابراهیمی احساس می‌کند سیاست‌های اتحادیه عرب، ماموریت او را دشوار ساخته است.

از این رو، او در پی آن است که ماموریتش به نمایندگی از سازمان ملل متحد، منحصر شود.
XS
SM
MD
LG